הדיפה וסוגי התגוננות נוספים

 

 

אחרון מכולם עמד הלורד של הורד הכסוף, עומד בהיכלו הבוער מעל גופות משרתיו, אביריו וילדיו, ולוחם לבדו באנ'גורג, שהקיפו אותו כעת מכל העברים. חניתות משוננות הוטלו לעברו, ורבות מהם ניתזו משריונו המכושף או נהדפו על המגן המעוטר שחושל עבורו במצוות הכס הרם. חרבו נעה במהירות, וצלצול עז נשמע כל אימת שהדפה את מהלומות הגרזינים והאלות המסומרות, וזרעה בהם מוות.

אלופם של האנ'גורג הטיל את עצמו לקרב, שואג וממטיר מהלומות שהיו מועכות מיד כל יריב מאומן פחות; מגינו של הלורד הדף מהלומה מוחצת אחת, חרבו הדפה אחרת... אלא שאז, זינק אנ'גורג עצום נוסף מן הצד, והנחית מהלומה שלישית, שלא החטיאה - מהלומה שחדרה שריון, בשר ועצם.

 

 

 

 

הדיפה - מבוא והסבר כללי

בשיטת הקרב של מלסטרה, העובדה שהתקפה גלגלה גלגול פגיעה מוצלח ו"עברה" את דירוג השיריון של המטרה, אין פירושה שהמטרה אינה יכולה להדוף את ההתקפה. כאן נכנסות לתמונה יכולות שנקראות 'הדיפה', שמאפשרות לדמויות שחקן, דמויות בלא שחקן וגם סוגים רבים של מפלצות להדוף או להסיט מתקפה שגלגלה תוצאה של "פגיעה", תוך המנעות - מלאה או חלקית - מספיגת הנזק הכרוך בה.

 

סוגי הדיפות

קיימים שלושה סוגים מרכזיים של הדיפה, והם:

 

הדיפה באמצעות הנשק: המותקף מצלב את הנשק שלו עם ההתקפה של היריב וחוסם אותה, או משתמש בנשק שבידיו כדי להסיט את ההתקפה שאחרת היתה פוגעת ומסבה נזק.

 

הדיפה באמצעות מגן: המותקף מרים את המגן וחוסם באורח מוצלחת התקפת נשק, קליעים או קסם שאחרת היו פוגעים בו ומסבים לו נזק.

 

הדיפה פסיבית: סוג נדיר של הדיפה שנובע ממעטה שיריון משובח וחזק מאד, כמו מעטה קשקשים של דרקון או שיריון מתכת קסום באיכות גבוהה שמחקה את ההגנה שמעניקים קשקשי דרקון. במקרה הזה, ההתקפה שאמורה היתה לפגוע פשוט 'ניתזת' מהשיריון בלא לגרום נזק.

 

מלבד הדיפות, קיימים מספר אמצעים אחרים להתחמק מהתקפות שאחרת היו פוגעות: כשרון חמיקה שמיוחד לגנבים מאפשר להסתחרר במהירות החוצה מהדרך של התקפות; ובמצבים מסויימים, כל הדמויות יכולות לנסות להטיל את עצמם החוצה מהדרך של התקפות מסויימות וכבדות מאד - למשל, סלע עצום שהושלך על-ידי ענק, במחיר של אובדן התור הבא שלהן. חמיקות אלו ידונו בתת-פרק מיוחד משלהן.

 

 

למי יש יכולת להדוף מכות, וכמה פעמים בכל סיבוב?

הדיפה אינה יכולת אוטומטית; כלומר, אם לדמות אין מקור מיוחד שמאפשר לה הדיפה (מסוג מסוים) בדף שלה, או למפלצת אין מקור שמאפשר לה הדיפה שמופיעה בנתונים שלה, ברירת המחדל היא שאין יכולת להדוף, וכל מכה שגלגלה 'פגיעה' יחסית לדירוג השיריון תפגע ותסב נזק מלא.

כמו כן, את רוב סוגי ההדיפה אפשר להפעיל רק מספר פעמים מוגבל בסיבוב; כאשר נגמרות לדמות ההדיפות, ומכה נוספת מגלגלת 'פגיעה', לא ניתן להדוף אותה, והיא פוגעת כרגיל.

 

חוקים בסיסיים לחישוב מספר הדיפות בסיבוב

-          דמות או מפלצת שמחזיקות מגן (מכל סוג), יכולות להדוף באמצעותו פעם אחת בסיבוב.

-          דמות או מפלצת שמחזיקה נשק דו-ידני, יכולה להדוף באמצעותו פעם אחת בסיבוב.

-          דמות או מפלצת עם גישה לתמרוני נשק שקנתה את היכולת 'הגנה מיומנת', מקבלת הדיפה נוספת בסיבוב בעזרת הנשק.

-          כל דמות סייף מקבלת, החל מדרגה 1, הדיפה נוספת אחת כל סיבוב באמצעות הנשק.

-          כל נשק, או מגן קסום עם יכולת מכושפת של "הדיפה נוספת", מקנה הדיפה נוספת אחת[1] באמצעותו כל סיבוב.

-          שיריון עם התכונה "הדיפה פסיבית" מקנה למי שעוטה אותו את ההגנה המיוחדת הזו, לפי תיאור החפץ.

 

דוגמא: גארל הוא לוחם בדרגה 5, שנלחם באמצעות נשק דו-ידני לא קסום, והשתמש בנקודות אימון שצבר, כך שקיבל את כשרון הלוחמה "הגנה מיומנת".

המשמעות היא, שיש לגארל הדיפה אחת באמצעות הנשק מעצם העובדה שהוא משתמש בנשק דו-ידני; ועוד הדיפה עם הנשק בגלל תכונת 'הגנה מיומנת' - סך הכל, יש לו אפשרות להפעיל שתי הדיפות עם הנשק כל סיבוב קרב.

אם גארל היה נלחם במקום זאת בשתי חרבות, אחת בכל יד, הוא היא מאבד את יכולת ההדיפה שמקנה לו אחיזה דו-ידנית, אבל עדיין היה נותר עם ההדיפה שמקנה לו כשרון 'ההגנה המיומנת'. לעומת זאת, אם באחת ההרפתקאות שלו הוא היה מוצא חרב דו-ידנית מכושפת 1+ עם כשרון 'הדיפה נוספת', מספר ההדיפות שלו בסיבוב היה עולה משתיים לשלוש.

 

 

הפעלת יכולת ההדיפה

הדיפה נדרשת רק כאשר המכה של היריב גלגלה תוצאה של 'פגיעה' בגלגול הפגיעה. אם החטיאה, אין צורך להדוף.

 

החוק הבסיסי של הדיפה, פועל בדרך הבאה:

 

1.       בודקים מה דירוג השיריון המקסימלי שגלגול ההתקפה של התוקף היה יכול לפגוע בו.

למשל: לבריון אזמוש יש דירוג פגיעה סופי 6. כלומר, הוא נזקק לגלגול 12 ב-1ק20 כדי לפגוע בדירוג שיריון 6;

אם אזמוש תקף עם האלה שלו והוציא 14 ב-1ק20, פירוש הדבר שדירוג השיריון המקסימלי שנפגע הוא 8.

2.       המגן מטיל גלגול הדיפה ב-1ק20. בכדי להדוף בהצלחה, הוא צריך שהתוצאה תאפשר לו לפגוע (תאורטית) באותו דירוג שיריון מקסימלי שהתוקף הצליח לפגוע בו.

למשל: לשכיר החרב וארקו, שנקלע לקטטה עם אזמוש הבריון, דירוג פגיעה סופי 5; פירוש הדברים הוא שהוא זקוק לגלגול 12 ב-1ק20 כדי לפגוע בדירוג שיריון 5, ולכן כדי לפגוע בדירוג 8, הוא זקוק לתוצאה של 15 לפחות ב-1ק20.

 

לכן, כדי שוארקו יהדוף את ההתקפה של אזמוש, הוא זקוק לגלגול הדיפה של לפחות 15 ב-1ק20.

 

טיפ לחישוב מהיר:

מצאו את ההפרש בין דירוג הפגיעה של התוקף לדירוג הפגיעה של המגן.

בכדי לבצע גלגול הדיפה מוצלח, המגן צריך תוצאה שהיא: התוצאה שגלגל התוקף + ההפרש בין דירוגי הפגיעה שלהם.

כך למשל בדוגמא למעלה, ההפרש בין אזמוש לוארקו הוא 1+ לרעתו של וארקו. לכן, אם אזמוש גלגל 14 ב-1ק20, וארקו נזקק ל-14+1 ב-1ק20 (כלומר, 15) כדי להדוף אותו.

 

מובן, שקיימים משתנים נוספים ומסובכים יותר שיכולים להשפיע על הגלגול - בין היתר, כלי נשק או מגינים עם בונוס לגלגולי בלימה; חולשה, התשה או אפקט מזיק אחר שמשפיע על המגן ומקנה לו עונשין לגלגולי הדיפה, ועוד.

 

 

הדיפה פסיבית לעומת התקפה רגילה

הדיפה פסיבית פועלת באופן שונה מסוגי הדיפות אחרים.

 

הדיפה עם נשק או מגן אפשר להפעיל פעם אחת בסיבוב, בדרך-כלל מול ההתקפה הראשונה שפגעה, כאשר במידה ויש כמה הדיפות כאלו, אפשר לגלגל את כולן כנגד אותה התקפה. כמו כן, לא ניתן להפעיל הדיפה רגילה כאשר הדמות המומה, מופתעת או משותקת, או פשוט מותקפת מהגב - למשל, באמצעות כשרון הדקירה בגב של גנב.

 

הדיפה פסיבית, לעומת זאת, פועלת בכל מצב, גם כאשר הדמות מותקפת מאחור, מופתעת או משותקת.

כמו כן, הדיפה פסיבית תפעל פעם אחת כנגד כל מכה שתספוג הדמות באותו סיבוב, כלומר:

 

-          אי אפשר לנסות להדוף פסיבית את אותה מכה פעם שניה, אם גלגול ההדיפה נכשל. לשום דמות לא תהיה לעולם 'הדיפה פסיבית כפולה'.

 

-          לעומת זאת, להבדיל מהדיפות רגילות שנגמרות לאחר נסיון אחד לכל הדיפה, תמיד אפשר יהיה לגלגל הדיפה פסיבית אחת כנגד כל מכה נוספת שהדמות או המפלצת יספגו באותו סיבוב, גם אם פגעו בה עשר התקפות שונות!

 

-          כדי לפצות על היתרון העצום הזה של הדיפה פסיבית, הכשרון הזה גם נדיר בהרבה מהדיפה רגילה, וגם זוכה בדרך-כלל לעונשין (1 או 2) לדירוג ההדיפה (כלומר, לכל גלגול הדיפה שהדמות תגלגל ב-1ק20), דבר שממחיש את העובדה שמדובר ביכולת פסיבית ומדויקת פחות.

 

 

הדיפות מול התקפות מיוחדות

לא את כל סוגי ההתקפות אפשר להדוף באמצעות חרב או מגן; קיימות התקפות קשות להדיפה (למשל: התקפות נשיכה), שמקנות עונשין כבד לגלגולי הדיפה; והתקפות אחרות שלא ניתנות להדיפה בכלל. הדיפת התקפות מיוחדות ידון בתת-פרק מיוחד שיעסוק בכך, אבל באורח כללי:

1.       הדיפה באמצעות נשק - מסוגלת להדוף בעיקר התקפות נשק אחר והתקפות טפרים של מפלצות. רק נשק דו-ידני יכול לעצור התקפות נשיכה, וסובל מעונשין כבד (2-4, תלוי בסוג המפלצת) לבלימות כאלו.

2.       הדיפה באמצעות מגן - היא חזקה יותר, ומאפשרת להדוף גם התקפות נשיכה (בלא עונשין) והתקפות קליעים קטנים. היא מסוגלת להדיפה חלקית (מניעת חלק מהנזק) של התקפות קליעים גדולים, כגון סלעים, ושל לחשים מסוימים.

3.       הדיפה פסיבית - מסוגלת להדוף פחות או יותר את מה שאפשר להדוף באמצעות מגן.

4.       התקפות כגון מגע של רוח רפאים, חיצים מקוללים וחודרי-שיריון, קליעי קסם והתקפות נוספות שמתעלמות לגמרי משיריון, לא ניתנות להדיפה בכלל, מלבד בידי תכונה מכושפת נדירה מאד שמכונה 'הילת הגנה' (או לפעמים 'הדיפת הילה'), שמאפשרת מעין הדיפה פסיבית כנגד התקפות כאלו.

5.       לא ניתן להדוף התקפות נשיפה, כדורי אש ושאר התקפות שעושות נזק אזורי.

 

 

יוזמה

והפתעה

דירוג התקפה, שיריון, פגיעה

ופגיעה קריטית

הדיפת מכות

וסוגי התגוננות

נוספים

הטלת

לחשים

נזקים

מיוחדים

התמוטטות

ומוות בקרב

עייפות מצטברת

והתשה

של דמויות

חזרה אל דף השער של פרק יסודות הקרב

חזרה אל האינדקס של ספר החוקים

 

                                                                                                                                 

 

מלסטרה_קאבר.png

חזרה אל האינדקס של מלסטרה


כתב וערך: גדעון אורבך, ‏2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש פרטי שלא בתשלום.

 

 

 

 



[1] או יותר, לפי תיאור התכונה הקסומה. תכונה שנותנת יותר מהדיפה אחת היא נדירה ועוצמתית במיוחד, ולא ניתן למצוא אותה אלא בדירוגים הגבוהים ביותר של תכונות קסומות.