- עמוד 1 - |
ירחון
אלקטרוני לספרות
מעריצים |
גליון
מס' 2
6.5.2005 |
|||
מחיר בהוגוורטס
|
עורכים: גדעון
אורבך (Envinyatar) ג'סי (Sirius)
|
||||
הירחון הוא חלק מאתר המגדל הלבן, אתר הבית הישראלי לפאנפיקשן |
|||||
רוצים
להגיב לטור? לחפש
שותף/ה לכתיבת
פיק? ופנייתכם
תפורסם במדור
מודעות ותגובות |
טורים אישיים וכתבות |
מדורים קבועים |
|||
Scarlet Witch: עצות
לכותבים
מתחילים. שמעון
נעים: הגיבור
ההירואי מדי. |
הראי של
נרקיסה |
||||
|
|||||
חדשות המגדל הלבןרשימת עדכונים
שעבר האתר בחודש
אפריל 2005 |
|||||
כללי:
טולקין ·
שני
ציורים
חדשים של
מקרוסיפוניאלה:
שלושת
הטרולים ואראגורן
בנקרת הלם. הארי
פוטר
·
פורסמו
פרקים 22-18
בפאנפיק "מחול
הצללים".
פאנפיקים
קצרים: ·
ארבעה
פיקים חדשים
של ג'סי:
|
|||||
פעם
מתוארים
דברים שלא
ממש מחדשים
לקורא ששולט
בספרי הארי
פוטר. בנקודה
זו, ראוי לתת
עצה לכותבי
פיקים בהם
תלמיד חדש
מגיע
להווגרטס: אל
תתעכבו על תאורים
והסברים
מוכרים, שלא
תורמים כלום
לעלילה וכבר
תוארו
בפירוט
בקאנון, גם אם
זה חדש עבור
הדמות שלכם. צורתו
של רציף תשע
ושלושה
רבעים למשל,
מוכרת יפה
לקוראים.
לתאר אותו
פעם נוספת
(אפילו אם
הדמות
הראשית רואה
אותו פעם
ראשונה) זה
מיותר
ומשעמם. שימו
לב, שבד"כ גם
רולינג
נמנעת מזה
בספרים
מאוחרים - אלא
אם כן, כמובן,
הרציף הופך
רקע
להתרחשות
חדשה שקשורה
בעלילה. בחלקו
הראשון של
הסיפור, יש לא
מעט קטעים,
שנראה
שהסיבה
היחידה
בגללה הם
מתוארים,
הינה כי באופן
הגיוני
הדמות עברה
אותם. עצתי
היא, להמעיט
בקטעים כאלו,
ולא לפחד לדלג
עליהם,
ולהזכיר
במילה-שתיים
אח"כ שהם התרחשו,
כאשר ארועים
חשובים יותר
ניתן לתאר,
למשל, בפלשבק
או באמצעי
דומה. הארוע
העלילתי
הראשון
החשוב
בסיפור של
אמי טפאלי,
הוא הפגישה
שלה עם הארי,
רון
והרמיוני. לדעתי,
לא היה מזיק
להתחיל את
הפיק בסמטת
דיאגון,
להכניס שם את
תאור הדמות
הראשית, ואת
זכרון
העזיבה של טקסס
לדחוף
לפלשבקים,
מחשבות
ופרטי-מידע
שישולבו
במהלך הפיק
עצמו. נקודה
בעייתית
אחרת, הינה
שהמארג
העלילתי מאד
קונבנציונלי
לפיקי דמות
קאנונית/ofc
(ראו פירוט
במאמר No news - bad news
בגליון זה).
לצד שתי
הדמויות
הראשיות
קיים מערך
דמויות
מצומצם
וצפוי למדי,
של "החברה
תומכת השיפ",
דמויות
הלווין של
דראקו (קראב
גויל ופנסי),
שלא מספקים
שום הפתעה
רצינית,
וכמובן
האנטגוניסט
בדמותו של
לוציוס
ובסוף וולדמורט
(הגם שקטע זה
עשוי יפה
למדי). פעם
נוספת,
מוחמצות
אפשרויות לא
מעטות שניתן
היה להשיג
ממשחק מושכל
יותר בדמות
המקורית. במיוחד,
חסר לי שימוש
מסיבי יותר
ב"הארי פוטר
המפורסם"
ובחבריו. אמי
ציפתה
להתמיין
לגריפינדור,
ולהכנס ל"סל
אחד" עם הארי
וידידיו,
וספגה שוק
כאשר במקום
זה מצאה את
עצמה
בסלית'רין. דבר
כזה יכול היה
להוביל
לרגשי אשמה,
להכחשה
עצמית,
לנסיון
ליצור קשרים
למרות המיון
(מה שהיה
מכניס אותה
בין הארי
לדראקו,
ויכול להאיר
נקודות רבות
ביחסים
ביניהם,
בעיקר
מהזוית של
דראקו), ועוד
מגוון
אופציות שלא
נוצלו. למעשה,
הארי כמעט
נעלם לגמרי
מהעלילה
לאחר הפרק השלישי.
כמו כן,
הוחמצה
האופציה
שהכותבת
עצמה החלה
להשתעשע בה,
היחסים בין
רון הגמלוני
והמעצבן (שדי
ברור שהוא
"נדלק" על
הגיבורה) לבין
אמי. זה קיים
מדי פעם, אבל
מעט מדי
וחפוז מדי,
בלא ניצול של
הפוטנציאל
העלילתי
הניכר שיש כאן.
נקודת
ביקורת
אחרונה:
המרדנות של
אמי אמינה ועשויה
היטב, אבל
לעיתים יש תחושה
של הגזמה - גם
יחסית לנערה
מתגברת
ש"מחפשת
צרות". חלק
ממעשיה של
אמי עולים
לכלל מרד של ממש
(ולא פעם אחת)
כנגד
סמכויות
המורים,
ולמרות שפה
ושם היא
בעונש על זה,
נוצרת כאן
אי-נוחות, שלא
לומר
אי-אמינות.
ממה שלמדנו
על הוגוורטס
בקאנון, נראה
היה שתלמידה
שהיתה מתנהגת
באופן הזה
היתה מוצאת
עצמה מסולקת
מבית הספר, או
לפחות נמצאת
על סף סילוק,
או זוכה לתגובה
קשה מאד
שהיתה מציבה
אותה במקום. עד
כאן להפעם, ובציפיה
להמשך J |
ביקורת
פאנפיקים:
אמי טפאלי
ומעגל אוכלי
המוות בגליון
זה, תוקדש
הפינה
לביקורת
מפורטת על
אחד הפיקים
הארוכים
הבולטים
בפאנדום
הפוטריסטי,
"אמי טאפלי
ומעגל אוכלי
המוות", פרי
עטה של Liquid Venom, הפיק
עצמו, אותו
תוכלו למצוא
בין היתר
במגדל הלבן, כאן,
שייך לז'אנר
שאפשר לכנות
"שיפ עלילתי"
(בדומה למשל
ל"צל") -
פאנפיק ארוך,
שבמוקד שלו
התפתחות של
יחסים
רומנטיים,
ביחד עם
עלילה
(ומאידך, אין
ספק שהשיפ
הוא העומד
במרכז,
להבדיל
מג'נפיקים
שמכילים
מערכות
יחסים). עד כה,
פורסמו
שמונה פרקים
מהפיק. המדובר
למעשה בשיפ
של דראקו/ofc,
שהגיבורה
שלו היא אמי
טפאלי, בתו של
הילאי ששב
לבריטניה
משהות ארוכה
בטקסס. אמי
מצטרפת לשנה
השישית
בהוגוורטס,
ובניגוד לכל
מה שציפתה, המצנפת
ממיינת אותה
לסלית'רין.
מכאן ועד
המפגש עם
דראקו, הדרך
קצרה. עיקר
החלק
העלילתי בשמונת
פרקי הסיפור
שפורסמו עד
כה, היא
העובדה
שאדון האופל
מתכנן לשים
את ידו על אמי,
הן משום שהוא
חש
בפוטנציאל
האפל שלה, והן
כדי להשתמש
בה כדי לפגוע
באביה. באופן
כללי: אין ספק,
שהסיפור
מעניין. הוא
כתוב יפה
(בעיקר
מסביבות
האמצע והלאה).
הכותבת הצליחה
להכניס
אותנו יפה הן
לאווירה של
הווגרטס, והן
לקשר
האמביוולנטי-משהו
בין דראקו לבין
לוציוס. פנסי
פרקיסון
מעוצבת יפה
בתור אתנחתא
קומית
(המשתרכת
האובססיבית
של דראקו, שמתעבת
את הגיבורה
מהרגע
הראשון),
האגריד
משעשע למדי
בתור המורה
שאמי צריכה
לבצע אצלו
עונש, כולל
הדגמה
מוצלחת של עד
כמה רחוק הוא
הולך באהבתו
ליצורים
מכוערים
וריריים. גם
מערכת
היחסים בין
לוציוס
ונרקיסה
שמוזכרת
במובלע
עשויה באופן
אמין וקולע. הדמות
הראשית
עשויה לא רע:
בניגוד למה
שאנו מצפים
בהתחלה, לא
מדובר כלל
ועיקר
במרי-סו, אלא בדמות
אמינה
ומקורית
למדי. אמי
עשויה, חד
וחלק, כדמות
אמינה מאד של
מתבגרת
מרדנית,
חצופה,
מומחית
בלהסתבך ולעשות
בדיוק את
הדברים
שרעים עבורה,
ובעלת משיכה
בלתי-נשלטת
ליחסים
לא-בריאים,
שכרוכים בכוחניות
וב"אנטי" למה
שמקובל. אפשר
לראות גם את
המשיכה שלה
לאופל, לפחות
באופן חלקי,
כחלק מן המרד
שלה כנגד
הערכים של
הסביבה. כל זאת,
כאשר הדברים
מוצגים
באופן
אמביוולנטי
ולא סטיגמטי.
לא פעם, אמי
מבינה שהיא
טועה, שהיא מזיקה
לעצמה, אבל
בדרך-כלל
ממשיכה בשלה. הפיק
מסתיים, כאשר
נראה שמה
שהתחיל כמרד
מתחיל
להסתמן
כנהיה הולכת
וגוברת לעבר
הצד האפל באמת.
הסחיטה
האלימה
שמפעיל
כנגדה
וולדמורט היא
בהחלט לא
ברירה
חופשית, אבל
נראה לי, שהיא
מוצאת אקו
(ואפילו
משמשת תירוץ
נוח) לדברים
שכבר נמצאים
בתוכה פנימה.
קשה שלא
לעשות הקבלה
בין האקט
האלים
והכוחני של
דראקו (תקיפה
מינית per-se),
שדווקא הוא
הביא אותה
להכנס
למערכת
היחסים איתו,
לבין האקט
האלים של
וולדמורט
(חרף העובדה,
שהוא בא
כמובן
במישור אחר) -
והתהיה, האם
לא יביא את
אמי לאותה
תגובה בדיוק. וכעת,
למעט ביקורת: שלושת
הפרקים
הראשונים של
הפיק (בעיקר
הראשון
והשני)
טעונים
לדעתי שכתוב
ושיפור
מסיבי. הם
כתובים
באופן חפוז
ובעייתי,
ונופלים
בהרבה ברמתם
מפרקי ההמשך. מה
שתורם
לבעייתיות,
הוא שרוב
הסצנות
שמתוארות שם
נראות כפתיח
גרידא
לעלילה
האמיתית, ולא |
||||
- עמוד 3 - |
||
חלק לא
קטן מספרות
המדע
הבדיוני
והפנטסיה של ימינו,
כל שכן
פאנפיקים
אשר כתובים
בפנדומים מסוימים
עוסקים
בסיפורי
הרפתקאות,
סיפורי מסעות,
Quest,
או בסתם
גיבור הנאלץ
לשאת על
כתפיו את
העול ולהציל
את העולם
מפני
השתלטותם של
אי-מי מסוימים-
החל ממשרתיו
של סאורון
ואוכלי
המוות הידועים
לשמצה וכלה
בגזע הבאגים
מן "המשחק של
אנדר" (שהוא,
אגב, ספר מד"ב
מומלץ בחום). כאשר אנו
באים לנסות
ולהבין את
סוג
הסיפורים האלו,
אנו נתקלים
במספר
מאפיינים
דומים והם מבנה
עלילתי ("קשת
כתיבה")
דומים, מספר
מאפיינים על
מאבק בין טוב
לרע שחוזרים
אף הם (או
דווקא אמירה
חברתית
כנגדם כפי
שמשתקפת
ב"המשחק של
אנדר"), מספר
מוטיבים
"מסעתיים" חוזרים,
ומספר
אפיונים
מרכזיים
העוסקים
בדמויות, בהן
אעסוק בטור
הנוכחי. |
||
לחלוטין?).
אותו דבר
לגבי סם גמג'י
ולגבי ליירה שלנו.
אבל מה לגבי
אנדרו? הרי
הדרך שלו
להצלת העולם
מעט שונה... המשחק
של אנדר אחת
הסיבות
להתעקשותי
להבאתו של
אנדרו וייגן
שהוא בכלל
דמות מספר
מד"ב למאמר
אשר אמור
לעסוק, פר
הגדרה,
בפנטסיה היא
בגלל
ייחודיות
הספר שלו.
אנדרו לא
יודע שהוא
מציל את
העולם. אנדרו
מתחיל בכך
שהוא משחק
תפקידים
מד"בי מתקדם,
ובהמשך הוא
עובר למשחק
חלליות מד"בי
במחשב. הוא
אפילו לא משער
לעצמו שהוא
בעצם מציל את
העולם
ושהמשחקים הם
לא משחקים,
אלא מערכת
שנבנתה
עבורו בכדי
שיוכל להציל
את העולם
בחוכמתו
העילאית
מבלי שיצטרך
לשאת בידע
שהוא הולך
להציל את
העולם ולבצע
רצח-גזע
מתועב.
אורסון קארד
מתחכם איתנו-
הוא יודע
שהמעמסות
שרצה להעמיס
על הגיבור שלו
הן בלתי
נתפסות, ולכן
מה שהוא נותן
לו זה "משחק
ילדים", תרתי
משמע. נראה לי
שהדבר מתיישב
היטב עם המסר
הכללי של
קארד, וכאן
אאלץ לחרוג לרגע
מן הנושא. קארד
בעצם מציג
לנו בן אדם
שאומן על ידי
החברה, שלא
בידיעתו,
לבצע רצח גזע
שלם. לא רק זאת.
אחרי רצח
הגזע שהוא מבצע,
הוא בכלל
מגלה שכל
העניין הוא
"אי הבנה קטנה"
של בני האדם
את הבאגים
(הגזע שנגדם
הוא נלחם)
ולהיפך.
שניהם ניסו
להשמיד את
האחר כיוון שלא
הכירו
בייחודיות
שלו. אנו
רואים שוב את
אותה התמה
בספר השני כאשר
שוב מתגלה
גזע כזה ושוב
מנסים בני
האדם להשמידו.
אני רואה בספרים
של קארד סוג
של מסר
ליברלי
ואנטי מיליטנטי,
אפילו טיפה
פציפיסטי,
ומה מתאים
יותר להצגת
הצבא שלקח
אליו את אנדר
מלהציג את
הקשיים הבלתי
אנושיים
שהוא מערים
עליו ואת רצח
הגזע שהוא
מכריח אותו
לבצע? לא רק
זאת, אנו
רואים נגיעה
בנושא גם בקו
העלילה של
לוק ודמונסתנס,
אך אני כבר
סוטה מהנושא.
הלכה למעשה
נראה לי
לעיתים
שאנדרו אמור
היה להיות
המיצג לבין האדם
הטוב שהושחת
(אני רואה
בספר השני את
מסע ההיטהרות
שלו), אך שוב,
בשביל שהוא
יוכל להיות מושחת,
עליו להיות
חזק ולעמוד
בפני
מכשולים בלתי
אנושיים.
אומנם, הלכה
למעשה המכשולים
הם אלה
שחישלו את
אופיו
המיוחד
ונתנו לו את
היכולת
הפסיכולוגית
והשכלית
להציל את העולם,
אך לא כל אחד
היה עומד בהם.
כאשר הוא
הורג את אויבו
(ושוב אנו
רואים בסצנה
מעין ביקורת
על אנדרו
שחרג מעט
ממגבלות
ההגנה
העצמית) נמסר
לנו שזהו
מקרה ההרג
השני בבית
הספר "ולפחות
לא התאבדות". אנדרו
יכול היה
להתאבד. הוא
לא עשה את זה. ציפיתי
למען האמת
שדווקא בספר
אשר בא ושבר
את המסגרת
הרגילה של
"סיפור
הגיבור
שמציל את העולם"
נצליח לראות
בן אדם יותר
ממוצע, ואכן,
ניתן לאמר
שאנדר היה
יותר ממוצע
מהגיבורים
הקודמים
בתחילת הספר,
במידה מסוימת
(למרות שגם
הוא עם
המאפיין של
"האדם המושפל
שהופך
לגיבור
עולמי".
מתחיל
כ"שלישי", תואר
ידוע לשמצה
שניתן לו שלא
באשמתו,
ומסיים בתור
אנדר שהציל
את העולם)
ושאת כוחות
הנפש הוא שאב
בעצם מסדרת
אימונים
מפרכת
שעיקרה היה
"העצמת
העצמי" פחות
מאשר
האימונים
הפיזיים, אך
גם כאן אנו
נרמזים
שהמשגוח
שהוצמד
לאנדרו לא רק
דיווח על
הסצנה
שהביאה אותו
לבית הספר, אלא
גם על אופיו
המיוחד,
ודווקא זה
מאכזב אותי
במבט לאחור
על הספר. בחזרה-
הגיבור
הממוצע-
האומנם? אם כך,
מהו לטעמי
המאוד מחמיר
גיבור ממוצע?
נראה לי
שרובנו
עונים
להגדרה הזו.
השאלה
הבעייתית
נותרה- האם
פלוני
אלמוני, שהוא
אדם מן הישוב,
יוכל לעמוד
במרכזה של
הרפתקה או
מסע בלתי
רגילים מבלי
להיות בעל
אותו ניצוץ
האופי
המייחד גיבורים? פיתרון
אחד שחשבתי
עליו הוא
לקחת בחשבון
את האקסיומה שעל
פיה גם גבר בן
שלושים
שעדיין רואה
מפלצות
בחושך וצורח
כל פעם שהוא
פוגש ג'וק
יוכל להפתיע
ולגלות
פתאום אומץ
לב כשחייו
תלויים בזה
(כמו הדוגמא
של נוויל
בספר החמישי),
אבל אסור לנו
לקחת את זה
כפתרון קל;
שימוש מרובה
באלמנט שוחק
אותו מאוד. פיתרון
נוסף הוא
באמת לרמות
את הקורא כפי
שעשה קארד,
אבל זה לא
הולך להיות
קל.... בכלל לא...
כנראה שיש
צורך בכותב
מוכשר מאוד
לשם כך, או
בפתרון
קסמים מדהים
כלשהו אשר
נסתר מעיני.
שמא למישהו
יש רעיונות
והוא מסתירם
מפני? בחזרה
לפאנפיקשן בנושאים
אלו ניתן לתת
לפאנפיקשן
לעשות את מה שהסופרים
לא תמיד
הצליחו. מהן
הברירות
העומדות
בפניו של
כותב
הפאנפיקשן? א. שכתוב
של
סצנה/יצירה
בעזרת דמות
"חלשה" או "בינונית". ב.
הצגת
סצנה/יצירה
דרך עיניה של
דמות "חלשה"
או "בינונית". ג.
כתיבת
סיפור אמיתי
בפאנדום
ההארי פוטר
על בית
האפלפאף בלי
לערב
גריפינדור
או
גריפינדוריות
לשמה. ד.
לכתוב על
דמות "חלשה"
או בינונית"
הנקלעת למצב
האמור
להתאים
לדמויות
"חזקות" (כמו
הניסיון הלא
כל כך מוצלח
שלי ב"הטבעת
השלישית". מסתבר
לי שדמותו של
שי חזקה יותר
משחשבתי). כן,
זוהי מטלה
כבדה לכתפיו
הצרות של
הכותב. האם
מישהו מוכן
להרים את
הכפפה? |
אנדרו
וויגן המקרה
של אנדרו הוא
קצת מורכב
יותר כיוון
שכאן קשה
יותר להצביע
על מעשים
מסוימים
כיוון
שב"המשחק של
אנדר" רוב
הספר מתאר
בעצם את התמודדותו
של אנדרו עם
שגרה כמעט
בלתי אפשרית
שרק הוא עבר
ונהייתה קשה
רק בשבילו, אך
אנסה לעמוד
על מספר
נקודות
עיקריות: א.
עמד בשגרת
אימונים קשה
תחת פיקודם
של רודן ב.
סבל מיחס
משפיל בבית
הספר ג.
עמד
בפיקודו של
"צבא" ד.
הצליח
להעמיד צבא
מוכן, מזומן
ומושלם, ברמה
הכי גבוהה,
בשגרת קרבות
בלתי אפשרית
(אפילו לדעת
מפקדיו) בלי
להישבר
לגמרי. ה.
הצליח
לעמוד
בשגרתו
הבלתי רגילה
של מאזר רקהם ו.
הצליח לנצח
בקרבות כמעט
בלתי
אפשריים
בתנאים לא
נוחים תוך
גיוס משאבים
פסיכולוגיים
בצורה כמעט
מכסימלית. שוב,
כמה היו
עומדים בזה? למה
הבאתי את
הדוגמאות
האלו? מה
משותף לכולם?
ברובד הנמוך,
כולם עברו
הרפתקאות
מסמרות שיער
ועשו מעשים
עילאיים.
וברובד היותר
עמוק? לכולם
הייתה היכול
העילאית
להצליח
ולעמוד במעמסות
בלתי
אפשריות
בדרך להצלת
העולם
(בייחודיות
המקרה של
אנדר בו אדון
בהמשך). הכיצד?
בכל אחד מהם
ישנו שילוב
תכונות, או
תכונה בולטת
אחת המייחדת
אותו משאר
האנושות.
אפשר לקרוא
לזה אומץ לב גריפינדורי,
אפשר לקרוא
לזה עוז, אפשר
לקרוא לזה
גבורה, אפשר
לקרוא לזה
יכולת
לעמידה
במצבי לחץ, אפשר
לקרוא "אופי
חזק במינו",
אפשר לקרוא
לזה "תבנית
פסיכולוגית
מיוחדת"
ואפשר לא
לקרוא לזה
בשם אך לדעת
שזה שם
(מניסיון,
ניסיון
לקרוא לזה
בשם המתאים
היא משימה
קשה במינה...). בכל
אחת
מהדמויות
האלו ישנו
דבר מה מיוחד במינו
שלא ממש
משתקף בנו,
אנשי המערב
השמנמנים והשבעים
היושבים
בביתם
וקוראים
סיפורי
הרפתקאות
במקרה הטוב,
או משמינים
מול
הטלוויזיה
במקרה הפחות
טוב. האם
זה מן ההכרח? בואו
נגיד שבמקום
לשים את הארי
היינו שמים
את נוויל
לונגבוטום
כפי שהוא
משתקף לנו מן
הספרים
הראשונים
(למען האמת,
אנו זוכים
לראות מעט התפתחות
שלו בהמשך,
כאשר בספר
החמישי אני
רואה נקודת
מפנה של ממש).
אולי היה לו
האומץ לעמוד
בפני חבריו
לכיתה
ולהגיד להם
מה הוא חושב,
ואפילו
האומץ לעמוד
בפני קללתה
של הרמיוני,
אך מי מוכן
להפקיד את
עולם
הקוסמים
בידיו? (האם
מישהו
מתכוון
להרים את
הכפפה
ולכתוב על זה
פיק?) בואו
אפילו נעזוב
את נוויל
מתוך אמונה
שיש כאלה
שיגידו
שעולם
הקוסמים
ישרוד, אני
יכול להעיד
שבתור הבן
אדם הכי
מתאים
לפתיחת
"ההוביט 2" (בטטה
שלא יוצא
לשום הרפתקה
הפחותה
ביותר) אם היו
שמים אותי
במקום הארי
פוטר אין
סיכוי שאבן החכמים
הייתה ניצלת
והסדרה היתה
נגמרת בסוף
הספר הראשון
(אל נא נשכח כי
הארי עמד מול וולדמורט,
בסופו של דבר,
תמיד לבדו.
איש לא נלחם
איתו נגד
קווירל, נגד
הבסיליסק,
נגד וולדמורט
ברביעי וגם
בחמישי הוא
נעמד נגד
וולדמורט לבדו.
העזרה הגיעה
תמיד בכדי
לשמור את
הארי לספרים
הבאים אחרי
שזה כבר "עשה
את שלו".
הרמיוני לא
היתה זו
שמצילה את
המצב, ונראה לי
שחלק
מהנבואה
מדברת על כך
שהארי הוא זה
שיהרוג או
ייהרג, לא
הרמיוני או
רון, עם כל
הכבוד להם). אם
הארי היה
מפחד העלילה
היתה נתקעת. כאן
אנו נתקלים
בבעיה שלשמה
הבאתי אתכם,
קוראיי.
הרואיקת-היתר
של הדמויות
שלנו הוא דבר
שכבר מתחיל
להפריע
בקריאת
ספרים מהסוג.
אומנם, זה לא
מונע ממני את
ההנאה, אך דבר
מה מציק לי
תמיד: האם לא
יתכן דבר אחר?
לי קשה
להתחבר עם דמות
"חזקה מדי".
אומנם, חלק
מחווית
הקריאה היא
בלהזדהות עם
הדמויות
במקומות בהם
אנחנו לא
מצליחים, אך
גם זה דבר
מוגבל. האם אנחנו
חייבים לשים
דמות "חזקה"
תמיד בעמדת המפתח,
אחרת העלילה
פשוט לא תזוז? אופציות
נוספות אם
בתור התחלה
אנו שמנו
דמות "חזקה"
שהרי היפוכו
של דבר היא
דמות "חלשה".
יש אשר
מכלילים דמויות
כאלה
כ"אנטי-גיבורים". מה
הבעיה עם אלה?
הכנסת דמות
שכזו באופן
אמין תאלץ לגרור
אחריה
קיטורים
ויבבות עד
צאת נשמת
הקוראים או
יציאה מדעתם.
למען האמת,
כשהתחלתי
לתהות
בעניין
נראתה לי
האופציה הזו
כטובה ביותר,
אך דיון
שערכתי
בפורום (זה
של המגדל
הלבן) הועלתה
הנקודה של
קיטורים ויבבות,
ודמות
יללנית
נמאסת על
הקורא עד
מהרה. אם כך,
כאשר שני
התחומים, זה
השחור וזה
הלבן כשלו
לטעמי, מה
ניתן לעשות?
כאן ניתן
להגיד שבין שתי
קיצוניות
שונות עדיף
לבחור באמצע. מהו
האמצע? לטעמי,
כפי שאמרתי,
הארי הוא
בהחלט לא
באמצע, וכמו
כן בערך כל
הגריפינדורים
בעלי האומץ
הבלתי רגיל
(שמים לב לכך
שרולינג בחרה
דווקא את
הבית של אומץ
הלב הבלתי
רגיל כבית
האהוב עליה
ובתור זה
שסביבו
מתרחשת כל
העלילה?
אפילו אלה
אשר לכאורה
הן דמויות
קריקטוריות,
כמו נוויל
אפילו,
מתגלות בסוף
כחזקות? אני רואה
בספר החמישי
נקודת מפנה
בעניין. לעומת
זאת, בבית
המתחרה,
סליזרין,
מוצג לנו
"מיצגו
הנאמן"
מבחינת
הקוראים,
דראקו
מאלפוי, כחלש |
הגיבור
הקלאסי ישנו
מודל עיקרי
אשר הניתוח
על פיו חוזר
מספר פעמים
בעת ניסיון
להבין את
הז'אנר כפי
שתיארתי
אותו בפסקה
הקודמת וזהו
הניתוח של
"הגיבור בעל
אלף
הפרצופים" אשר
שייך במקור
ליוסף קמפבל.
על פיו כולל
הז'אנר, אשר
מוכר בספרות
בשם "אופוס
פנטסטי"
שלושה דמויות
מפתח
החוזרות בכל
ספר והן:
המחפש- הגיבור
הראשי אשר
מחפש את האמת,
הצדק, או את
הדרך להשלמת
המשימה שלו,
"המגן" אשר
שומר על
הגיבור שלנו
מפני סכנות
ועוזר לו
לעיתים להשלים
את המשימה,
ו"המדריך"
אשר נותן
לגיבור את ההדרכה,
בין אם בידע,
ברוח או
אפילו בכל
הקשור לכושר
גופני (לא
שבסוג הזה
נתקלתי הרבה,
למרות שאם
מישהו רוצה
לכתוב אופוס
פנטסטי על
מתאגרף הוא
מוזמן). על פי
המודל ההוא,
שכבר הפך
לנפוץ בהרבה
למעבר לספרו
של קמפבל,
כולל המסע של
הדמות מספר
שלבים, ולא
אכנס אליהם
כרגע. עכשיו
עולה השאלה:
מלבד הניתוח
הספרותי-אקדמאי
מה מייחדת את
הדמויות
האלה
מבחינתנו
כקוראים
הממוצעים?
לצורך
העניין אתן
עתה כדוגמה מספר
דמויות
מוכרות
מספרי
הפנטסיה שר
הטבעות של
טולקין, הארי
פוטר של
רולינג,
חומריו האפלים
של פולמן,
ומספר המדע
הבדיוני
"המשחק של
אנדר" (אתרכז
בספר הראשון
בלבד כיוון
שב"קול
למתים" אנדר
מאבד כבר חלק
מהייחוד של
הדמויות כפי
שציינתי
למעלה) של
קארד. סם
שמן הפלך לא
מעט מקוראי
"שר הטבעות"
מסכימים על
כך שהגיבור
הראשי
האמיתי שלנו
הוא איננו
פרודו באגינס
אלא עוזרו
הנאמן סם.
אפשר לאמר
שכיוון ושניהם
יוצאים הלכה
למעשה למסע
כולו,
מבחינתי כקורא,
ניתן
להתייחס גם
אל סם כאל
"מחפש" ולא כאל
"מגנו של
פרודו" גם אם
מבחינה
אקדמאית החלוקה
הזו איננה
נכונה. סם
הוא זה שהלכה
למעשה
"מחזיק" את
המסע של פרודו
וזה שהלכה
למעשה נטל על
כתפיו את
השמדתה של
הטבעת. הבה
ונבחן את
מעשיו: א. העז
לצותת
לשיחתו של
הקוסם גנדלף
ביודעין כי יתכן
ויהפוך
ל"משהו על
טבעי". ב.
הסכים לצאת
עם פרודו
למסע
לריונדל. ג.
התעקש לצאת
עם פרודו
למסע שטיבו
לא ברור להשמדת
הטבעת. ד.
רדף אחרי
אדונו בסצנת
סיום הכרך
הראשון במצב בלתי
אפשרי. ה.
עמד בכל
תלאות הדרך
על למורדור. ו.
חילץ את
פרודו בלב
מעוז
האורקים. כל
אלה, ועוד לא
דיברנו על
ההמשך... חתיכת
בן אדם! עכשיו,
שאל את עצמך,
קורא יקר, האם
אתה היית מצליח
בתנאים האלה
לבצע חצי מזה?
כמה אנשים
הרימו יד? אני
לא ביניהם. הארי
פוטר אם
אאלץ לפרט
עכשיו את כל
מעשיו
הגבורה של
הארי פוטר,
אאלץ לסיים
בשנה הבאה,
ועל כן אתן רק
את מקצתם: א. התגנב
מפחת לאפם של
לא מעט אל
בקתתו של
האגריד. ב.
ניצח את
קווירל. ג.
התגנב אל
משרדו של
לוקהרט ומשם
אל חדר
הסודות תחת
אפם של מורים
ומדריכים. ד.
הרג
בסיליסק. ה.
חזר בזמן. ו.
עמד
בטורניר
הקוסמים . ז.
נלחם מול
וולדמורט. ח.
הקים מחתרת
בהוגוורטס
מתחת לאפה של
המנהלת האימתנית. ט. ביצע
בריחה אל
משרד הקסמים. הארי
עמד במספר
אתגרים לא
פשוטים בכלל,
ושוב, קשה לי
להאמין
שהייתי עומד
ברבע מהם. יש
שיגידו שהוא
בעצם לא ממש
עמד ברובם
אלא שהיו אלה
החברים,
לופין וסיריוס
שהביאו אותו,
שהיו אלה
נסיבות
כלשהן, שהיתה
זו תכניתו של
דמבלדור
בכלל... אני
חושב שמעבר
לעזרתם של
מגנים
ומדריכים שונים
יש כאן יותר.
הרבה יותר,
ולא כולנו
זכינו בכך. ליירה ליירה
ההיא
הגיבורה
הראשית
בסדרת "חומרים
האפלים"
לצידו של
וויל. ליירה
יוצאת למסע,
גם היא, כשלא
מעט (כמה
מפתיע) מונח
על הכף אל מול
הצלחתה במסע.
ניתן לזקוף
לחובתה מספר
לא מבוטל של
הצלחות,
ביניהן: א. "פריצה"
לחדר ההסבה
כבר בעמוד
הראשון ב.
בריחה
מביתה של
גברת קולטר, ג.
ארגון
"המרד" ההוא
במעבדת
הניסויים כולל
פריצה לחדר
בו הוחזקו
הדאמונים, ד.
עזרה
ליוריק
בירנסון
המסוכן
להשיג את
מגנו, ה.
היחקרות
במשרדה של
מארי מאלון, ו.
עזרה בהשגת
הסכין
המעודן, ז.
הצלתו של
יוריק מפניו
של יופור, ח.
פריצה
לעולם המתים,
שחרור כל
המתים
ופתיחת המעבר
מעולם המתים, ט. יש
שיגידו שגם
פרידתה
("המרגשת") מוויל
מוגדרת
כהצלחה
הירואית. וכן,
שוב אשאל, האם
אתם רואים את
כל
ההתנהגויות
האלה
כנורמאליות?
מילא, על חלקן
ניתן שוב
לשלוף את
התירוץ של "כורח
הנסיבות" אבל
מה לגבי
הפריצה
לעולם המתים?
זה לא מסוג
הדברים
שאיני הייתי
עושה, וזה לא מסוג
הדברים
הקשורים
בנסיבות. |
"God Rest Ye Merry Hippogriff"
דמותו
של סיריוס
בלק / ג'סי (Lovable
Stray) |
||
הוא
נשבר, נכנס
לדיכאונות,
מתעצבן על
הארי רק בגלל
שהוא במצב
רוח רע
ומשתכר כמעט
עד אובדן הכרה
במילים
אחרות מתנהג
באופן אנושי
להפליא.
סיריוס,
שבילה 12 שנים
בחברת
יצורים שכל
מטרתם בחיים
הייתה למצוץ
שמחת חיים
מאנשים, שומר
על חוש הומור
ומתנהג
באופן פחות
או יותר שפוי
(במיוחד כשהוא
לא נמצא
בכיכר
גרימולד) - הוא
משמש להארי משהו
בין הורה לאח
בוגר, מציע לו
אוזן קשבת
ועצה. הארי,
שלא מרגיש
בנוח להדאיג
את חבריו
בבעיות שלו,
ונבוך מדי
לפנות
לדמבלדור, מוצא
בסיריוס חבר,
מישהו שיכול
לעזור, לייעץ
ולהרגיע.
למרות שלא
תמיד סיריוס
עוזר להארי
בעצותיו,
הכוונות שלו
טובות. אחת
הנקודות
המעניינות
בדמותו של
סיריוס בלק
היא מדוע
דעותיו היו
שונות כל כך
מדעות הוריו.
האם דעותיו
הושפעו
מחבריו
ללימודים?
האם, בהגיעו
להוגוורטס,
הוא עדיין
היה מושפע
מהגזענות של
הוריו? סיריוס,
שגדל במשפחה
עם דעות כה
חזקות, בחר לעשות
בדיוק את
ההיפך וללכת
נגד כל מה
שלימדו אותו.
כולנו
יודעים שאין
דבר טבעי
יותר מילד
קטן, המעריץ
את הוריו
ומאמץ את
דעותיהם
לפחות כשמערכת
היחסים בין
הילד להוריו
היא תקינה
אפשר לקחת
לדוגמא את
דראקו
מאלפוי, שמעריץ
את אביו
ושולף את שמו
בכל הזדמנות. האם
זה הגיוני
שילד צעיר,
שחונך לחשוב
כי הוא ראוי
להסתובב רק
עם טהורי דם,
התעורר יום
אחד והגיע
למסקנה
שהגישה של
משפחתו
שגויה? אם
נניח שמשפחת
בלק לא אפשרה
לסיריוס
הצעיר להתרועע
עם ילדי
מוגלגים או
ילדים שאינם
טהורי דם, איך
הוא היה יכול
להשתכנע
אחרת? האם
ייתכן שסיריוס
בן האחד עשרה
הגיע
להוגוורטס
והחליט, תוך
ימים ספורים,
שכל מה שלמד
מהוריו שגוי? מכאן
אפשר להגיע
למסקנה
שסיריוס
הגיע להוגוורטס
כשהוא כבר
סולד
מהגזענות של
הוריו. האם דעותיו
החריגות של
סיריוס נבעו
מכך שהיחסים
בינו לבין
משפחתו היו
מעורערים
עוד מהילדות
המוקדמת? ילד
מריר שכועס
על הוריו
ינסה להבדיל את
עצמו
ממשפחתו
ויעשה את
ההפך
מהמצופה
ממנו על מנת
להתבלט. האם
סיריוס, כילד,
אימץ לעצמו
בכוונה
אידיאולוגיה
הפוכה מזאת
של הוריו, כדי
לעצבן אותם
ולהיבדל מהם?
מדוע סיריוס
ברח מביתו
בגיל שש עשרה?
יכול להיות
שהוא לא הרגיש
בטוח להישאר
שם אפילו
חודשיים? האם
קרה משהו
באותו הקיץ
שגרם לקרע
סופי בין
סיריוס להוריו? בפרק,
בו סיריוס
מספר על
משפחתו, הוא
מציין שהיה
לו אח, רגולוס
בלק. לפי
דבריו של
סיריוס, רגולוס
היה "רך" מכדי
להתנגד להוריו,
לכן היה שותף
לדעותיהם
הגזעניות
ואף הפך מאוחר
יותר לאוכל
מוות. על פי
טון דבריו
ניתן ליראות
שסיריוס
מתייחס
לרגולוס כאל
ילד טיפש שלא
ידע מה הוא
עושה. בניגוד
לשאר בני
משפחתו,
סיריוס לא
מדבר עליו
בשנאה או
תיעוב אלא בעצב
מסוים.
סיריוס מספר
להארי
שרגולוס היה
הילד שהוריו
העדיפו, גאים
בו על כך שהפך
לאוכל מוות. למעשה,
אנחנו לא
יודעים דבר
על היחסים
בין סיריוס
לרגולוס או
היחס של
הבלקים
לילדיהם.
יתכן שרגולוס
הצעיר קינא
בסיריוס,
שהיה מוצלח
יותר, וניסה
להוכיח
להוריו
באופן תמידי
כי גם הוא בן
בלק ראוי. כל
מה שאנחנו יודעים
על רגולוס
הוא המוות
שלו, שהתרחש
כתוצאה
מהרצון של בן
בלק הצעיר
לפרוש אחרי
שגילה עד כמה
רחוק
וולדמורט
ואוכלי
המוות
מוכנים ללכת. סיריוס
מספר כי לפי
מה שבירר
מאוחר יותר,
רגולוס נרצח
על ידי מישהו
לא ידוע
שנשלח על ידי
וולדמורט
עצמו. מעניין
לציין
שרולינג רמזה
לכך שאין איש
שהיה עד
למותו של
רגולוס, אפילו
סיריוס ליקט
את המידע
אודותיו
משמועות. *** המוות
של סיריוס
נגרם, ככל
הנראה,
כתוצאה מנפילתו
דרך הפרגוד
ולא מהקללה
של בלטריקס
(שהייתה כפי
הנראה "שתק".
קרן האור
שנורתה
משרביטה הייתה
אדומה, לא
ירוקה, מה
שהיה מרמז על
"אבדה
קדברה"). על פי
דבריה של
לונה, אנחנו
משערים
שהפרגוד הוא
מעין שער
לעולם המתים אשר
דרכו מגיעים
לעולם הבא. הארי
ולונה
שומעים
קולות לא
ברורים מתוך
הפרגוד, האם
אלה הם המתים
שמנסים
לתקשר איתם?
האם יש קשר
בין היכולת
שלהם לראות
את
הת'סטראלים לשמיעת
הקולות מתוך
הפרגוד?
מעניינת
אותי מאוד
הצורה המיוחדת
בה בנוי החדר
(כמו
אמפיתיאטרון)
האם הוא שימש
פעם לענישה?
האם זאת
הייתה דרכם
של הקוסמים
להוציא
להורג
פושעים לפני
בואם של הסוהרסנים?
(האם אותם
אנשים נכלאו
בתוך הפרגוד?) אם כן,
מדוע החליטו
להשתמש
בסוהרסנים על
מנת להעניש?
האם החדר
שימש לפולחן
כלשהו בעבר?
אם כן, למה הוא
ממוקם במשרד
הקסמים? יותר
הגיוני
להניח כי
הפרגוד נמצא
שם לשם מחקר
כלשהו, כמו
המוחות
שתקפו את רון,
אבל מדוע
החדר מעוצב
בצורה משונה
זאת? איש
אינו מסביר
להארי מה הוא
הפרגוד,
למרות שרמוס
מבהיר לו כי
סיריוס
איננו.
השימוש
במילה
"gone" יכול גם
לרמוז על כך
שאין משם דרך
חזרה, אבל האם
זה אומר
בהכרח מוות?
מדוע רולינג
השאירה את כל
סוגיית
הפרגוד
במסתוריות
שכזאת? בסופו
של דבר,
השאלות על
מותו וחייו
של סיריוס
רבות
מהפתרונות
ותשובות שיש
לנו, במיוחד
על הנסיבות של
מותו. לזכותה
של רולינג
יאמר כי יצרה
דמות מעניינת
ואנושית
להפליא,
שהצליחה
לגרום למיליוני
מעריצות
להכריז על
יום אבל
בינלאומי לזכר
הכוכב הבהיר
ביותר. |
אני
מניחה שאם
האגריד היה
מוסר לידיו
את הארי התינוק,
סיריוס לא
היה בוחר
לרדוף אחרי
זנב תולע. חוסר
האונים של
סיריוס
בכיכר
גרימולד הוא
גם אחד
הגורמים
לנסיגה
במצבו הנפשי.
הוא אינו
מסוגל לשאת
את המחשבה
שהוא חייב
לשבת בלי
לעשות דבר,
בזמן שהאחרים
מסכנים את
עצמם.
ההתגרות של
סנייפ לא תורמת
ורק גורמת לו
להסתגר בתוך
עצמו. בפרק
"הזיכרון הכי
גרוע של
סנייפ" אנחנו
הופכים עדים
למעשה נורא
שביצעו
ג'יימס
וסיריוס לסוורוס
סנייפ. על פי
דבריו של
סיריוס,
סנייפ עקב אחרי
הקונדסאים
מתוך קנאה
(במיוחד
בכישרון הקווידיץ'
של ג'יימס),
ועשה הכל כדי
לגרום להשעייתם
מהוגוורטס.
הוא מספר גם
על כך שסנייפ
הסתובב
בחבורה של
סלית'רינים
אשר מאוחר
יותר כמעט
כולם הפכו
לאוכלי מוות.
מצדו של
סנייפ, אנחנו
מגלים אב
אלים ומאיים. מצד
אחד יש לנו
כאן את
הסיפור של
סיריוס, שמזכיר
לנו כמעט
מייד את
דראקו, המציק
ללא הרף להארי,
רון
והרמיוני,
מצד שני
אנחנו עדים
לכך שג'יימס
היה זה שהציק
לסנייפ
ראשון מתוך
כוונה לבדר
את סיריוס.
אנחנו
לומדים יותר
על הסכסוך
סיריוס ג'יימס/סנייפ,
מגלים כי
סנייפ נושא
איתו צלקות
עמוקות,
הקשורות
לקונדסאים,
ואינו מוכן
להרפות מהן
אפילו
כשמדובר
בבנו של האיש
אותו שנא. מדוע
סיריוס שונא
כל כך את
סנייפ והאם
הוא שנא אותו
מספיק בשביל
לנסות לרצוח
אותו? דיי
ברור עוד
מהספר
השלישי כי
איש
מהקונדסאים
אינו מחבב את
סנייפ. אפילו
רמוס לופין,
השקול
וההגיוני
מבין החבורה,
התייחס אליו
בסלידה מסוימת.
הייתי אומרת
כי סנייפ אכן
היה חטטן שהתערב
יתר על המידה
בענייניהם
של
הקונדסאים, אבל
מדוע השנאה
(ולא הקנאה
כמו במקרה של
ג'יימס)
המורגשת היא
דווקא בינו
לבין סיריוס?
רולינג אמרה
באחד
הראיונות כי
אנחנו
עתידים לגלות
בהמשך את
הסיבה לשנאה
ההדדית בין
שני אלה.
השאלה
החשובה כאן
היא עד כמה
רחוק סיריוס
היה מוכן
לקחת את
היריבות
הזאת. האם
המתיחה
המסוכנת,
שסיכנה לא רק
את סנייפ אלא
גם את חברו,
רמוס, הייתה
לא יותר
ממתיחה? האם
סיריוס, כנער
חכם ופיקח
חשב שסנייפ
יצליח
להימלט
מציפורניו
של אדם זאב
מסוכן? האם
הוא לא חשב על
חברו שהיה
יכול להיות
מושעה
מהוגוורטס
או אף מואשם
ברצח, שלא
לדבר על
רגשות אשם? לפי
דעתי, אם לקחת
בחשבון את
אופיו הפזיז
של סיריוס,
הוא באמת פעל
על פי דחף ולא
חשב על חומרת
המעשה.
ההוכחה לכך
היא העובדה
שהוא סיפר
לג'יימס את מה
שעשה זמן קצר
אחרי ששלח את
סנייפ לערבה המפליקה.
לו סיריוס
אכן היה
מתכנן לפגוע
בסנייפ, היה
זה רק הגיוני
שהוא לא היה
מספר לאיש ומניח
לסנייפ
להינשך.
כמובן שישנה
האפשרות
שהוא חש חרטה
והבין שהוא
לא רוצה
לפגוע בחברו
או אפילו
בסנייפ, וזו
הייתה הסיבה
האמיתית
מאחורי
פנייתו
לג'יימס. מערכת
היחסים
הנוספת שלא
ממש ברורה
לנו היא החברות
בין סיריוס
לרמוס לופין.
אנחנו
יודעים כי
סיריוס
וג'יימס היו
כמעט אחים,
ג'יימס סמך על
סיריוס יותר
מאשר על
חבריו
האחרים וכנ"ל
גם לגבי סיריוס.
השאלה
הנשאלת היא
עד כמה היו
קרובים
היחסים בין
סיריוס
לרמוס. אנחנו
עדים לחוסר
התחשבות
מצידו של
סיריוס כשזה
מייחל לירח
מלא ("מסדר עוף
החול"
הזיכרון הכי
גרוע של
סנייפ), למרות שהוא
מודע לעובדה
שירח מלא
גורם סבל רב
לחברו. תמיד
עניינה אותי
הסיבה
האמיתית
מדוע הקונדסאים
הפכו
לאנימאגים.
האם הם רצו
באמת לתמוך ברמוס
או שזה היה
תירוץ
להיכנס לעוד
הרפתקה? האם
החברות שלהם
הייתה
מושתתת על
העובדה
שרמוס הוא
איש זאב ולכן
לעולם לא
משעמם איתו?
כנראה השילוב
של שניהם. סיריוס
לא מתעכב
לחשוב על
רמוס כאשר
הוא שולח את
סנייפ לערבה
המפליקה,
מסכן אותו לא
רק בסילוק
מהוגוורטס,
אלא גם
בהאשמה ברצח.
ידוע לנו
שברגע שהתעורר
חשד למדליף
מבין חבריהם
של הפוטרים,
סיריוס
ורמוס חשדו
זה בזה. השאלה
היא מדוע. מדוע
הם חשדו אחד
בשני כל כך
אבל לא בפיטר?
מדוע סיריוס
היה בטוח
שרמוס מעביר
מידע לוולדמורט
ולהפך? מדוע
ג'יימס מעולם
לא פקפק
בסיריוס,
ורמוס,
לעומתו, לא
פקפק בכך
שהוא באמת
הסגיר את
ג'יימס ולילי? לסיריוס,
שנכנס
לאזקאבן
בגיל 22, מעולם
לא הייתה
הזדמנות
להתבגר. הוא
יצא מאזקאבן
פזיז וילדותי
כמעט כמו
הנער שהיה
כשהואשם.
סיריוס מציע
להארי לקחת
סיכונים
מיותרים "D'you think your father and
I would've laid down and taken orders from an old hag like Umbridge?" מתקוטט
עם סנייפ
למרות שיודע
כי סנייפ
מקומם אותו
בכוונה,
ונעלב
כשהארי נאלץ
לחזור להוגוורטס
כשהוא חושב רק
על עצמו. כאדם
שבילה שנים
בחברתם של
הסוהרסנים,
סיריוס לא
יציב, נוטה
למצבי רוח
משתנים ולעיתים
מבלבל בין
הארי לג'יימס.
למרות זאת, כפי
שרולינג
אמרה, סיריוס
מראה חוכמת
חיים יוצאת דופן,
אף על פי
שאינו פועל
תמיד נכונה. סיריוס
מאמין שיש
לשפוט אנשים
על פי היחס שלהם
ליצורים/אנשים
נחותים מהם,
מאמין שאין דבר
חשוב יותר
מנאמנות
והקרבה
עצמית למען
"הטוב הכולל" "If you want to know what a
man's like, take a good look at how he treats his inferiors, not his
equals." אחד
הציטוטים
האהובים עלי
היה: "What was there to be gained
by fighting the most evil wizard who has ever existed? Only Innocent lives,
Peter וכמובן,
קרוקשנקס!
חוץ מהעובדה
שהחתול פשוט
מעריץ אותו,
לסיריוס היה
מספיק אכפת
מחתול, עקום
הרגליים על
מנת להזיז
אותו כשחשב
שהארי הולך
להרוג אותו. |
סיריוס
בלק, אחת הדמויות
המעניינות
ביותר שיצרה
ג'יי קיי
רולינג, נולד
בשנת 1960 לאחת
המשפחות
העתיקות
והמיוחסות
ביותר בעולם
הקוסמים.
משפחת בלק
האמינה ותמכה
בדרכו של
הלורד
וולדמורט,
למרות שאיש
מהם (פרט
לבלטריקס ולרגולוס
מאוחר יותר)
לא היה אוכל
מוות. אנחנו מגלים
כי בניגוד
למצופה
ולמסורת
המשפחתית,
סיריוס
התמיין לבית
גריפינדור
ומאוחר יותר,
בגיל שש עשרה,
ברח מהבית ונמחק
מהעץ
המשפחתי.
בהוגוורטס
סיריוס הכיר
את ג'יימס
פוטר, רמוס
לופין ופיטר
פטיגרו
שבמהרה הפכו
להיות חבריו.
אנחנו מגלים
כי סיריוס וג'יימס
היו חברים
קרובים
("כמעט כמו
אחים" על פי
פרופסור
מקגונגל)
ובילו רוב
הזמן בריתוקים
שונים
ומשונים על
הצרות
והמתיחות
שעשו. מאוחר
יותר, הם
מגלים כי
רמוס לופין
הוא אדם זאב
ומחליטים
לעזור לו.
בשנתם
החמישית
סיריוס וחבריו
מצליחים
להפוך
לאנימאגים
לא חוקיים על
מנת לתמוך
בחברם בזמן
שינוי צורתו
לזאב. כמו
צורת
האנימאגוס
שלו, סיריוס
מראה הרבה
תכונות
כלביות הוא
נאמן, שובב
ואף מסוכן.
זמן קצר לאחר
מכן,
"הקונדסאים",
כפי שהחליטו
לקרוא לעצמם,
המציאו מפה
מיוחדת
שהראתה את
מיקומם המדויק
של כל מורה
ותלמיד
בהוגוורטס
ושטחיה. בגיל
שש עשרה
סיריוס עזב
את ביתו ועבר
לגור עם
הפוטרים,
שהחשיבו
אותו כמעט
לבן שני. לקראת
שנתו
השביעית
סיריוס קיבל
ירושה מדודו
אלפרד
שאפשרה לו
לקנות מקום
משלו. בזמן
לימודיו
בהוגוורטס
סיריוס כמעט
גרם למותו של
תלמיד,
סוורוס
סנייפ.
סוורוס היה
נחוש לגלות
מדוע סיריוס
וחבריו
נעלמים פעם
בחודש, ועל פי
דבריו של
רמוס לופין,
סיריוס, ששנא
את סנייפ, חשב שיהיה
זה משעשע,
לגלות לו איך
להיכנס אל
תוך הערבה
המפליקה
כשרמוס,
בצורתו
הזאבית היה
בפנים. ג'יימס
פוטר, ששמע על
מעשיו, הצליח
למשוך את סנייפ
מתוך הצריף
המצווח ברגע
האחרון, לא
לפני שסנייפ
הצליח לראות
את אדם הזאב. האירוע
העמיק את
שנאתו של
סנייפ
לסיריוס וג'יימס,
שהמשיכה
לבעור בו
אפילו עשרים
שנה אחרי האירוע. עם
סיום
הלימודים
בהוגוורטס
סיריוס
וחבריו הצטרפו
למסדר עוף
החול ונלחמו
במלחמה
הראשונה נגד
וולדמורט.
סיריוס היה
השושבין
בחתונתם של
ג'יימס ולילי,
ומאוחר יותר
סנדקו של בנם,
הארי פוטר.
החשד כי קיים
מדליף מבין
חברי המסדר
התגבר
וסיריוס חשד
בחברו רמוס
לופין.
כשהאיום
מפני
וולדמורט
גבר, לילי
וג'יימס החליטו
להסתתר תחת
לחש
הפידליוס,
לחש שהיה אמור
להסתיר אותם
מעיני כל
העולם חוץ
משומר הסוד.
ג'יימס בחר
בסיריוס
להיות שומר
סודם, אולם
ברגע האחרון,
סיריוס הציע
את פיטר
פטיגרו
במקומו,
כיוון
שלדעתו אף
אחד לא היה
חושד במישהו
כמו פיטר. פיטר
פטיגרו בגד
בחבריו
וגילה את
מיקומם של הפוטרים
לוולדמורט.
בליל כל
הקדושים,
סיריוס הגיע
למכתש
גודריק,
עיירת
מגוריהם של
ג'יימס ולילי
לגלות כי רק
הארי בן השנה
שרד. הוא
התווכח עם
האגריד
וניסה לשכנע אותו
למסור לו את
הארי, אבל זה
סירב. אחרי
שמסר את
אופנועו
להאגריד,
סיריוס פנה
לחפש את פיטר פטיגרו
כדי לנקום. כמה
שעות לאחר
מכן, בקרב עם
סיריוס, פיטר
מרמה את
השוטרים של
עולם הקסמים
בכך שהוא
מזייף את מותו
ומשאיר את
סיריוס לשאת
באשמה.
סיריוס
מואשם ברצח 13
מוגלגים
שפיטר רצח
תוך זיוף
התפוצצותו,
והסגרתם של
ג'יימס ולילי
לידי
וולדמורט.
סיריוס
הושלך לאזקאבן
ללא משפט
ובילה שם 12
שנים עד שראה
במקרה את
תמונתו של
פטיגרו
בעיתון. הוא
משתחל בין הסורגים,
כשהוא בצורת
האנימגוס
שלו, אשר גם
עזרה לו
לשמור על
שפיותו במשך
שנות כליאתו,
ומצליח
לשחות כל
הדרך
לאנגליה,
כשהמחשבה על
פיטר
בהוגוורטס
מהדהדת
בראשו. אחרי
שהוכיח
להארי את
חפותו,
סיריוס בורח
דרומה ומבלה
שם מספר
חודשים עד
שהשמועות על
חזרתו של
הלורד
וולדמורט
גורמות לו
לחזור על מנת
להגן על הארי.
מאוחר יותר
הוא מציע את
בית משפחתו
בכיכר
גרימולד 12
לשמש כמפקדה
למסדר עוף
החול שנאסף
מחדש -
להתגונן נגד
האיום של
וולדמורט
ואוכלי
המוות.-
סיריוס בלק
נהרג בקרב
במחלקת המסתורין
מידיה של בת
דודתו,
בלטריקס
לסטריינג' בשנת
1996.
סיריוס,
כמו הכוכב על
שמו הוא קרוי,
בוער באור
מסנוור, וכמו
החיים הקצרים
של הכוכב,
הסתבר לנו כי
ככה גם חייו
של סיריוס
בלק. כאדם,
סיריוס פזיז,
נמהר, נוהג
לפעול לפני
שהוא חושב
ולקחת
סיכונים
מיותרים רק לשם
האתגר והפגת
השעמום.
אנחנו רואים
זאת היטב בדרך
בה הוא פורץ
להוגוורטס
למשל סיריוס
תוקף את
דיוקנה של
הגברת השמנה,
מסתער על רון
עם סכין
(בחיפושים
אחרי סקאברס)
וגורר אותו
בפראות כל
הדרך אל ערבה
המפליקה.
בניגוד ללופין,
שפועל בדרך
כלל בזהירות
ומוצא את ההיגיון
בכל מעשה,
סיריוס נותן
לרגש לשלוט
במעשיו. ניתן
לראות זאת
אפילו
בבריחתו
מאזקאבן
השנאה של
סיריוס כלפי
פטיגרו, היא
זאת שגרמה לו
לברוח.
סיריוס מוכן
לעשות הכל
למען אלה שהוא
אוהב ומצפה
מהם )בתמימות
מסוימת)
לאותה התמורה: "You should have died! Died
rather than betray your friends, as we would have done for you!" הוא
מוכן לסכן את
עצמו בשביל
הארי ולאכול
עכברושים,
היה מוכן
למות בשביל
חבריו ואפשר
אף לומר שהוא
לא רואה טעם
בחיים ~רק~
למען עצמו.
כשסיריוס
מגלה על
בגידתו של
פיטר, הוא
מנסה לקחת על
עצמו את
הגידול של הארי
וכשהאגריד
מסרב, הוא
הולך להרוג
את פיטר בידיעה
שיחשב רוצח
(הרי איש לא
היה מודע
לעניין
ההחלפה, הוא
ידע שאיש לא
יאמין לו) במקום
ללכת
לדמבלדור
ולספר לו מה
קרה, ובכך לנסות
להציל את
עצמו, סיריוס
פונה לרדוף
אחרי פטיגרו
ומנסה להרוג
אותו בידיעה
שזה יכניס
אותו לאזקאבן
(המשפט: "אני
לא אזדקק לו
יותר" במסירתו
להאגריד את
האופנוע,
מצביע על כך
שהוא מודע
לעובדה שזה
יהיה הסוף
שלו) שוב רגש על
פני הגיון. |