יצירת יריבים ומפלצות

 

 

פרק זה יעסוק בהנחיות כלליות לאחת המטלות המרכזיות של שליט המבוך: יצירת יריבים להתקלויות.

יריבים במלסטרה, בין אם דמויות יריבות עם מקצוע ודרגה, ובין אם מפלצות בעלות צורה וסגנון התקפה והגנה שונה לגמרי משל בני-אדם או דמויי-אדם, לא נועדו להיות 'שקי שלל מהלכים שנוהמים כמה נהמות מרשימות ואז מתים" אלא יריבים ממשיים, ולעיתים סכנה של ממש עבור הדמויות.

 

 

 

יצירת התקלויות ואיזון המשחק

 

תת-פרק זה נועד להשתמש בדרגות הקושי של יצורים שנסקרו בתת-הפרק הקודם כדי ליצור חוקים כלליים ליצירה ואיזון של התקלויות. החוקים בפרק זה לא נועדו לחייב ולכבול את ידי המנחה, אלא רק כדי לסייע לו באומדן הקושי של התקלות.

 

שלב ראשון: קביעת העוצמה של כל אחד מהצדדים

הטבלה הבאה כוללת נוסחה כללית למדידת העוצמה הכללית של היריבים לעומת החבורה.

 

החבורה

היריבים/מפלצות

כל דמות שחקן או דמות בלא שחקן קבועה ברמה דומה לדמויות השחקן..

10 נקודות

כל יצור ברמת כוח של 'אספסוף'

3 נקודות

כל יצור ברמת כוח של 'שגרתי'

5 נקודות

כל יצור ברמת כוח של 'מאתגר'

10 נקודות

כל יצור ברמת כוח של 'קטלני'

30 נקודות

כל יצור ברמת כוח של 'יריב אפי'

80 נקודות

השפעה של תנאים חיצוניים

כל סיבוב שבו אחד הצדדים בלבד יכול לתקוף את השני בהתקפות מטווח רחוק: 10%+ לעוצמה של אותו צד

אחד הצדדים סובל מעונשין כללי לגלגולים בגלל תנאים חיצוניים: 5%- לכל נקודת עונשין כללי.

אחד הצדדים סובל מנזק כל סיבוב בגלל תנאי שטח: 10%- לנזק קל מאד עד ל-50%- לנזק כבד כל סיבוב.

החבורה סובלת מהתשה קלה: 10%- לעוצמה של החבורה.

החבורה סובלת מהתשה בינונית: 20%- לעוצמה של החבורה.

החבורה סובלת מהתשה קשה: 33%- לעוצמה של החבורה.

 

הערה: מאחר ואי אפשר לצפות מראש מתי החבורה או חלק ממנה תכנס להתשה, ההשפעות באחוזים של התשה הוכנסו לכאן רק כדי לתת לשה"ם אומדן או אזהרה להשפעות של התשה על העוצמה של החבורה בשלבים מאוחרים יותר של ההרפתקאה, בכדי שיקח זאת בחשבון בעת איזון המשחק.

 

 

 

שלב שני: קביעת הקושי של ההיתקלות

לאחר האומדן המספרי המקורב של העוצמה של כל אחד מהצדדים, על השה"ם לבדוק מה היחס באחוזים בין העוצמה של הדמויות לעוצמה של המפלצות, ולהשוות לטבלה הבאה:

 

עוצמת היריב אל מול עוצמת החבורה

רמת ההתקלות

הסבר

מתחת ל-33%

עלובה

האויב כל-כך חלש, שהוא לא מהווה סיכון כלשהו ו'ימעך' לאחר התקלות קצרה ולא מאתגרת.

לשיקול דעת השה"ם האם להחשיב התקלות כזו לצרכי התשה, או לא.

33%-50%

קלה

התקלות לא מאתגרת במיוחד עם סיכון נמוך; השפעתה היא בעיקר לצרכי התשה ואימרסיה של ההרפתקאה.

51%-75%

רגילה

התקלות סטנדרטית. יחסי הכוחות נוטים במובהק לטובת החבורה, אולם הדמויות נמצאות בסכנה לספוג נזק, התשה מוגברת או לבזבז משאבים מתכלים - בעיקר אם החבורה לא מתכננת נכון את ההתקלות או סובלת ממזל רע במיוחד.

75%-90%

קשה

התקלות משמעותית, שתבוא בדרך-כלל בנקודות ציון מרכזיות של ההרפתקאה, או אפילו כהיתקלות סופית בהרפתקאות בדרגת קושי נמוכה.

החבורה נחשבת עדיין בעלת הסיכוי הטוב יותר לנצח, אבל הסכנה לנזק כבד, התשה מוגברת ואפילו התמוטטות של דמות היא מוחשית למדי.

91%-125%

מסוכנת

התקלות אפית וקטלנית שמתאימה לקרב הסיום של הרפתקאה קשה מאד, או לכל מקום שבו הדמויות נאלצות להלחם על חייהן בפני כוח שווה או אפיל מעט עדיף.

התוצאה אינה קבועה מראש, והגם שהדמויות יעלו מאד את הסיכוי שלהן בטקטיקה נכונה וניצול החולשות של היריב - הסכנה שדווקא היריב ינצח היא לא מבוטלת.

126% ומעלה

קטלנית מדי

ההתקלות הזו קשה מדי עבור החבורה, ורוב הסיכוי שדמויות יפסידו או אפילו יהרגו אם יסתבכו בה ולא יצליחו לסגת.

לעיתים, התקלות כזו משמשת אתגר קשה אבל אפשרי, כאשר המטרה אינו לנצח בה, אלא לשרוד כמה סיבובים עד שתגיע תגבורת או יקרה משהו אחר שיגרום ליריב לסגת או יאפשר לחבורה להימלט.

במקרים אחרים, ההתקלות היא תוצאה של התנהגות לא זהירה של הדמויות, שהתעקשו להתגרות או לתקוף יריבים חזקים מהם במובהק.

 

 

הערה: ערך מוסף של דמויות שחקן

מעבר לחישוב הקר של יכולות, ראוי לשים לב לך שלדמויות שחקן יש לעיתים קרובות ערך מוסף שאין לרוב היריבים שלהן: היכולות שלהן לעיתים קרובות מגוונות יותר; היכולת שלהן לתאם ביניהן ולקבוע טקטיקה עולה בהרבה על יריבים שתוקפים באקראי או מתמקדים בעיקר בדמויות המאיימות יותר, ולעיתים היא עולה אפילו (גם אם באופן פחות נחרץ) על התפקוד של יריבים מתוחכמים יותר; והערך הזה ישחק לעיתים קרובות לטובתן ויהפוך אותן חזקות מעט יותר מכפי שהנוסחאות קובעות.

מומלץ לשה"ם שלא 'להתחשב' בזה ולא לקבוע ליתרון הזה ערך מספרי כדי 'לאזן עד הסוף', אלא להותיר את המשתנה הלא ברור והלא מדויק הזה כ'מרווח בטחון' עבור דמויות השחקן, באורח שעשוי לאפשר להן לתפקד במידת-מה ובאורח לא מדיד מעל 'ערך העוצמה' המדויק שלהן בטבלאות, וכך 'להפתיע' ולהיות מסוגלות לנצח אתגרים שנראים קשים מאד ממבט ראשון.

 

 

 

 

חזרה אל האינדקס

של ספר החוקים

 

                                                                                                                                 

 

מלסטרה_קאבר.png

חזרה אל האינדקס של מלסטרה


כתב וערך: גדעון אורבך, ‏2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש פרטי שלא בתשלום.