
|

|

|
חלק זה של
האתר מוקדש למאמרים בתחום הפאנפיקשן והפנטזיה.
כמו כן, תמצאו כאן ביקורות מושקעות שנכתבו על פאנפיקים ויצירות אחרות המופיעות
באתר,
ואינדקס לדיונים מעניינים מפורום יצירות הישן ב"אורט" ובפורום החדש.
אם הינך מעוניינ/ת להוסיף מאמר או ביקורת, ניתן לשלוח אותו לדוא"ל של מנהל האתר,
או פשוט לכתוב אותה בפורום יצירות.
|
|
|
|
|

|
מאמרים בענייני ספרות מעריצים וכתיבה
|
Envinyatar
|
"אם ארצה לקרוא על
דמות מקורית, אקרא יצירה מקורית" - האמנם?
על דמויות מקוריות בפאנפיקשן והטיעונים נגדן.
|
Envinyatar
|
No News - Bad
News
על פרמיסים, נוסחאות לעוסות, ומי באמת צריך את תתי הז'אנרים
|
Envinyatar
|
בית קברות לסיפורי
שעשועים: מדוע הפכה הרשת לבית קברות להתחלות של סיפורים ארוכים, וכיצד ניתן
לצמצם את מימדי התופעה?
|
Envinyatar
|
"הלוויתן מבבל"- ביקורת ספר

|
Envinyatar
|
כתיבה עלילתית בהשראת טולקין: בעיה
יסודית, או כשל מקרי? (לינק חיצוני - נומנור)
|
Envinyatar
|
מחקר והעצמת
הקריאה-האמנם? סקירה ביקורתית של טיעוני המצדדים בפיקים פורנוגרפיים
|
שמעון נעים
|
סוגי דמויות
בפאנפיקים.
|
שמעון נעים
|
על גיבורים בעלי
הרואיקת יתר
|
Scarlet Witch
|
עצות לכותבים
מתחילים
|
Envinyatar
|
פאנפיקשן ודיני
זכויות יוצרים – הפרה או אתגר?
|
שמעון נעים
|
פירמידת
הכתיבה- על מה מתבסס פאנפיקשן טוב? 
|
שמעון נעים
|
פלוגת הביקורת
|
מאמרים בענייני הארי פוטר ושונות
|
שירלי שילר
|
איזהו גיבור?
|
ג'סי (Sirius)
|
ניתוח
דמותו של סיריוס בלק (עברית)
|
שירלי שילר
|
חזרתו בתשובה של
דראקו מאלפוי - האמנם?
|
Envinyatar
|
מדוע לבנות עולם
מערכה? (לינק חיצוני – מגזין האורק)
|
ג'סי (Sirius)
|
ניתוח דמותו של
סיריוס בלק (אנגלית)
|

|
הינשוף הלבן - ירחון לענייני ספרות מעריצים
כאן תמצאו גליונות ישנים של "הינשוף הלבן" - ירחון רשת
לענייני ספרות מעריצים, הכולל חדשות פאנפיקים, המלצות,
טורים אישיים וכתבות. שימו לב, שהגליונות מתפרסמים כאן כשבועיים
בממוצע לאחר שנשלחו למנויי הירחון.
הירחון כולל חדשות פאנפיקים, המלצות, טורים אישיים וכתבות.
להצטרפות לרשימת התפוצה של הירחון (חינם לחלוטין), שלחו
דוא"ל לכאן: [email protected]
|
|
|
|

|
ביקורות
מדור זה מיועד לכותבי ביקורת
מעמיקה ועניינית על יצירות שפורסמו ב"הוביטון"; המדור הינו חלק
מ"האני מאמין" של האתר, הרואה בביקורת בונה וכנה (גם אם לא מחמיאה)
תופעה מבורכת, ואחת ממטרותיו העיקריות של הפרסום. המדור מיועד לביקורת מפורטת ומקיפה על
יצירה שלמה או חלק גדול מתוכה.
לעומת זאת, לא יפורסמו ביקורות הנגועות בקללות או ביטויים גסים.
הביקורות יסודרו לפי היצירות עליהן נכתבו. לפי שיקול דעת ההנהלה, ניתן יהיה
להוסיף לביקורת תגובה של הכותב, הערה בדבר שינויים שנערכו (אם נערכו) בעקבות
הביקורת, או תגובות של אחרים לביקורת.
|
דפי ביקורות לפאנפיקים ויצירות פנטזיה מקורית
בדפי הביקורת מאוחסנות ביקורות
מפורטות ומושקעות שנשלחו ליוצרים. ביקורות נוספות ניתן למצוא בפתילי הביקורת
השונים של היצירות בפורום הפאנפיקים
של המגדל הלבן, וניתן להכנס אליהם מתוך דפי היצירות עצמם.
|
יא-מא-קאן
|
צל
|
קול הפעמון
ומחול הצללים
|
ביקורות על "דמדומי
המערב"
|
Silmarien
|
ביקורת על כרך א' של "דמדומי המערב"
ביקורת על ארבעת
הפרקים הראשונים של כרך ב'.
|
אור ענבר
|
ביקורת על פרק 4
בכרך ב' של "דמדומי המערב", ושאלת קשרי המשפחה בלגנדריום וביצירות
פוסט-טולקיניות.
|
הוביטון
|
הביקורות של
הוביטון על פרקים בכרך ב'
|
ביקורת על פרק 6 של כרך ב'
של: Silmarien, אדריאנה, שמעון נעים.
הערת המחבר: לאחר שקיבלתי חלק גדול
מהביקורת, פרק 6 עתיד להיות משוכתב ומעובה בעתיד הקרוב.
|
ביקורות על "המסע"
|
דיון בפורום
הישן
|
דיון בעקבות השלמת כרך א' של "המסע" (גרסה
ישנה)
|
Celime-Volkana
|
ביקורת מפורטת על פרקים 1-3 בגרסה המשוכתבת
של "המסע".
|
דיון בפורום הישן
|
המסע: יצירה
פוסט-טולקינית או ערבוב בלתי אפשרי בין ניגודים?
|
Envinyatar
|
ביקורת מפורטת על
פרק 4 בגרסה המשוכתבת של "המסע"
|
ביקורות על "הטבעת
השלישית"
|
Envinyatar
|
ביקורת מפורטת על פרק שלישי
|
Envinyatar
|
ביקורת על פרק חמישי
|
ביקורות על "יורשת
הקרדינל"
|
ביקורות הפרקים המפורטות של
"הוביטון" [ יתווסף בקרוב ]
פרק
I, פרק II, פרק III, פרק IV, פרק V, פרק VI, פרק VII, פרק VIII, פרק IX, פרק X, פרק XI, פרק XII, פרק XIII
הערת המחבר: רבות מהנקודות המאוזכרות בביקורות אלו אכן
תוקנו בעקבותיהן.
|

|
אינדקס דיונים חשובים
במדור זה תוכלו למצוא קישורים אל
כל הדיונים המעניינים אשר נערכו בפורום יצירות הישן החל ממועד הקמתו על-ידי
ועל-ידי מר א.ענבר. כמו כן, תמצאו במדור זה גם את הדיונים המעניינים שנפתחו
בפורום היצירות החדש ב"תפוז". מרבית הדיונים באינדקס אינם מתמקדים
באחת היצירות שפורסמו בפורום, אלא הינם דיונים כלליים, הנסבים על מגוון נושאים:
החל מאספקטים שונים הכרוכים בכתיבת פנטזיה בכלל, דיונים על גבולות הלגיטימי
במסגרת כתיבה בהשראת טולקין, השוואות בין הלגנדריום, הכתיבה בהשראתו ויוצרי
פנטזיה אחרים, ועוד רבות.
ניתן ואף רצוי לפתוח בפורום יצירות פתילים הנסבים על דעתכם בדיון
שעניין אותכם, גם אם זה ירד מזמן לעמודים רחוקים בפורום.
|
דיונים מפורום יצירות החדש ב"תפוז"
|
- יצירת עולם ורקע לספר פנטזיה.
- כתיבה פיוטית או סרבול מיותר? ניתוח פסקת הפתיחה של הספר
"מלחמת הברבורים".
- דיון וסקר על פאנדומים מועדפים.
- דיון על "ואגנריזם" בכתיבת פנטזיה. האם זה קיים, והאם זו תופעה
שלילית בהכרח?
- עשר השגיאות הנפוצות בכתיבת פאנפיקים.
- דיון על כיצד *לא מתחילים* לכתוב יצירה, כולל דוגמא
מוחצת.
- ביקורת על
הספר "הפסיפס הסרנטיני" של ג.קאי.
|
ארכיון דיונים מפורום יצירות הישן
ב"אורט"
|
- "אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק"
- ביקורת על "חרב אלף הראמות".
- האם ראוי או אפשרי להציג את סאורון כדמות מורכבת?
- מה ניתן לעשות כאשר הכותב מתקשה להתחבר לדמות הראשית?
- האם תתכן דמות ממשית ומורכבת של אורק
ביצירה פוסט-טולקינית?
- שיקולים בעד ונגד שילובן של ישויות עליונות
בכתיבה פוסט-טולקינית.
- על חלומות כדרך להעברת מסרים
בסיפור.
- "מרי-סו" טולקינאית
- האם יש חיה כזו?
- בעקבות הרצאתה של witch
witch: ויכוח על מהות הפאנפיקשן.
- מה מרגיז אותכם במיוחד כאשר
אתם קוראים פנטזיה?
- תפקידן של דת ואמונה
ביצירות פוסט-טולקיניות.
- ההתבוננות בעבר
ביצירות פוסט-טולקיניות.
- על "מידת הטולקינאות" בסצנות
בדידות.
- על קרבות גדולים ופתיחתה של יצירה פוסט-טולקינית
- דיון על עתידן של הדמויות ב"דמדומי המערב".
- זכויות יוצרים וכתיבה פוסט-טולקינית (2): השימוש בחריג
"השימוש ההוגן"
- על ניצול ז'אנרים שונים בתוך מסגרת סיפור
פנטזיה.
- השפעתם ה"רעה" של משחקי תפקידים על כתיבת
פנטזיה - האמנם?
- על מקורות השראה: האם כדאי לבסס דמות ביצירה
פוסט-טולקינית על דמות מחיי המציאות?
- על "חרב אלף הראמות" וכתיבה פסאודו-טולקינית.
- על קלישאות ופנטזיה: היכן הגבול בין כתיבת פנטזיה
נוסחתית לפנטזיה טובה?
- על "מפת הדמויות" ביצירת פנטזיה.
- הליך ה"קטרזיס" (הטהרות) ומעמדו בלגנדריום (המשך לדיון על
חזרה למוטב של דמות מרושעת)
- "את הכלוב אני יראה": האם סרסי לאניסטר היא
איאוון שהושחתה?
- מרד ודמויות מורדות: בין מרידה לקונפליקט.
- אספקטים בכתיבה על קשר רומנטי בין בן אדם לבת לילית.
- "חזרה למוטב" של דמות מרושעת: הכיצד?
- מי מפחד ממפלצות? על הקשר בין מפלצות לכתיבת פנטזיה
לא מוצלחת.
- סקר על פעולתו ודרכו של פורום היצירות בהשראת טולקין.
- אספקטים בכתיבה על קשר רומנטי בין בן אדם לבת לילית.
- נאו רומנטיזם זול? בין רומנטיקה לנטורליזם בכתיבה
פוסט-טולקינית.
- כיצד בונים סצנות פעולה וקרב ביצירות פוסט-טולקיניות?
- אילו שיקולים מנחים את הכותבים בבחירת תקופת הזמן
ליצירה
פוסט-טולקינית?
- כיצד פותחים יצירה פוסט-טולקינית כראוי?
- דיון על
חשיבותם של שירים בלגנדריום וביצירות פוסט-טולקיניות.
- האם פושע ואורק חייבים לדבר במשלב לשון גבוה?
דיון על
פוסט-טולקינאות ומשלבי כתיבה.
- "צילה של ארוון" והשפעתו על יוצרים
פוסט-טולקינאים. ארוון כמודל לחיקוי או לאנטיתזה? מדוע?
- מיהי הדמות העמוקה והמוצלחת ביותר שיצרו הכותבים
הפוסט-טולקינים של הפורום?
- "ערפילי אבלון" ו"מרשעת"
- האמנם
מקבילות של יצירת "פוסט" אנטי-טולקינאית?
- דמותה של איאוון באומנות פוסט-טולקינית.
- האם חלחל "פוליטיקלי קורקט" ליצירות
פוסט-טולקיניות? ומדוע הארי פוטר איננו יצירת מופת (או שכן)?
- הדמות ה"מורדת": כיצד מונעים ממנה להפוך
לקלישאה? ומדוע כה רבות מדמויות אלו הן נשים?
- עיצוב דמויות נשיות ביצירות טולקין וביצירות
הפוסט-טולקיניות: המשך או שינוי?
- דיון אגבי ב"שיר של אש ושל קרח": על דמותה של סאנסה סטארק.
- פולמוס על הלגיטימי והבלתי-לגיטימי בכתיבת פאנפיקים.
- פארודיות כהקצנה של פגמים נפוצים ביצירות
פוסט-טולקיניות. מה ניתן ללמוד מהן?
- הפוליטיקה של האראד והנומנורים השחורים ערב פתיחת "דמדומי
המערב".
- על חוקים, סתירות ופגעי הפוסט-מודרניזם (או שלא) ביצירות
פוסט-טולקיניות.
- תוצאות סקר קריאה ישן שנערך בפורום על אודות "המסע"
ו"דמדומי המערב".
- פסק דינו של השופט זפט בעניין זכויות היוצרים על
"חסמבה" והסיכוי לפרסם יצירות פוסט-טולקיניות.
- שימוש בשפה גבוהה ביצירות פוסט-טולקיניות: בעד ונגד.
- על טלנובלות וכתיבה פוסט-טולקינית. ממה ראוי להזהר (אם בכלל)?
- סצנות מיניות ב"מסע" ובכתיבה פוסט-טולקינית. לגיטימי או לא? עד כמה?
- דיון כללי על שימוש בשריונות ביצירות פנטזיה ובכלל.
- דיון על "הרוח הטולקינאית". מהי? מה נפקותה?
- ה"מסע": סיפור פוסט-טולקיני או ערבוב בלתי
אפשרי בין ניגודים?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|