חוקים מפורטים לכשרון בניית מלכודות

 

מלכודת שמציבה דמות בעלת כשרון מתאים, אפילו מהסוג הפשוט ביותר, יכולה להשפיע באופן משמעותי על פתיחת הקרב ולהטות אותו לטובת דמויות השחקן. תת-פרק זה כולל חוקים בסיסיים להפעלת כשרון "בניית מלכודות" ברמות 1+ עד 3+, כולל השפעות של מלכודות שונות על שדה הקרב, עלויות ההצבה שלהן, ועוד.

 

הצבת מלכודת

הצבת מלכודת היא פעולה מורכבת שדורשת לפחות מספר דקות פנויות לפני הקרב[1], כאשר האויבים אינם רואים את הדמות מציבה את המלכודת.

 

חוקים בסיסיים להצבה ופעולה של מלכודת:

·         דירוג של מלכודות: לכל מלכודת יש דרגת כשרון מינימלי שנדרשת כדי להציב אותה. ככל שדרגת הכשרון גבוהה יותר, כך הדמות תוכל ליצור מלכודות מסובכות ומסוכנות יותר.

·         דמות מומחית בונה מלכודת פשוטה: אם דמות ברמת כשרון גבוהה מנסה להציב מלכודת פשוטה שדורשת רמת כשרון נמוכה יותר, על כל דרגת כשרון 'עודפת' מעל המינימום שנדרש להציב את המלכודת, הדמות מקבלת את הבונוסים הבאים:

·         3+ לגלגול האיכות של המלכודת, 25% לנזק שלה, 1+ למספר האויבים שהיא משפיעה עליהם, ו-2- לגלגול ההצלה של היריבים נגדה.

·         סיכוי להבחין במלכודת: יריבים שמסתערים דרך האיזור של המלכודת אינם זכאים לגלגול הצלה. יצורים שמתקדמים בזהירות רשאים לגלגל הצלה נגד חוכמה[2] כדי להבחין במלכודת. בדרך-כלל אין צורך לגלגל עבור כל יצור בנפרד, אלא רצוי לגלגל הצלה 'קבוצתית' עבור האויבים, תוך שימוש בדירוג החוכמה של היצור החכם ביותר.

·         "מלכודת גסה": אם דמות בלא כשרון בניית מלכודות מנסה להציב מלכודת ("מלכודת גסה"), היא מסוגלת להציב רק מלכודות פשוטות (דירוג 1), והמלכודת תחשב תמיד בדרגת איכות "ירודה".

·         עלות הכנת מלכודות: למלכודות פשוטות (דירוג 1) אין עלות הכנה - הן משתמשות בחומרים פשוטים מאד, רובם כאלו שנמצאים בשטח, או זולים מאד. מלכודות מעוצמות גבוהות יותר דורשות הצטיידות מראש ברכיבי מלכודות[3].

·         השפעה של כשרונות יצירה: כל דרגה של כשרון הנדסה מקנה לדמות 2+ לגלגול קביעת האיכות של המלכודת. כשרונות אחרים, כמו אלכימיה או כתיבה רונית, מסוגלים 'להעשיר' מלכודות ברעלים או סמלים מאגיים שמחזקים את הנזק ואת ההשפעה שלה.

·         השפעה של הסביבה: הצבה של מלכודת באופן שמנצל תנאי שטח מיוחדים יכול להפוך אותה לקטלנית יותר. כך למשל, תיל ממעיד שמוצב לתהום – ועל השה"ם להתחשב בכך.

 

קביעת איכות המלכודת

כאשר דמות מציבה מלכודת, היא מגלגלת גלגול מורכב של 3ק12 מול ממוצע חוכמה וזריזות[4], ובודקת את התוצאה לפי הטבלה הבאה:

 

תוצאת

הגלגול

איכות

המלכודת

גלגול הצלה

של היריבים

כשלון ב-2ק12

ירודה

2ק12

כשלון ב-3ק12

רגילה

3ק10

הצלחה ב-3ק12

קטלנית

3ק12

 

מלכודות פשוטות (דרגת כשרון 1+)

דמות עם דרגת כשרון 1+ לומדת אוטומטית לבנות את המלכודות: תיל ממעיד עם להבים, בור מכוסה וסלע נופל.

המלכודות הללו אינן צריכות ציוד מיוחד, ואין להן עלות הכנה, מלבד חומרים זולים שאפשר להניח שהם מצויים תמיד בציוד של הדמות, אלא אם כן יש סיבות טובות לקבוע אחרת[5].

 

תיל ממעיד עם להבים

חוט או כבל ממעיד שנמתח לאורך מסדרון או מקום דומה, מוסתר או מוסתר למחצה, מרוח בשמן או חומר אחר שהופך אותו חלקלק וממעיד עוד יותר, וקשור ללהבים שמתרוממים ופוגעים ברגליים של יצורים שמפעילים את המלכודת.

 

איכות

המלכודת

השפעת המלכודת

ירודה

מסוגלת לפגוע ביריב אחד[6].

גורמת אובדן סיבוב ו-1ק1+6 נק' נזק.

היצור שנפגע סובל מעונשין 1- לכל הגלגולים באותו סיבוב, והתקפות עליו זוכות ל-1+ לפגיעה ולסיכוי לפגיעה קריטית באותו סיבוב.

רגילה

מסוגלת לפגוע בשני יריבים.

גורמת אובדן סיבוב ו-1ק1+10 נק' נזק.

היצורים שנפגעו סובלים מעונשין 2- לכל הגלגולים באותו סיבוב, והתקפות עליהם זוכות ל-2+ לפגיעה, 20% לנזק ו-1+ לסיכוי לפגיעה קריטית באותו סיבוב.

קטלנית

מסוגלת לפגוע בארבעה יריבים.

גורמת אובדן סיבוב ו-1ק3+12 נק' נזק.

היצורים שנפגעו סובלים מעונשין 3- לכל הגלגולים באותו סיבוב, והתקפות עליהם זוכות ל-3+ לפגיעה, 25% לנזק ו-2+ לסיכוי לפגיעה קריטית באותו סיבוב.

 

בור מכוסה

מלכודת שניתן להציב רק אם בור מתאים קיים בסביבה או שיש לדמויות קסם מתאים כדי ליצור אותו. המלכודת מכסה את הבור והופכת אותו קשה לגילוי עבור יריבים.

הנזק הבסיסי שיצורים סופגים והקושי להחלץ מהבור תלוי לא באיכות המלכודת, אלא בעומק הבור. בור טיפוסי יכול להפיל לתוכו 2 יצורים; יגרום 2ק3+6 נזק לכל יצור שנופל לתוכו, ויקח ליצורים 2 סיבובים לטפס ממנו החוצה.

 

איכות

המלכודת

השפעת המלכודת

ירודה

אין השפעות נוספות מעבר למה שהבור עצמו גורם.

רגילה

הדמות יכולה להוסיף יתדות מאולתרות שמוסיפות 33% לנזק של הנפילה.

קטלנית

1+ למספר היצורים שיכולים ליפול לבור ולמספר הסיבובים שלוקח להם להחלץ.

הדמות יכולה להציב יתדות שמעלות את הנזק של הנפילה ב-50%.

 

 

 

סלע תלוי

מלכודת שניתן להציב רק במקום בו יש תקרה או מדרון מעל המקום המבוקש, בגובה של 5-15 מטרים, ואם קיים באורח טבעי או שלדמויות מטיל לחשים שיודע ליצור סלע מתאים[7].

המלכודת הזו כוללת סלע מתגלגל או נופל, ומנגנון פשוט עם חבל שמאפשר לדמות למשוך בו ברגע המתאים.

 

איכות

המלכודת

השפעת המלכודת

ירודה

1ק2+10 נזק לעד 2 יצורים שעברו מתחת לסלע בלא להבחין בו, ונכשלו בהצלה כאשר הסלע נפל.

אין השפעות נוספות.

רגילה

1ק4+12 נזק לעד 3 יצורים שעברו מתחת לסלע בלא להבחין בו, ונכשלו בהצלה כאשר הסלע נפל.

היצורים סובלים מעונשין 1- לכל הגלגולים למשך 2 סיבובים.

קטלנית

2ק6+8 נזק לעד 4 יצורים שעברו מתחת לסלע בלא להבחין בו, ונכשלו בהצלה כאשר הסלע נפל.

היצורים סובלים מעונשין 2- לכל הגלגולים למשך 3 סיבובים.

 

 

מלכודות מתקדמות (דרגת כשרון 2+)

דמות עם דרגת כשרון 2+ לומדת אוטומטית לבנות את המלכודות: להבים מעופפים, קורה נוגחת ומפולת סלעים.

עלות: המלכודת המתקדמות דורשות שימוש ברכיבים מיוחדים כמו קפיצים, גלגלות ועוד, ולכן הדמות חייבת לרכוש 'ערכת הכנת מלכודות'. ערכה טיפוסית עולה 500 באן; ויש בה רכיבים להכנה של ארבע מלכודות (125 באן כל-אחת).

עם זאת, מלכודת 'רגילה' שפעלה מאפשרת לדמות להחזיר רכיבים בשווי 25 באן; ומלכודת קטלנית שפעלה, מאפשרת להחזיר רכיבים בשווי 50 באן, מה שגורם לערכה להחזיק זמן רב יותר.

דמויות עם כשרון הנדסה מסוגלות ליצר בעצמן חלק גדול מהרכיבים בזמן מנוחה, ולכן משלמות חצי המחיר על ערכת בניית המלכודות.

 

להבים מעופפים

תיל ממעיד או מנגנון אחר שמחובר למנגנון דמוי רובה-קשת או בצורה אחרת, שבדרך-כלל חבוי בצללים, בחור בקיר או מאחורי דלת.

די בכך שיצור אחד יכשל בגלגול ההצלה ויפעיל את המלכודת[8] כדי שהיא תופעל ותירה על כל היצורים בטווח, בהתאם לאיכות של המלכודת עצמה.

 

איכות

המלכודת

השפעת המלכודת

ירודה

המלכודת פוגעת ב-3 יריבים

נזק 2ק2+8 לכל יריב שנפגע.

רגילה

המלכודת פוגעת ב-5 יריבים

עונשין 1- נוסף לגלגולים שנדרשים להבחין מראש או להתחמק מהמלכודת.

נזק 2ק4+10 לכל יריב שנפגע.

קטלנית

המלכודת פוגעת ב-8 יריבים

עונשין 2- נוסף לגלגולים שנדרשים להבחין מראש או להתחמק מהמלכודת.

נזק 2ק8+12 לכל יריב שנפגע.

 

קורה נוגחת

מלכודת שאפשר להציב מאחורי דלת או במעבר צר; המנגנון שלה פועל מיד לאחר שהדלת נפתחת או כאשר יריבים מנסים לעבור במעבר, והמלכודת מפעילה קורה כבדה או חפץ דומה שנוגח ביריבים ומנסה להעיף אותם לאחור.

 

איכות

המלכודת

השפעת המלכודת

ירודה

המלכודת פוגעת ב-2 יריבים וגורמת להם 2ק5+10 נק' נזק. היצורים שנפגעו מועפים 5 מטרים לאחור ומאבדים את התור הבא שלהם.

רגילה

המלכודת פוגעת ב-3 יריבים וגורמת להם 2ק8+12 נק' נזק. היצורים שנפגעו מועפים 5-10 מטרים לאחור ומאבדים את התור הבא שלהם, וסובלים מהלם שמקנה להם עונשין 2- לגלגולים ו-1+ לסיכוי לספוג פגיעה קריטית ל-2 סב'.

קטלנית

המלכודת פוגעת ב-4 יריבים וגורמת להם 3ק10+10 נק' נזק. היצורים שנפגעו מועפים 5-10 מטרים לאחור ומאבדים את התור הבא שלהם, וסובלים מהלם שמקנה להם עונשין 2- לגלגולים ו-1+ לסיכוי לספוג פגיעה קריטית ל-2 סב'.

היצורים סובלים מפגיעות 20% ומעיכת שריון של 2 למשך אותו פרק זמן.

 

מפולת סלעים

מלכודת שאפשר להפעיל רק במערה עם תקרה או קירות גבוהים רעועים, אלא אם כן יש לחבורה מטיל לחשים, או לפחות כורה/מהנדס ברמת כשרון 2+ לפחות שיכול לערער אותם.

המלכודת מחברת חוט ממעיד או התקן דומה אחר למנגנון שפוגע בסדקים וגורם לתקרה להתמוטט על כל אויב או ידיד בטווח. במצב רגיל, המלכודת מכילה חבל ארוך מספיק כדי שמפעיל המלכודת ובני ברית שנשארים מאחוריו לא יהיו בטווח המפולת.

לא ניתן להתקיף באופן רגיל יצורים שקבורים מתחת להריסות. כמו כן, יש סיכוי גבוה, לשיקול דעת השה"ם, שהמעבר או האיזור עליו נפלה המלכודת יהפוך בלתי עביר לחלוטין עבור הדמויות או יריבים נוספים גם לאחר שהקרב נגמר, או לפחות יצריך פרק זמן ארוך של כריה לצורך פינוי המפולת.

 

איכות

המלכודת

השפעת המלכודת

ירודה

המלכודת גורמת 2ק8+6 נזק מחץ לכל היצורים בטווח, וגורמת להם לאבד סיבוב אחד כדי להחלץ מאבני המפולת שהתמוטטו עליהם.

רגילה

המלכודת גורמת 2ק10+8 נזק מחץ לכל היצורים בטווח, וגורמת להם לאבד סיבוב אחד כדי להחלץ מאבני המפולת שהתמוטטו עליהם.

היריבים יסבלו מעונשין 1- לכל הגלגולים במשך 2 סיבובים נוספים לאחר שיחלצו.

קטלנית

המלכודת גורמת 2ק12+10 נזק מחץ לכל היצורים בטווח, וגורמת להם לאבד לפחות סיבוב אחד עד שהם נחלצים.

החל מהסיבוב השני, כל יצור סופג 1ק8 נזק נוסף לכל סיבוב בו הוא נשאר קבור בהריסות, ויכול לגלגל 3ק10 נגד כוח כדי להחלץ בסוף אותו סיבוב.

היריבים יסבלו מעונשין 2- לכל הגלגולים ו-1+ לסיכוי לספוג פגיעה קריטית למשך 3 סיבובים לאחר שנחלצו.

 

 

מלכודת מסובכות (דרגת כשרון 3+)

דמות עם דרגת כשרון 3+ לומדת אוטומטית לבנות את המלכודות: מיכל קטלני, רשת לוכדת ונשכן פלדה.

עלות: המלכודת המתקדמות דורשות שימוש ברכיבים מיוחדים ועדינים עוד יותר, ולכן העלות שלהן מוכפלת: 250 באן למלכודת. הדמות חייבת להצטייד בערכה משוכללת לבניית מלכודות, בשווי 1000 באן ולהוסיף אותה לציוד שלה, אולם לא ניתן לרכוש אותן בקלות במקום בו אין גילדה או לפחות דב"ש עם כשרון הנדסה 2+ לפחות כדי לייצר אותן.

מלכודת 'רגילה' שפעלה מאפשרת לדמות להחזיר רכיבים בשווי 50 באן; ומלכודת קטלנית שפעלה, מאפשרת להחזיר רכיבים בשווי 100 באן, מה שגורם לערכה להחזיק זמן רב יותר.

דמויות עם כשרון הנדסה ברמה של 2+ ומעלה מסוגלות ליצר חלק גדול מהרכיבים בזמן מנוחה, ומשלמות חצי המחיר על ערכת בניית המלכודות.

 

מיכל קטלני

מנגנון שקשור למיכל מלא בחומר קטלני שהופק באמצעות כשרון אלכימיה או על-ידי שיקוי מזיק או חומר דומה שהדמויות קנו או מצאו, שנפתח ומפזר את התכולה בחלל סגור, על כל ידיד או יריב שנמצא בטווח. יוצר המלכודת יכול לבחור בין מנגנון הפעלה ידני באמצעות חוט ארוך, או מנגנון הפעלה מושהה שיפתח את המיכל בעצמו לאחר שחלף פרק זמן מסוים. הנזק וההשפעה המדוייקת של המלכודת תלויה בחומר שבמיכל, ולא באיכות המלכודת.

 

איכות

המלכודת

השפעת המלכודת

ירודה

20%- להשפעה של החומר במלכודת.

רגילה

החומר במלכודת משפיע כרגיל.

קטלנית

25%+ להשפעה של החומר במלכודת.

 

 

 

רשת לוכדת

מלכודת נבזית שקשורה לרשת חזקה שמוסווה על הרצפה. כאשר יצורים נכנסים לתוכה, המשקל שלהם (או משיכה ידנית, אם יוצר המלכודת מעדיף) גורם לרשת להמשך בעוצמה כלפי מעלה; כל יריב שנכשל בהצלה נלכד ומורם למעלה, דבר שמנטרל את היריב לפחות לסיבוב אחד. החל מהסיבוב השני, היריבים ברשת יכולים לגלגל הצלה קבוצתית (לפי הנתונים של היצור החזק ביותר) כדי לנסות לקרוע את הרשת – וכאשר היא נקרעת, היריבם נופלים למטה וסופגים נזק נוסף של מחץ.

 

איכות

המלכודת

השפעת המלכודת

ירודה

הרשת לוכדת עד 2 יצורים.

היצורים סופגים 1ק6 נזק נוסף כאשר הם משתחררים מהרשת.

יש סיכוי של 80% שהרשת תקרע מיד אם דמות כלשהי תוקפת את אחד היצורים ברשת, בכל אמצעי שהוא.

רגילה

הרשת לוכדת עד 3 יצורים.

גלגול ההצלה של היצורים להשתחרר מהרשת זוכה לעונשין נוסף של 1-

היצורים סופגים 1ק1+8 נזק נוסף כאשר הם משתחררים מהרשת.

יש סיכוי של 60% שהרשת תקרע מיד אם דמות כלשהי תוקפת את אחד היצורים ברשת, בכל אמצעי שהוא.

קטלנית

הרשת לוכדת עד 5 יצורים.

גלגול ההצלה של היצורים להשתחרר מהרשת זוכה לעונשין נוסף של 2-

היצורים סופגים 1ק2+10 נזק נוסף כאשר הם משתחררים מהרשת.

יש סיכוי של 33% שהרשת תקרע מיד אם דמות כלשהי תוקפת את אחד היצורים ברשת, בכל אמצעי שהוא.

 

נשכן פלדה

מלכודת אכזרית בצורת צבת, שמוצבת בדרך-כלל אחרי דלת או מחסום דומה, או בעיקול של מסדרון צר. כאשר המלכודת מופעלת, היא לופתת קורבן אחד בלבד, אגב התקפה מהירה שמסבה ליצור שלא הבחין במלכודת חצי נזק, גם אם הצליח בגלגול ההצלה ולא נלפת על-ידי הצבת.

יצור לכוד מרותק למקום[9] סופג נזק כל סיבוב, עד שהוא מצליח בגלגול הצלה נגד כוח עם עונשין משמעותי (אפשר לנסות כל סיבוב) ונחלץ מהצבת.

 

איכות

המלכודת

השפעת המלכודת

ירודה

2ק4+8 נזק כל סיבוב

עונשין 2- לגלגול ההחלצות מהמלכודת.

יריבים זוכים ל-2+ לגלגולי ההתקפה על היצור הלכוד, שיכול להתגונן ולהתקיף בחזרה בעונשין 2- לכל הגלגולים.

רגילה

2ק5+10 נזק כל סיבוב

עונשין 3- לגלגול ההחלצות מהמלכודת.

יריבים זוכים ל-2+ לגלגולי ההתקפה על היצור הלכוד, שיכול להתגונן ולהתקיף בחזרה בעונשין 2- לכל הגלגולים.

לאחר שנחלץ, היצור סובל ממעיכת שריון של 1 עד לסוף הקרב.

קטלנית

2ק6+12 נזק כל סיבוב

עונשין 4- לגלגול ההחלצות מהמלכודת.

יריבים זוכים ל-3+ לגלגולי ההתקפה על היצור הלכוד, שיכול להתגונן ולהתקיף בחזרה בעונשין 3- לכל הגלגולים.

לאחר שנחלץ, היצור סובל ממעיכת שריון של 2 ו-1- לגלגולים עד סוף הקרב.

 

 

יוזמה

והפתעה

דירוג התקפה, שיריון, פגיעה

ופגיעה קריטית

הדיפת מכות

וסוגי התגוננות

נוספים

הטלת

לחשים

נזקים

מיוחדים

התמוטטות

ומוות בקרב

עייפות מצטברת

והתשה

של דמויות

חזרה אל דף השער של פרק יסודות הקרב

חזרה אל האינדקס של ספר החוקים

 

 

 

מלסטרה_קאבר.png

חזרה אל האינדקס של מלסטרה


כתב וערך: גדעון אורבך, ‏2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש פרטי שלא בתשלום.

 

 

 

 



[1] ראה זמנים בתיאור סוגי המלכודות השונים.

[2]  מידת הקושי תלויה באיכות המלכודת.

[3] אין צורך להכביד על השחקנים ולדקדק מראש באילו רכיבים הדמויות רוכשות, מספיקה קניה של 'רכיבים' בעלות כספית שהדמות השקיעה.

[4] עם 2+ למקדם ההצלחה לכל דרגת כשרון בניית מלכודות של הדמות. שה"ם יכול אם הוא רוצה להוסיף 1+ לכל דרגות כשרון נטרול מלכודות, אם יש כזה לדמות.

[5]  למשל, הדמות מנסה להמלט מכלא כאשר אין עליה או כמעט אין עליה ציוד.

[6] הכוונה ליריב הראשון שנכשל בגלגול ההצלה ומעד על התיל.

[7] באיזורים טבעיים רבים יהיו אכן סלעים או חפצים דומים שניתן יהיה למצוא בקלות יחסית.

[8]  אלא אם כן יצור שגילה את המנגנון קודם מספיק נבון ויש לו זמן להזהיר את היצורים האחרים לפי שיקול דעת השה"ם.

[9] הוא לא משותק, ויכול עדיין להתגונן ולהתקיף בעונשין יריבים שתוקפים אותו בטווח פנים אל פנים.