חולשה

 

 

חולשה היא השפעה שלילית נפוצה מאד. היא מופיעה בדרך-כלל כהשפעה משנית של לחשים או התקפות מסוימות, למשל: לחש של ענן או סילון גז רעיל או חומצה; התקפות של אלמתים שמנגעות במחלה, השפעה נוספת שמתלווה לרעלים ועוד. קיימים גם לחשי קללה בהם חולשה היא ההשפעה המרכזית, לפעמים בלי או כמעט בלי נזק רגיל. בדרך-כלל, ההשפעה עוברת מעצמה לאחר כמה סיבובים, כאשר הדמות יוצאת מתוך האיזור שמושפע בידי הלחש או ההתקפה שגרמה אותה, או שילוב בין השניים; אבל קיימים סוגים אחרים וחמורים יותר, שלא יעברו במשך שעות ארוכות, או עד למנוחת לילה מלאה, ובמקרים הגרועים ביותר - עד להפעלת לחש או יכולת מרפא.

לפעמים, חולשה רגילה גם מופיעה באופן עצמאי, כחלק מהשפעות של התשה מצטברת ממנה סובלות דמויות שעברו קרבות רבים מדי בלי מנוחה. 

 

תיאור ההשפעה: חולשה רגילה גורמת לדמות עונשין מסויים וקבוע מראש (למשל: 1 או 2) לכל גלגולי ההצלה ובדיקות הכשרון; לגלגולי היוזמה, הפגיעה וההדיפה. לעיתים אבל לא תמיד, ישנה הפחתה (למשל של 20%) מסך הנזק שהדמות גורמת בהתקפות פיזיות או התקפות קליעים.

 

הערה: חולשה אינה משפיעה על דירוג השריון של הדמות ולא נותנת בונוס לאויבים שתוקפים אותה.

 

גלגולי הצלה נגד חולשה: הקביעה האם יש לקורבן גלגול הצלה כדי להימנע מהחולשה או לא (בדרך-כלל, נגד מידת הכושר ובמקרים נדירים נגד מידת כוח הרצון או ממוצע בינה לבין הכושר), נעשית לפי תיאור הלחש או ההשפעה המזיקה שיצרה את החולשה.

קיימת גם אפשרות ביניים לפיה הדמות זכאית לגלגול הצלה, אולם הצלחה לא תמנע את החולשה לגמרי, אלא רק תפחית את החומרה (למשל: עונשין כללי 2- לגלגולים לדמות שנכשלת בגלגול, ורק עונשין 1- כללי לגלגולים לדמות שהצליחה).

 

 

חולשה מקוללת

סוג אחר ומסוכן מאד של חולשה, שמופיע בדרך-כלל כתופעת לוואי קטלנית של נשיכות רעילות מאד, מחלות ועוד.

חולשה מקוללת אינה גורמת עונשין לגלגולים כמו חולשה רגילה, אבל היא גורמת לכך שחלק קטן מהנזק הרגיל שספגה הדמות באותה התקפה מקוללת, לא יהיה ניתן לריפוי, ולמעשה יפחית את סך נקודות הפגיעה המקסימלי של הקורבן עד שהאפקט מוסר - במקרה הטוב, עד למנוחת לילה שלמה; ובמקרה הטוב פחות - שבועות ארוכים, או עד להסרת האפקט בלחש ריפוי מתאים.

כלומר: אם לאחר הקרב (כמו שקורה בדרך-כלל בשיטת המשחק של מלסטרה), הנזק הרגיל שנגרם בהיתקלות מתפוגג והחבורה חזרה לנק"פ המקסימלי הרגיל שלה, הנזק של החולשה המקוללת לא יתרפא; וגם שיקוי או לחש ריפוי שגלגל תוצאה שיכולה היתה להחזיר את הדמות לנקודות הפגיעה המקסימליות שלו באמצע הקרב, לא יכול לרפא את אותן סכום.

 

הערות:

1.       חולשה מקוללת תופיע בדרך כלל בתור אחוז קבוע מהנזק הרגיל שגורמת ההתקפה שגורמת לה; שה"ם יכול להחליף זאת באפשרות אחרת, של טווח נזק קטן שמגולגל בקוביה (למשל: 2-4 נקודות נזק לא מתרפא)

2.       חולשה מקוללת תשפיע רק אם הדמות ספגה נזק מאותה התקפה, וכנגד חולשה מקוללת יש לקורבן תמיד זכות לגלגל גלגול הצלה, בדרך-כלל מול מידת הכושר.

3.       בכדי לאזן את המשחק ולמנוע מהאפקט להיות קטלני מדי, שליט המבוך יכול להגביל את ההצטברות של ההשפעה הזו, ולקבוע למשל שיצור אחד (או אפילו קבוצת יצורים מאותו סוג) יכול לגרום לאפקט רק פעם אחת בקרב.

 

 

דוגמא: צמח מגפה מקולל מצויד בקנוקנות עם קוצים ארסיים, שגורמים 20-11 נקודות נזק לכל פגיעה מוצלחת, ובנוסף לאפקטים אחרים (למשל רעל, קריעת בשר שגורמת לדימום או חולשה רגילה), הוא בעל יכולת לגרום חולשה מקוללת בסך 20% מהנזק שהוא גורם.

מחפש אוצרות אומלל שתעה בחוסר זהירות אל תוך הכוך בו גדל הצמח הזה, מותקף בידי הצמח חמש פעמים, לפני שהוא מצליח לחסל אותו במהלומות של חרב חד-ידנית ולפיד בוער שהוא מחזיק (או להבדיל, לברוח אל מחוץ להישג הקנוקנות של הצמח). 

לצמח יש דירוג פגיעה 6, ולמחפש האוצרות דירוג שיריון 5 - כלומר, הצמח נזקק ל-11 ומעלה ב-1ק20 כדי לפגוע בו.

למחפש האוצרות יש יכולת הדיפה - פעם אחת בסיבוב - באמצעות החרב שלו.

 

ההתקפה הראשונה הוציאה גלגול 3 ב-1ק20 - משמע, היא החטיאה; ולכן אין נזק, וכמובן שאין חולשה מקוללת

 

ההתקפה השניה פגעה בגלגול 14 ב-1ק20; אבל מחפש האוצרות מתגונן עם החרב ומגלגל 17, כלומר שההתקפה נהדפה ולכן גם הפעם החולשה המקוללת לא משפיעה

 

ההתקפה הבאה מגלגלת 12 ב-1ק20 ופוגעת; למחפש האוצרות אין כבר אפשרות להדוף ולכן הוא סופג 1ק10+10 נזק (11-20). הצמח מגלגל 4 ב-1ק10, ומכה את הקורבן ב-14 נקודות נזק. מחפש האוצרות מגלגל 3ק10 נגד מידת הכושר שלו, ומצליח להוציא תוצאה נמוכה יותר ממנה - לכן, ההתקפה הסבה רק נזק רגיל, והחולשה המקוללת לא משפיעה

 

לעומת זאת, שתי ההתקפות בהמשך הקרב, פוגעות ולא נהדפות, וגורמות 12 ו-18 נקודות נזק כל אחת; לרוע המזל, מחפש האוצרות נכשל גם בגלגולי ההצלה נגד החולשה.

 

בלא החוק שמגביל הצטברות, חמישית מהנזק של כל מכה, מעוגל כלפי מעלה (כלומר 3 ו-4 נקודות נזק), הופך לחולשה מקוללת שלא תתרפא עד למנוחת לילה מלאה. כך שאם לצייד האוצרות היו 60 נקודות פגיעה, הוא יבלה את שארית השיטוט במבוך עם 53 נק"פ, כאשר שבע הנק"פ האחרונות 'אבודות' ולא ניתן לרפא אותן בשום דרך, אלא אם יש בחבורה מישהו עם יכולת מרפא שמסירה חולשה מקוללת.

לעומת זאת, עם החוק שמגביל הצטברות של חולשה מקוללת, רק החולשה המקוללת שגרמה ההתקפה החמורה ביותר שצייד האוצרות ספג מאותו צמח תחשב - כלומר, סך נקודות הפגיעה המקסימלי של הדמות למשך שארית השיטוט במבוך באותו יום, יהיה 56 נק"פ מתוך ה-60 שיש לו בדרך-כלל.

 

שימו לב: אם מחפש האוצרות יהיה פזיז מספיק, ויתקל בצמח אחר מאותו סוג בהתקלות נפרדת במקום אחר באותו מבוך, החוק המגביל לא מגן עליו מפני הצטברות של ההשפעה משני קרבות שונים כנגד שני יצורים שונים, כך שאם הוא ספג התקפה נוספת שניגעה אותו בחולשה מקוללת של 3 נק"פ, סך הנק"פ המקסימלי שלו ירד מ-56 ל-53.

בלי החוק המגביל הצטברות, הוא היה נותר בשלב הזה עם 50 נק"פ בלבד.

 

 

 

יוזמה

והפתעה

דירוג התקפה, שיריון, פגיעה

ופגיעה קריטית

הדיפת מכות

וסוגי התגוננות

נוספים

הטלת

לחשים

נזקים

מיוחדים

התמוטטות

ומוות בקרב

עייפות מצטברת

והתשה

של דמויות

חזרה אל דף השער של פרק יסודות הקרב

חזרה אל האינדקס של ספר החוקים

 

                                                                                                                                 

 

מלסטרה_קאבר.png

חזרה אל האינדקס של מלסטרה


כתב וערך: גדעון אורבך, ‏2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש פרטי שלא בתשלום.