שלב
ראשון ביצירת הדמות: דירוג תחומי העדיפות הדמות
במלסטרה מורכבת מחמישה 'משתנים' שונים שביחד יוצרים את הדמות, שכל אחד מקבל
דירוג שנע בין "א" (חשיבות עליונה) לבין "ה" (חשיבות
אפסית). המשתנים האלו יהפכולנקודות החוזק והחולשה של הדמות, ויקבעו כמה היא
מיוחדת או עולה על הממוצע (או להיפך, נופלת ממנו) בכל אחד ואחד מהם. מאחר
והדמויות במלסטרה אינן נוצרות כ'סופר גיבורים', לא ניתן להיות מעולה או 'מיוחד
במינו' בכל דבר; והשחקנים צריכים לבחור באילו תחומים להשקיע כדי להיות חזק או
'ייחודי' יחסית, ואילו תחומים להזניח.
איך
בוחרים ומדרגים את 'תחומי העדיפות' של הדמות? כל שחקן מקבל 10 נקודות, ויכול
להשקיע אותם בדירוג התחומים השונים, לפי הטבלה הבאה:
צורת הבניה הנפוצה ביותר היא: A,B,C,D,E, אבל היא בהחלט לא האפשרות היחידה.
הסבר
על תחומי העדיפות השונים מידות תכונה: מידות התכונה, מכוח וזריזות ועד
לחוכמה וכריזמה, הן מה שמבדיל בין טיפוס ממוצע לבין הדמויות הזריזות, החכמות או
הכריזמטית ביותר, שיוכלו לשרוד בקלות רבה יותר אתגרים קשים יותר. ככל שתשקיעו
יותר בתחום ה"תכונות", כך תקבלו סכום נקודות גבוה יותר לחלק בין
התכונות שלכם, או אם תרצו - תקבלו גלגולי קוביות רבים וגבוהים יותר שיקבעו את
התכונות שלכם. מידות התכונה, ההשפעות שלהן והדרכים
לקבוע את מידות התכונה של דמות, יסקרו בהרחבה בפרק
2. גזע: רוב התושבים, וגם ההרפתקנים
במלסטרה הם בני-אדם 'רגילים'. לכן, מי שלא ישקיע בתחום הגזע, יוכל לבחור עבור
הדמות רק את אחד הסוגים של בני-אדם. לעומת זאת, ככל שתשקיעו ב"גזע",
כך יפתחו בפניכם אפשרויות לשחק דמויי-אדם מגזעים שנחשבים נדירים ויחודיים יותר,
בוודאי בבקעת קיירן ובאיזורים 'התחלתיים' נוספים של מלסטרה. הגזעים השונים, על המראה הפיזי,
התרבות, התכונות ואפילו השפה ויצירת שמות טיפוסיים, יסקרו בהרחבה בפרק
3. מקצוע: בני-אדם או דמויי-אדם בעלי יכולת
קסם הם נדירים יחסית לבני-אדם או דמויי אדם חסרי קסם. אם תרצו לוחם פשוט, לא
תצטרכו להשקיע בתחום ה"מקצוע". אם תרצו סייף או גנב, תצטרכו להשקיע
מעט יותר. ככל שתשקיעו יותר בדירוג המקצוע, כך יפתחו בפניכם אפשרויות לשחק
מקצועות נדירים יותר - כאשר הכוהנים רבי העוצמה של מלסטרה נחשבים לנדירים והקשים
ביותר להשגה. המקצועות השונים, על הנתונים
הבסיסיים של כל אחד מהם, יכולות בסיסיות ועוד, יסקרו בהרחבה בפרק
4. אינדקס מפורט של תמרוני קרב, יכולות
מיוחדות ולחשים, יסקרו בפרק
15 (תמרוני קרב) ובפרק
16 (לחשים). כשרונות: בעולם של מלסטרה קיימים כשרונות
רבים שדמויות יכולות לקחת מעבר ליכולות הקרביות של המקצוע שלהם; מיכולות פשוטות,
כגון כשרון משופר של אתלטיקה עבור חמיקה מסלעים נופלים ומלכודות או ריצה מהירה,
ועד כשרונות למצוא, לנטרל ואפילו לבנות מלכודות; לקרוא צפנים עתיקים, לכרות
מחצבים מסלעים או לפשוט פרווה מחיה או מפלצת קטולה, ועד לכשרונות היצירה
רבי-העוצמה, שמאפשרים יצירת חפצים קסומים. מי שלא ישקיע בתחום
ה"כשרונות", יזכה רק לקומץ כשרונות בסיסיים; אולם ככל שתדרגו אותו
גבוה יותר, כך תוכלו להתחיל לא רק עם יותר כשרונות, חלקם בעוצמה גבוהה יותר
מעוצמה בסיסית, אלא גם יפתחו בפניכם אפשריות לבחור כשרונות נדירים ורבי-עוצמה. הכשרונות השונים, וגם איך בוחרים
כשרונות בשלב יצירת הדמות, יוסברו בהרחבה בפרק
5. מוצא ומעמד חברתי: הרפתקן יכול להיות בנו של אציל
חשוב, כשם שהוא יכול להיות בנו של קבצן או נווד חסרי פרוטה. הראשון יחל עם כל הציוד שמתאים
למקצוע שלו, מאיכות משובחת, ואולי אפילו עם חפץ קסום זוטר, ואילו השני יתחיל את
חיי ההרפתקנות עם לא יותר משיריון עור מרופט וחרב קצרה חלודה או מטה מעופש במצב
גרוע. שחקנים שישקיעו בתחום ה"מוצא
ומעמד חברתי", לא רק יתחילו עם ציוד מלא וטוב יותר וסכום כסף נאה בכיס, אלא
שיוכלו גם ליצור לעצמם רקע ומשפחה ממעמד גבוה ומקושר יותר. ההשפעות והאפשרויות שנובעות ממוצא
ומעמד חברתי יוסברו בהרחבה בפרק
6. דוגמאות שחקן א' רוצה
לשחק לוחם ממשפחת אצולה אנ'מירית עתיקה. מאחר והגזע שהשחקן צריך הוא אחד
מגזעי בני-האדם, הוא יכול להזניח לגמרי את תחום ה"גזע" ולדרג בו E. מאחר ומקצוע הלוחם הוא נפוץ ולא דורש
השקעת עדיפות, השחקן יכול להזניח גם את תחום ה"מקצוע" ולדרג בו E לעומת זאת, השחקן רוצה שהדמות של
תהיה מבית אצולה חשוב, ולכן הוא חייב לדרג A בתחום "מוצא ומעמד חברתי". לשחקן נשאר לדרג "מידות
תכונה" ו"כשרונות". מאחר שהשקיע עד כה רק 4 נקודות, הוא יכול
לדרג B (3 נק') בכל
אחד מהם. שחקנית ב'
רוצה לשחק פלדינית אורגת ערפל. מאחר ואורגי הערפל הם גזע דמויי אדם
מיוחד ונדיר יחסית, היא תידרש להשקיע "B" בתחום הגזע. פלדין הוא מקצוע רב-עוצמה ונדיר
יחסית גם הוא, ולכן היא תידרש להשקיע "B" בתחום המקצוע. לעומת זאת, השחקנית יכולה להחליט
שהדמות שלה נמלטה בחוסר כל מהממלכה החרבה של אורגי הערפל במערב, ולכן להשקיע D במעמד חברתי (לדמות יש אולי יחוס שהיה נחשב בממלכת האור ההרוסה,
שכעת הוא כמעט חסר חשיבות, וודאי אצל בני האדם שחיים בבבקעת קיירן), ויש לה לכל
היותר צרור מצומק של מטבעות ושרידים של ציוד חבוט וחבול. במצב הזה, השחקנית כבר השקיעה 7
נקודות מתוך 10; אם היא תרצה שהדמות שלה גם תדע לחשל חרבות (מקצוע יצירה שדורש
השקעת B לפחות
ב"כשרונות"), היא מיצתה את כל הנקודות שלה, ותאלץ לשלם במידות תכונה
גרועות מאד (E), או לחלופין,
היא תצטרך לוותר על כשרון יצירה ולקבל סכום צנוע מאד של כשרונות (D), בעלות של נקודה אחת בלבד, היא תוכל לקבל מידות תכונה ממוצעות
(C), בעד שתי הנקודות האחרונות שלה. שחקן ג' רוצה
לשחק כוהן פארליל (זאגליט) בעל מומחיות בעבודת עור פאר'ליל הם אחד הגזעים של בני-האדם,
ולכן השחקן יכול להזניח את תחום ה"גזע" ולדרג אותו E (0 נקודות). זאגליט הוא כוהן; וכמו כל הכוהנים של
מלסטרה, הוא נדיר מאד ודורש מהשחקן להשקיע A ב"מקצוע" (4 נקודות). כדי להתחיל את המשחק עם כשרון יצירה
(כמו עבודת עור) ברמה מעל לראשונית, נדרש A ב"כשרונות", אבל שחקן אינו יכול להשקיע יותר מ-A אחד בעת יצירת הדמות. לכן שחקן ג' יאלץ להסתפק ב-B, שיתן לו כשרון יצירה ברמה בסיסית בלבד, ולהשקיע בזה 3 נקודות. יוצא, ששחקן ג' השקיע כבר 7 נקודות,
וצריך לחלק 3 בין "מידות תכונה" ל"מעמד חברתי"; הוא יוכל
למשל להחליט שהדמות שלו היא בעלת מידות תכונה טובות (B) - ולהשקיע את כל 3
הנקודות שלו בזה, אבל אז הוא דן את עצמו למוצא חברתי מהסוג הירוד ביותר, כגון מי
שגדל במשפחה של נוודים או פליטים חסרי פרוטה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
הסבר מפורט על כל אחד מחמשת המשתנים
הבסיסיים של יצירת הדמות והשפעת הדירוג שלו |
||||||||||||||||||||||||||||||||
כתב
וערך: גדעון
אורבך, 2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר
מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש
פרטי שלא בתשלום.