חזור
תת-אסכולות
לכל סוג של קוסם יש מספר תתי-אסכולות המשמנים את הידע בתחום שלו. לדוגמה לקוסם יסודות חיוביים יש 4 תת-אסכולות: אש, אדמה, מים ואוויר. ככל שלקוסם יותר נקודות תחת אש פירוש הדבר שהוא מעמיק יותר בידע של האש, יבין יותר טוב את המשמעות של קסמי האש כמו דרך פעולתם, ויוכל להטיל קסמי אש חזקים יותר (גם קסמי אש ישנים יתחזקו, ראו שבהשפעות הקסם מופיע בצבע אפור המשתנה אש – או שם תת האסכולה המדוברת). אבל אותו קוסם לא יוכל להטיל כלל קסמי מים אם אין לו נקודות גם בתת אסכולה של מים. כמו כן חשוב להדגיש כי לכל הקוסמים יש גם מה שנקראים קסמים מעורבים, אלו אותם קסמים (שלרוב חזקים יותר) שלא נמצאים תחת אף אחת מתת האסכולות לבד, וזאת משום שהם קסמים שמטילים אותם על סמך כמה תת אסכולות. לדוגמה אם אותו קוסם ממקודם לא היה לוקח את כל הנקודות שלו באש, אלא מחלק אותם עם אסכולת האדמה, הוא אומנם לא היה יכול להטיל את קסמי האש החזקים כמו מקודם, וגם לא קסמי אדמה חזקים, אך הוא היה יכול להטיל קסמים חזקים שהדרישה של הידע עבורם היא גם של אש וגם של אדמה. לכל קסם בכל תת אסכולה יש דרישה לכמות הידע הנחוץ באותה תת אסכולה על מנת להטילו. רוב הקוסמים והמכשפים מתחילים עם 2 נקודות באחת מתתי האסכולה שלהם, ויכולים לעלות עוד נקודה אחת לאיזה תת אסכולה שירצו בכל דרגה. כמות נקודות התחלתית שכזאת וחיזוק כמו זה נקראים שליטה ראשית בקסם. דמויות בעלות שליטה משנית יתחילו רק עם נקודה אחת באיזה שהיא תת אסכולה, ויחזקו נקודה אחת רק כל שתי דרגות. דמויות בעלות שליטה מינורית בקסם יתחילו עם אפס נקודות בתת האסכולות שלהם, ויחזקו נקודה רק אחת לכל 3 דרגות. כמו כן ישנם סוגי קוסמים יוצאי דופן, והם: הכוהן, מכשף הגזע וקוסם הרונות. לכוהן בעל שליטה ראשית באסכולה יש לא רק שליטה ראשית אלא למעשה גם שתי שליטות מינוריות. כמו כן הכוהן איננו יכול לבחור כל פעם היכן לחזק לפי רצונו, אלא מחויב לחזק את השליטה הראשית במקום אחד, ואת השליטות המינוריות לחזק כל אחת במקום מסוים וקבוע משלה. אין הדבר אומר שלכוהן יש רק 3 אסכולות, אלא נהפכו לכוהנים יש 7 סוגים של תת אסכולות, ואיזו מבניהן תהיה הראשית של הכוהן, כמו גם ההחלטה אלו יהיו המינוריות שלו נקבעות לפי אמונת הכוהן. מכשף הגזע, לא רק שאיננו מחויב כשאר הקוסמים לשים בתחילה את שתי הנקודות שלו באותו מקום, אלא הוא גם מחויב לשים אותן אחת בכל אחת משתי תת האסכולות שלו, אותן הוא חייב לבחור מכל מלאי תת האסכולות של קוסם הגזע מראש. לאחר הבחירה קוסם הגזע יהיה מחויב לשתי תת אסכולות אלו ולא יורשה לקחת נקודות ידע בתת אסכולות אחרות של קוסמי גזע. קוסם הרונות הוא גם בעל שליטה ראשית אחת ושתי שליטות מינוריות כמו הכוהן,אך הוא בוחר את תת האסכולות שלו בהתחלה מהמגוון של כל תת האסכולות שקימות משל כל סוגי הקסמים (פרט לקסמי השינוי ששחקנים לא יכולים לקחת לא משנה מה). קוסם הרונות אף הוא יחויב להעמיק באופן אוטומטי את השליטה הראשית באותה תת אסכולה כל העת, בדיוק כמו את שתי האסכולות המינוריות שלו. בנוסף לתת האסכולות תפקיד נוסף, הן קובעות גם את החלוקה של הקסמים לעוצמות קסם. בעיקרון יש 10 עוצמות קסם, החל מאפס וכלה בתשיעית. בין כל עוצמה לעוצמה יש קפיצה משמעותית מאוד ברמה של הקסמים. העוצמות מחולקות לפי ההעמקה בתת האסכולה, לפי הטבלה הבאה:

עוצמהמספר נקודות בתת האסכולה
01
11-4
25-7
38-10
411-13
514-16
617-19
720-22
823-25
926+



נקודות קסם
נקודות קסם מופיעות תחת הטבלאות של מיומנויות כלליות, על אף שאין הן באמת כאלו, ורצוי מאוד לפני קריאה והעמקה בנושא לקרוא את הנושא של סוגי קוסמים תוך דגש מיוחד לקטע על קוסמים ומכשפים. אז כפי שכבר נאמר נקודות קסם נחשבות כאחת מהמיומנויות הכלליות של דמויות ויצורים המסוגלים להטיל קסמים, ומשמשות גם להשגתם. דמויות המשננות קסמים (קוסמים) משתמשות בנקודות הקסם שלהן כמאין מדד לזיכרון הקסמים שלהן. כל קסם שהן משננות מוריד להן את נקודות הקסם, אך לאחר ההטלה כשהזיכרון של הקסם נמחק מראשם הן מקבלות את נקודות הקסם שהשקיעו בזיכרון שלו מחדש. דמויות שנולדו עם היכולת להטיל קסמים, או שמסוגלות להטיל קסמים באופן ספונטני (מכשפים), אינם צריכים לשנן את קסמיהם, ולכן גם נקודות הקסם משמשות אצלהם בצורה אחרת. אצל מכשפים אופן זיכרון הקסמים נעשה פעם אחת בלבד, כאשר המכשף לומד קסם (בעת עליית דרגה לרוב, אם נותרו לו נקודות קסם מספיקות לקסם אותו הוא מעוניין למוד הוא יכול לעשות כן גם ללא עליית דרגה, אך הדבר ידרוש ממנו שוב לשבת ולהתאמן, כפי שעושים כשעולים דרגה) הוא זוכר אותו מאותו רגע והלאה, ללא יכולת להחליפו או לשכוח אותו. ולכן המכשף משלם על זיכרון הקסם פעם אחת בודדת, ואינו מקבל את נקודות הקסם שלו חזרה בשלב מאוחר יותר. כדי לפצות על העובדה שהקוסם צריך ללמוד כל קסם משפר פעמים בעוד המכשף לומד הכל פעם אחת, לקוסם יש במהלך המשחק הרבה יותר נקודות קסם (למרות שבדרגה ראשונה יש להם כמות זהה). העובדה שלקוסם זיכרון (נקודות קסם) המסוגל לאכסן יותר למידה בו זמנית נובעת מהגדרתו כקוסם, וזו העובדה שהקוסם נאלץ לשבת, ללמוד ולשנן את קסמיו. הקוסם רגיל לדרך הלמידה יותר מן המכשף וזיכרון הלימוד שלו הופך חזק בהרבה עם הזמן. המכשף מתחיל את המשחק עם מספר מסוים של נקודות קסם, בחלקן ישתמש ובחלקן אולי לא. אלו שלא ישתמש בהם יחכו לו לדרגה הבאה או לזמן אחר בו יחליט לשבת וללמוד קסמים. אלו שהמכשף כבר השתמש בהן לא יחזרו עליו לעולם. לאחר מכן כשהמכשף עולה דרגה הוא זוכה לנקודות קסם חדשות, בדומה לכל מיומנות הוא מחזק גם את נקודות הקסם בעזרת הנרכשים, אך אם חזק את המיומנות שלו ב-8 אין זה אומר שיזכה רק ב-8 נקודות קסם חדשות. המכשף זוכה כל דרגה לאותה כמות נקודות קסם שזכה בה בדרגה הקודמת בתוספת של הכמות אותה חיזק. זאת אומרת שאם בדרגה ראשונה המכשף התחיל את המשחק עם 16 נקודות קסם ובדרגה שניה חזק עוד 12, הוא בפועל מקבל בדרגה השנייה 28 נקודות קסם, ולא 12. הקוסם לעומתו, שאומנם מתחיל עם אותה כמות נקודות קסם וגם הנרכשים שלו אינם גבוהים יותר מגיע בסופו של דבר לנקודות קסם הגדולות בהרבה מזה של המכשף. דבר זה קורה עקב העובדה שלקוסם יש בעמודת ה"מלא" (שאצל המכשף מציגה את כמות נקודות הקסם להן זכה בדרגה קודמת) שני מספרים. אחד מציין עד כמה חיזק את נקודות הקסם שלו בדרגות הקודמות (הסכום של הנקודות אתן התחיל פלוס סכום הנקודות שחיזק בכל הדרגות) ולחוד את מספר נקודות הקסם ה"שימושי" שלו, שנקבע לפי החיזוק הכולל של נקודות הקסם שלו (המספר הראשון) עד כה כפול 2 בתוספת מה שחיזק בדרגה האחרונה. סכום נקודות הקסם שיהיו לו בסופו של דבר יהיה שווה למספר ה"שימושי" הנוכחי בתוספת כמות נקודות הקסם שהיו לו בדרגה האחרונה. אם טרם הבנתם (אנו יודעים כי הדבר מסובך) אנא עיינו בטבלה הבאה המציגה הכל בדרך של דוגמה: יש קוסם ומכשף בטבלה לפניכם עם נקודות הקסם שלהם בעמודות של "המלא", "הקיים" ו"הנרכש" מטבלת המיומנויות הכלליות שלהם, תוך הנחה ששניהם מחזקים את המיומנות הזו ב-12 כל דרגה. (הקו הכחול בעמודת המלא של הנרכש נועד להדגיש את ההפרדה בין המספר הראשון-מימין, לשני-משמאל.) שימו לב כי החישובים מופעים בטבלה, ודעו כי רצוי להתבונן בהם תוך כדי קריאת ההסברים תחת הטבלה.

 מכשףקוסם
דרגהמלאקייםנרכשמלאקייםנרכש
11616416 | 16164
216+12=2816+28=44416+12=28 | 28*2+12=6868+16=844
328+12=4044+40=84428+12=40 | 40*2+12=9292+84=1764
440+12=5284+52=136440+12=52 | 52*2+12=116116+176=2924
552+12=64136+63=200452+12=64 | 64*2+12=140140+292=4324


בואו ניבחן קודם כל את המכשף, משום שזו הדוגמה הפשוטה יותר. הוא מתחיל את המשחק עם 16 נקודות קסם בדרגה ראשונה, ולדרגה שניה רוכש עוד 12, כעת סה"כ החיזוקים שלו שווה ל:12+16=28, וזו הכמות של נקודות קסם חדשות שיקבל. בהנחה ולא ניצל את נקודות הקסם מדרגה קודמת יהיו לו כעת 44 נקודות קסם. בדרגה 3 רכש עוד 12 נקודות קסם, כך שכעת סה"כ החיזוקים שלו עומד על זה של דרגה קודמת (28), פלוס ה-12 החדשים. סה"כ הכל על 40, וזו כמות נקודות הקסם החדשות שהוא רוכש. שוב בהנחה שלא השתמש בנקודות הקסם מדרגות קודמות יהיו לו כעת 84 נקודות קסם. לגבי המכשף העסק ימשיך אותו דבר הלאה, הלאה והלאה.
כעת בואו נבחן את הקוסם. הוא התחיל עם 16 נקודות קסם בדיוק כמו המכשף (אצלו 16 גם במספר ה"שימושי", המספר השמאלי בעמודת ה"מלא"). הוא חיזק את נקודות הקסם שלו ב-12 כך שסה"כ החיזוק שלו גם שווה לזה של המכשף באותה דרגה (16+12=28, המספק הימני בעמודת "המלא".) ולכן המספר ה"שימושי" שלו יהיה שווה ל-28 (סה"כ החיזוק שלו) כפול 2 ועוד כמה שחיזק רק דרגה הזאת (12). בסה"כ הכל המספר ה"שימושי" שלו יוצא 68 (המספר השמאלי בעמודת ה"מלא"). סכום נקודות הקסם של הקוסם לא יוצא מנקודת הנחה שהוא לא בזבז את נקודות הקסם הקודמות שלו, משום שהדבר אצלו לא משנה כלל, כפי שהוסבר כבר כל נקודת קסם בה הוא משתמש חוזרת עליו מאוחר יותר. לכן אנו יכולים לחשב כמה נקודות קסם יש לקוסם בסה"כ הכל, אין הדבר משנה בכמה השתמש. סה"כ יהיו לקוסם נקודות קסם השוות לנקודות הקסם שלו מדרגה קודמת (16) + המספר ה"שימושי" שלו (68), סה"כ הכל 84. דרגה לאחר מכן חיזק הקוסם את סה"כ החיזוק שלו בעוד 12 נקודות קסם, שימו לב שמספר זה עדין שווה לכמות של המכשף באותה קטגוריה (40). המספר ה"שימושי" של הקוסם הוא עדין כפול מן סה"כ החיזוק שלו בתוספת של מה שחיזק בדרגה אחרונה (12) ולכן שווה ל-92. כדי לקבוע כמה נקודות קסם יש לו כעת נוסיף מספר זה לנקודות הקסם שלו מדרגות קודמות (84), דבר שיתן לנו 176 נקודות קסם. הדבר ימשיך באותו אופן הלאה.
אנו ממש מקווים כי הבנתם קטע זה, על אף שהדבר אינו משמעותי כלל, כי אתם יכולים לשחק את דמות הקודם ללא הבנה איך יודעים כמה נקודות קסם יהיו לו בדרגה הבאה, ולהשאיר לנו את החישובים המתישים.