מאת ר. ראש-סלק


     ובכן, אני מאמין שלכולם כבר הייתה את ההזדמנות לפגוש אותה במקומות שונים.
בין אם זה בבית, ברחוב או אצל השכנים של אחותו החורגת של החבר הכי טוב של הבן-דוד שלכם מדרגה שלוש וחצי – אי אפשר לברוח ממנה.
כן. היא תמיד שם – לא משנה לאן תביטו ולאן תברחו, היא תמיד תגיע גם לשם.
לא – אני לא מתכוון לאמא הפולנייה שלכם שדואגת למה אתם עדיין לא בבית בשמונה בערב.
אני מתכוון לטכנולוגיה.

     הטכנולוגיה היום הינה חלק חשוב מחיי היומיום, ומשפיעה על כל תחומי החיים. אחד מהם הינו מן הסתם תחום משחקי-התפקידים, שאף הוא לא הצליח למצוא מפלט מידה הארוכה של הטכנולוגיה.
ביטויים לשינויים שהתרחשו בעולם משחקי-התפקידים ניתן למצוא במקומות ותחומים רבים. אחד הביטויים הבולטים לכך הינן שיטות משחק המבוססות על החיים המודרניים ו/או העתידניים (כגון שיטת d20 Modern של Wizards of the Coast), אך הביטוי הבולט ביותר לדעתי, הינם משחקי המחשב המבוססים על שיטות משחקי-התפקידים השונים.

     אני משער שכולם כבר שמעו לפחות פעם אחת על משחקי המחשב Diablo (של חברת Blizzard) ו-Baldur's Gate (של חברת BioWare). שני המשחקים האלה הינם מבין משחקי-התפקידים הוירטואליים הראשונים והמוכרים יותר שישנם כיום. כמובן שהם אינם היחידים, וככל שהטכנולוגיה התפתחה והזמן העבר, השתפרו לאט-לאט משחקי-התפקידים הוירטואליים, והגיעו לשלב בו הם מסוגלים להציג עולם שלם, על כל פרטיו, באופן כמעט מושלם. דוגמה מעולה למשחק-תפקידים ממוחשב שכזה הינו Neverwinter Nights, אף הוא של BioWare, וכמובן שתהליך ההתפתחות של המשחקים לא ייעצר כאן, והם ימשיכו להתפתח ולהציג עולם רחב יותר, שופע יותר, והכי חשוב – אמיתי יותר.

אך האם טוב הדבר?

     בשלב זה עלינו לעצור ולחשוב לרגע מהן ההשפעות של משחקי-התפקידים הוירטואליים והממוחשבים על עולם משחקי-התפקידים.
משחקי-תפקידים הינם משחקי דמיון, שאמורים לפתח את דמיון השחקנים, ולתת להם להפליג איתו למרחקים. במשחק-תפקידים שולחני רגיל, על השה"מ להדריך את שחקניו, ולתת להם הסבר ומידע על המקום בו הם נמצאים. הנה דוגמה לתיאור שעל שה"מ לתת:

 "רוח קלה מנשבת בעוד אתם עומדים על כר דשא עם צמחיה גבוהה שמגיעה לכם עד קצת מעל לברכיים. השעה שעת ערב. הירח המלא נראה בברור מבעד לעננים הגדולים שבשמיים, ואתם מסוגלים לראות בעזרת אורו את העולם שמסביבכם. מאחוריכם, קצת לשמאלכם ובמרחק של מטרים ספורים מכם, עומדת בקתת לבנים קטנה בעלת דלת עץ. גג הבקתה עשוי אף הוא לבנים, ובנוי בצורת משולש. מארבע הפינות של הבקתה מזדקרים ארבעה עמודי אבן מחודדים, אשר גבוהים בערך בחצי-מטר יותר מהגג. מאחוריכם ומימין לכם, במרחק של כעשרה מטרים מכם, עומד לו עץ כמעט עירום לגמרי, ולידו שני סלעים. במרחק של כשמונים מטר מכם ומאחוריכם, ישנו רציף עץ של נמל המתחבר לים. הים מקיף אתכם מאחור ומימין לכם, ומשמאל ומקדימה ממשיכה האדמה. ספינה גדולה יוצאת כרגע מרציף הנמל, ואתם שומעים את רעשי ההפלגה שלה."

לעומת זאת, במשחק-תפקידים וירטואלי, השחקן פשוט יראה את התמונה של המקום בו הוא נמצא:




התמונה נלקחה מאתר המשחק Neverwinter Nights של חברת BioWare.
http://nwn.bioware.com


במצב זה השחקן לא נדרש לדמיין כלום – רק לראות את התמונות השונות המופיעות על המסך שלו. דבר זה עשוי להרוס את חווית המשחק של שחקנים מתקדמים. עם זאת, הדבר חוסך זמן רב המתבזבז על תיאורים, וכן מקל על אלו אשר דמיונם עדיין לא מפותח מספיק, ולכן הינו יעיל מאוד לשחקנים חדשים.

     עוד חווית משחק חשובה ביותר הנפגעת בצורה רצינית מאוד במשחקי-התפקידים הוירטואליים, הינה משחק הדמות. בעוד במשחק השולחני על השחקנים לדמיין מה הייתה עושה דמותם במצבים השונים אליה היא נקלעת, תוך כדי התחשבות בנטיות השונות של הדמות, ברקע שלה וברצונותיה השונים, המשחקים הממוחשבים מגבילים מאוד את התגובות האפשריות במקרים אלו.
ברוב משחקי המחשב יש משימות צדדיות אשר יכולות להשפיע ולשנות את נטיית הדמות, אך בכולם נשאר רקע הדמות לא יותר מאשר סיפור נחמד הכתוב בדף הדמות הווירטואלי - סיפור אשר לא משפיע בשום צורה על הדמות או על העלילה.

     חווית משחק נוסף הנהרסת לשחקנים מתקדמים במשחקי-התפקידים הוירטואליים, הינה חוויות האלתור. במשחק תפקידים רגיל, יכול אחד השחקנים כי הא רוצה לבדוק מה נמצא מתחת לשני הסלעים שליד העץ העירום. השה"מ בתגובה, יכול להחליט כי השחקן מצא אוצר מתחת לסלעים, או לחילופין, הטריד את מנוחתן של נמלים ענקיות שבנו את קינן מתחת לאותם סלעים. במשחק המחשב לא יוכל השחקן לעשות דבר שלא עלה בראשם של המתכנתים בזמן שכתבו את עלילת המשחק. במקרה הטוב, יוכל השחקן לבדוק את הסלע (ולגלות כי זהו אכן סלע), ובמקרה הפחות טוב, השחקן פשוט יעבור דרך הסלע כאילו והוא כלל אינו שם – בעיה נפוצה במשחקי מחשב. עם זאת, הדבר עשוי לעזור לשחקנים החדשים, בכך שהדבר יעזור להם להתמקד בעלילה.

     ומה עם הקוביות? למישהו אי-פעם יצא להטיל קוביות במשחק-תפקידים וירטואלי? הבסיס של משחקי התפקידים – הקוביות – נעלם לגמרי. כמובן שבמקום ההטלות המחשב מגריל מספרים באופן אקראי, אך כך נעלמת לה החוויה המדהימה והפנים המאושרות של השחקן שקיבל 20 בהטלת d20, או תחושת החשש מהעתיד לבוא והפרצוף החמוץ של השחקן שהטיל 1 בהטלה הנ"ל.

     והקרבות! לטובת משחקי-התפקידים הוירטואליים יאמר כי הקרבות הינם הרבה יותר אמיתיים. הם אמנם מבוססים תורות, אך אלו מתרחשים כל כך מהר, עד שהדבר נראה כקרב בזמן אמת. אך הדבר יוצר גם בעיה – אם במשחק התפקידים השולחני אתה יכול בתורך להחליט כי אתה מבצע מתקפה מיוחדת, לעשות כך במשחק המחשב הינה פעולה מסובכת קצת יותר – עליך לבחור מבין התפריטים השונים את סוג המתקפה המיוחדת שברצונך לבצע, ואם לא עשית זאת בזמן – ובכן, הדמות שלך כבר תקפה אוטומטית באותה צורה שתקפה בסיבוב הקודם. כמובן שניתן לעצור את המשחק על ידי לחיצה על Pause, אך הדבר פוגע בחוויות המשחק הזורם.

     וכמובן שישנן בעיות טכניות שונות ואחרות במשחקי-התפקידים הוירטואליים. לדוגמה, ב-Neverwinter Nights, אם ברצונך לנוח על מנת להעלות שוב את מספר נקודות-הפגיעה שלך למקסימום, ובמקרה ישנן מפלצות שונות בסביבה, בין אם גילית אותן או לא, המשחק לא יאפשר לך לנוח תוך מתן התירוץ: "אינך יכול לנוח כאשר ישנם אויבים בסביבה". היה ועוד לא הבנת את העובדה המצערת שאינך לבד באזור, המחשב כעת גילה לך זאת, ובכך הרס חלק מהמשחק. לכולם ידוע היטב מה היה קורה במצב זה במשחק-התפקידים השולחני – המפלצות היו תוקפות בהפתעה את הדמויות הישנות, ואם לא היה שומר, גורלן נחרץ.

     לסיכום, דעתי על משחקי-התפקידים הוירטואליים –
שחקנים מתחילים ימצאו משחקים אלו מרתקים מאוד, והדבר אף עשוי להכניס אותם לעולם משחקי-התפקידים הרחב והגדול. דבר זה אני רושם מתוך ניסיון אישי – משחק-התפקידים הראשון ששחקתי היה לא אחר מ-Neverwinter Nights, המבוסס על שיטת המשחק D&D 3rd Edition. רק תודות למשחק זה נכנסתי לעולם משחקי-התפקידים.
שחקנים מתקדמים לעומת זאת, ימצאו את משחקי המחשב הללו כלא יותר מאשר עוד משחקי מחשב. אולי יהיו אלה משחקי מחשב מעניינים, אך וודאי לא יהיו אלה משחקי-תפקידים מרתקים.

     כך שלסיום הייתי אומר – לא כל מה שחדש טוב יותר מהישן שקדם לו.
אני אשאר עם דף הדמות הממשי, העיפרון, הקוביות וספר החוקים.
ואתם?


(18.06.2005)
כנסו לדיון על כתבה זו בפורום "הקהילה החופשית"





חזור