כשרונות רגילים

 

שם הכשרון

תכונת

בסיס

גלגול

טבעי

הסבר מקוצר

אמנות

פלסטית

כריזמה

לא

דמויות שבחרו את הכשרון הזה יכולות לבחור ציור או פיסול או אומנות דומה.

אמנם, כל אחד יכול לקשקש צורה כזו או אחרת על נייר או קלף, או ללוש חימר לצורה גסה שתזכיר איכשהו צורת אדם או חיה, אבל לכל דרגה מעבר לזה נדרש כשרון, וליצירות אומנות ברמה גבוהה - נדרש כשרון ברמה גבוהה.

שימו לב: כשרונות יצירה (Crafting) מסוימים מקנים ידע טכני שיכול לסייע בחריטת צורות סבוכות במסגרת היצירה (למשל, על להב של חרב), אבל בכדי שהחריטה או הגילוף על החפץ יהיו לא רק פרקטיים, אלא גם אומנותיים ויפים בצורה עוצרת נשימה, נדרשת גם כשרון אומנות מתאים.

אתלטיקה

זריזות

כן

כשרון אתלטיקה משפר את היכולת של הדמות לרוץ במהירות, לקפוץ ולבצע פעולות דומות. מקנה לדמות סיכויים משופרים להמלטות (גלגול הצלה) ממגוון מלכדות או מצבים מסוכנים, כגון סלעים נופלים, נפילה לבור שנפער מתחת לרגליים או להב שבוקע מהקיר; וכן מאפשר לדמות להתמיד לפרק זמן ארוך יותר בריצה או התחמקות.

לכשרון יש סיכוי לסייע לדמות במידת מה לספוג נזק מופחת מנפילות.

השפעה מוצעת: הכשרון מאפשר גלגול הצלה מיוחד שמפחית ב- 20%- לנזק נפילה עם בחירות הכשרון בדרגה 1+, הפחתה נוספת של 10% לכל דרגה נוספת של כשרון.

בישול

חוכמה

כן

כל דמות מסוגלת לנסות לצלות בשר, לקצוץ ירקות ולהשליך את אלו ואת אלו לקערה של מים חמים בכדי לקבל מרק בסיסי ולא טעים במיוחד. אולם בכדי לבשל באורח מוצלח יותר, ובעיקר מאכלים מורכבים יותר, נדרשת השקעה בכשרון בישול.

כשרון בישול כולל בתוכו גם ידע בסיסי בעשבונאות וזיהוי רעלים פשוטים, ומאפשר לדמות לנסות לגלגל, בחלק מהפעמים, בעונשין 2- עד 4- יחסית לבעלי כשרונות עשבונאות או אלכימיה.

החל מרמת כשרון בישול של 2+ או 3+, נפתחת אפשרות לשליטה במתכונים מיוחדים שיכולים להעניק לטבח או לקליינטים שלו בונוס קטן למשך כמה שעות לאחר האכילה.

(את החומרים למתכונים הבסיסיים יותר מביניהם אפשר לקנות בעלות שתקבע על-ידי שליט המבוך, או ללקט מהשטח. מתכונים עם בונוס גדול יותר ידרשו חומרים מיוחדים שלא תמיד יהיו זמינים לקניה או ליקוט). 

הופעה

כריזמה

חלקי

כל דמות יכולה לנסות לאלתר הופעה (בעונשין של 4-), אבל רק בעל כשרון מתאים יודע כיצד מופיעים ומרגשים קהל באמת ובתמים, תוך הפחתה דרסטית של הסיכוי להיות מגורש בברד קללות, ביצים סרוחות ועגבניות רקובות.

כשרון הופעה כולל התמקצעות בסוג אחד של שירה ו/או נגינה בכלי אחד לבחירה, בהתאם לאופן בו השחקן או השחקנית רואים ומעצבים את הדמות.

שימו לב: כשרון הופעה לא נכלל בכשרונות שכנוע או בכשרון התחזות.

הימורים

מזל

כן

כל אחד יכול להמר על קלפים או בשיטות הימורים אחרות (וגם לאבד את עולמו בהימורים...), אולם כשרון הימורים כולל פיתוח של שילוב בין אינטואיציה ומזל, שמעלים באורח מסויים את הסיכויים (כלומר, בונוס לגלגולים) של הימורים מסוגים שונים.

חבלים

זריזות

לא

כל דמות יכולה לבצע פעולות פשוטות באמצעות חבל (קשר בסיסי, או כפיתה של שבוי שכורע על ברכיו ולא מתנגד), אולם רק בעלי כשרון מיוחד יכולים לבצע פעולות אחרות וקשות יותר, החל מיצירת פלצור ושימוש יעיל בו לסיבוך של יריב; הטלת חבל עם קרס כדי שיתפס בסדק שנמצא במקום גבוה מאד ליד תקרת המבוך, או בין זיזי החומה (בלא להזעיק את כל זקיפי היריב...).

כמו כן, בעוד שהעפלה בחבל שכבר קשור ומהודק היטב, דורשת כשרון טיפוס ולא כשרון מיוחד לחבלים, הרי שכשרון חבלים הוא הכרח לביצוע תמרונים קשים יותר - כגון התנדנדות על חבל ושימוש בו למעבר מכשול קטלני על הרצפה - בוודאי אגב לחימה או התחמקות ממכות בין לבין.

טיפול בבעלי חיים

חוכמה

לא

כשרון טיפול בבעלי חיים פותח בפני הדמות את היכולת לטפל, לתחזק ובמידה מסויימת גם לרפא בעלי חיים, מעבר לטיפול פשוט בכלב או זריקת מספוא לאורווה. בלא בעל כשרון כזה בחבורה, סוסים וחיות דומות יכולות לסבול מעונשין 2- לכל הגלגולים, וחיות נדירות יותר יהיו בלתי אפשריות לשמירה לאורך זמן.

לעומת זאת, בעל כשרון כזה יכול להקנות לחיות של החבורה בונוס קטן לתפקוד וגלגולים, שעולה בהדרגה ככל שמתאמנים בכשרון - לפי שיקול דעת שליט המבוך.

הערות

1. כשרון טיפול מקנה בונוס קטן (חצי מדרגת הכשרון, מעוגל כלפי מעלה) בגלגול שנועד להפיס את דעתה של חיית פרא ולמנוע ממנה לתקוף את החבורה, וכן בכמה גלגולים נוספים שמבוססים על אמפתיה לבעלי חיים.

2. באורח דומה לכשרון שכנוע, הדמות בוחרת התמקצעות בסוג (כללי) אחד של בעלי חיים, למשל: סוסים ודומיהם, כלבים, עופות דורסים, דובים, חתולים וכ"ו; למרות זאת, היא תוכל בדרך-כלל להפעיל את כשרון הטיפול ברמה בסיסית גם לגבי סוגי בעלי חיים אחרים.

 

שימו לב: כשרון טיפול בבעלי חיים אינו כולל אילוף, שהוא כשרון נדיר ויקר יותר. מנגד, כשרון אילוף דווקא כולל בתוכו גם כשרון טיפול בבעלי חיים.

טיפוס

כוח

חלקי

כשרון שמאפשר לדמות לטפס במהירות על משטחים תלולים, החל מעץ (גלגול פשוט) וכלה בקיר חלק כמעט לגמרי של היכל מכושף (גלגול קשה במיוחד).

דמות בלא כשרון טיפוס תוכל לנסות לטפס רק על משטחים פשוטים יחסית לטיפוס (עץ), עם עונשין כבד של 4- לגלגול.

ידע

תבונה

חלקי

בעוד שרוב האנשים בעלי ההשכלה (או מידת תבונה גבוהה) יודעים פרטים בסיסיים בסוגיות של היסטוריה, דת, או המנהגים והאתיקה באיזורים קרובים להם, הרי בכדי להבין דברים יותר לעומק או לשלוט בפרטים קטנים יותר (מי היתה הכוהנת שהובילה את 'הרפורמה של חמישה עשר הימים'? באיזו שנה לספירת האנ'מירית היא הוצאה להורג, ומה היה סמל המשפחה שלה והאם הוא דומה בכלל למה שמציגה אישה שטוענת שהיא נכדת-נכדתה?)

לעיתים, אבל לא תמיד, דרגה של 2+ ומעלה בכשרון ידע אחד, גוררת ידע בסיסי גם בכשרונות דומים (למשל: ידע מעמיק על ההיסטוריה של האימפריה האנ'מירית, מקנה לפחות ידע בסיסי בתיאולוגיה אנמירית וגם במנהגים והאתיקה של האצולה האנ'מירית).

כיפוף

סורגים

כוח

חלקי

כשרון שמאפשר לדמות להפעיל כוח פיזי בכדי להכניע מכשולים - לא רק לכופף סורגים, אלא גם לפרוץ דלתות תקועות, לחפור את עצמה החוצה מתחת לערמת אבנים, לדחוף סלע ענק שחוסם את הדרך (או דווקא לדחוף אותו למקום אסטרטגי ממנו אפשר לגלגל אותו לאחר מכן על אויב מתקרב), ועוד.

בחלק מהמקרים (למשל, פריצת דלת תקועה או דחיפת סלע) ניתן לאפשר לדמות בלי כשרון לנסות לבצע גלגול בעונשין כבד של 4-. במקרים אחרים (למשל, כיפוף סורגים ממש), אין "גלגול טבעי" ורק מי שיש לו את הכשרון יכול לנסות.

כתיבה תמה

תבונה

לא

כל דמות שזכתה לחינוך מתאים ויש לה תבונה גבוהה די הצורך, יכולה לכתוב באורח סביר וברור בשפה שהיא שולטת בה די הצורך. מנגד, כשרון כתיבה תמה מאפשר לכתוב באורח מסוגנן ויפה יותר, תוך שילוב דוגמאות ואיורים בכתיבה, מקל על היכולת להעתיק מגילות מסובכות, ועוד.

שימו לב! כשרון כתיבה תמה אינו מאפשר לכשעצמו יכולת פענוח רוני או פענוח צפנים, מנגד, כשרון היצירה של כתיבה רונית כולל בתוכו באורח אוטומטי גם כשרון כתיבה תמה ברמה זהה.

עזרה ראשונה

חוכמה

חלקי

במצבים בהם אין גישה ללחשי מרפא, או שאין לחש מרפא שיכול לטפל באורח יעיל בפגיעה שכוללת אפקט משני מעבר לנזק (למשל, דימום או הרעלה, או נסיון ליצב דמות בלא שחקן שנמצאה במצב של גסיסה, ולא בגלל נזק ישיר שחטפה מיד קודם לכן), כשרון העזרה הראשונה מאפשר לנסות לבצע פעולות לטיפול או לפחות הקלה על המצב.

כך למשל:

-          יצוב דמות שנמצאת במצב של גסיסה בגלל נזק ישיר (כלומר, ספגה נזק של לפחות 2- מעל הנק"פ שלה ומדרדרת במהירות עד שתמות (בדרך-כלל במצב של 10- מתחת לנק"פ שלה).

-          בלימה או לפחות האטה של דימום מהיר שגורם לאובדן נק"פ כל סיבוב.

-          הפחתת הסיכוי לפריצה מחדש של 'דימום מקולל'.

דמות בלא כשרון יכולה לנסות לאלתר משהו בכמה מהמצבים האלו (למשל, חסימת דימום פשוט או יצוב דמות שנפלה), אבל תדרש לשם כך לגלגול מיוחד בעונשין של 2- עד 5-, בהתאם למצב ולהחלטת שליט המבוך.

קרב

לא חמוש

כוח

וזריזות

כן

כשרון שנועד "לשפר ביצועים" בקטטות ובשאר מצבים בהם דמות צריכה להלחם בעזרת אגרופים, בעיטות או נשק מאולתר (למשל: רגל של כסא).

דמות עם הכשרון הזה מסבה נזק הלם כבד יותר בקרבות מהסוג הזה, ומקבלת בונוסים לחמיקה או בלימה של התקפות דומות מצד יריבים.

רכיבה

כושר

וזריזות

כן

כל דמות יכולה לנסות לרכב על סוס טיולים רגוע, או אפילו להאחז בכל כוחה בסוס דוהר בנסיון נואש שלא ליפול ממנו ולהרמס בין הפרסות (או ליפול כפרי בשל אל תוך המון אבנוני סלע צמאי דם שרודפים אחרי הסוסים).

מנגד, בכדי להלחם מעל גבו של סוס ולקבל את הבונוסים הניכרים שהדבר מאפשר בקרב מול רגלים, או לחלופין לשרוד התקפות של פרשים יריבים, נדרש כשרון רכיבה.

פרש בעל כשרון רכיבה בסיסי, זוכה ל:

2+ לפגיעה ו-25% לנזק כנגד רגלים, שסובלים מצידם מעונשין 2- לפגיעה ו-20%- לנזק להתקפות שלהם כנגד הפרש.

כל דרגת כשרון מעבר לכך, מזכה ב-1+ לפגיעה ועוד 10%+ לנזק כנגד רגלים.

מנגד, הרגלים סובלים מעוד 0.5- לפגיעה (מעוגל כלפי מטה) ועוד 5%- לנזק כנגד הפרש.

כמו כן, יש לפרש סיכוי של 15% לכל דרגת כשרון להסתער דרך הרגלים ולהמנע מהתקפות הזדמנות אגב כך.

 

שימו לב: הכללים הללו לא תופסים לגבי התקפות חיצים וקליעים אחרים; כלומר, קשתים רגלים אינם סובלים מעונשין כאשר הם מטווחים פרש. מנגד, רוכב שמנסה לירות אגב רכיבה סובל מעונשין 4- לפגיעה, שיורד ב-1 על כל דרגת כשרון רכיבה.

לעומת זאת, קשת רכוב יכול להשתמש בכשרון הרכיבה שלו כדי למנוע מרגלים או ממפלצות לא מהירות די הצורך להגיע לקרב פנים אל פנים איתו.

 

קרב בין פרשים:

באורח פשטני, פרשים בדרגה שווה נלחמים זה בזה בלא בונוס או עונשין מיוחד.

כל יתרון של 1+ בכשרון על הצד השני מקנה בונוס 1+ לגלגול פגיעה, שריון וגלגול הדיפה.

שחיה

כושר

חלקי

כשרון שמאפשר לדמות לשחות, בעיקר במצבים קשים יותר של מים סוערים או נשיאת משקל כבד יחסית. בעוד שכל דמות יכולה לנסות 'שחיית כלב' נואשת במצבים פשוטים יחסית (מים רגועים יחסית ובלא משקל משמעותי נוסף) - מה שמזכה אותה בגלגול בעונשין 2-, הרי שבמצבים קשים יותר, רק דמות עם כשרון שחיה יכולה לשרוד.

לחלופין, ניתן להחליט שהעונשין המוסף של דמות בלא כשרון יהיה כפול משל דמות רגילה.

למשל - אם שה"ם החליט שהנסיון לשחות עם שריון מתכת קל וחרב זוכה לעונשין 4-, הרי דמות בלא כשרון שחיה תסבול מעונשין 8- (!).

שכנוע

כריזמה

כן

שכנוע הוא שם כללי למגוון "כשרונות כריזמה" שפועלים באמצעות דיבור, בין היתר:

הכלל הוא שדמות יכולה 'לקנות' את כשרון השכנוע ברמה בסיסית של 1+, ואז נדרשת להתמקצע באחד מסוגי המשנה של הכשרון: מקח וממכר, פלירט, סיפור סיפורים, מנהיגות*.

מכאן ואילך, הדמות תוכל להתקדם בכשרון המשנה שבחרה לעצמה ולשפר אותו, ולצד זאת להפעיל את שאר סוגי השכנוע ברמה בסיסית של 1+, או ברמה שנמוכה ב-2 מרמת תת-הכשרון שהדמות בחרה, לפי הגבוה מביניהם.

 

מקח וממכר

יכולת להתמקח בעת קניה ומכירה כדי לשכנע את הצד השני להוריד מחיר או לקנות במחיר יקר יותר.

סיפור סיפורים

יכולת לספר סיפורים מרתקים ומשכנעים יותר; כולל גם יכולת להקסים קהל בסיפור, לכתוב עלילה משכנעת, וגם לשכנע את שומרי העיר שהעובדה שנתפסת ליד הדלת האחורית של החנות היא חלילה לא מפני שבאת לגנוב, אלא פשוט כי היית בטוח ששמעת ילד בוכה...

פלירט

שכנוע שממוקד בפתיינות ובשאר עניינים שקשורים לתחום הרומנטי.

דיפלומטיה

יכולת שכנוע שממוקדת במשא ומתן עם זרים (ממלך של מדינה שכנה ועד לשכנוע חבורת מפלצות לתת לדמויות לעבור בלא קרב), בדגש - אבל לא רק - נטרול או מניעה של עוינות ואלימות, נכונות לדיבור ועסקאות (להבדיל מהמחיר שלהן) ועוד.

מנהיגות

יכולת לפקד ולהלהיב חיילים וכפופים אחרים, בדרך-כלל אבל לא תמיד בעניינים שקשורים לשדה הקרב, או לציות וביצוע של אתגרים קשים על הצד הטוב ביותר.

שימו לב! זהו כשרון 'נדיר', שאמנם נרכש ברמה בסיסית ביחד עם כשרון שכנוע, אבל העלות של אימון בו גבוהה יותר, כמו כל כשרון נדיר אחר.

 

שתיה

כושר

כן

כשרון שתיה נותן לדמות סיכויים גבוהים יותר לשרוד לאורך זמן כמות גדולה יותר של אלכוהול חזק בלא להתמוטט, ממתן את העונשין לגלגולי הצלה במצב של שכרות, ועשוי לתת בונוס קטן כנגד רעלים מסוימים.

לעיתים אפשר (באישור שליט המבוך) להשתמש בכשרון גם ככשרון ידע שנוגע לסוגי משקאות שונים, ואפילו למתן אפשרות לזהות רעלים פשוטים בתוך משקאות.

 

 

הסבר מפורט על כל אחד מחמשת המשתנים הבסיסיים של יצירת הדמות והשפעת הדירוג שלו

בחירת

גזע

בחירת

מקצוע

קביעת מידות

תכונה

רכישת כשרונות

ומיומנויות

מעמד חברתי

והון התחלתי

 

                                                                                                                                 

 

http://members.pundak.co.il/world/keldaria3/melestra/m_index.files/image006.jpg

חזרה אל האינדקס של מלסטרה


כתב וערך: גדעון אורבך, ‏2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש פרטי שלא בתשלום.