מושגי יסוד בהפעלת כשרונות

 

 

מהו "דירוג הצלה" או "דירוג בדיקת כשרון"?

דירוג הצלה או דירוג בדיקת כשרון הוא מספר שנגזר משילוב תכונה וכשרון רלוונטיים, והוא זה שקובע את הסיכוי של דמות להצליח בגלגול הצלה מסוים או בבדיקת כשרון.

כך למשל, אם דירוג ההצלה של דמות כנגד סלעים נופלים (למשל) הוא 17, ושליט המבוך מבקש לגלגל גלגול הצלה פשוט (2ק12), אזי כל תוצאה בקוביות שתהיה קטנה או זהה ל-17 תחשב להצלחה, וכל תוצאה של 18 ומעלה תחשב לכשלון.

לעומת זאת, אם שליט המבוך מחליט על גלגול קשה בהרבה (3ק12), עדיין 17 ומטה יחשב להצלחה, ו-18 ומעלה יחשב לכשלון - אולם הסיכוי לכשלון במקרה הזה גבוה בהרבה.

הסברים מפורטים על דירוגים, גלגולי הצלה ובדיקות כשרון יופיעו בפרק העוסק בגלגולים הצלה וכשרון.

 

 

מהי "תכונת בסיס" ואיך מחשבים את דירוג ההצלה או  בדיקת הכשרון של הדמות?

לכל כשרון שמהווה בסיס לגלגול הצלה או בדיקת כשרון, ישנה תכונת בסיס שמהווה את דירוג ההצלה או הגלגול הבסיסי של אותו כשרון (ואליה מוסיפים את דירוג הכשרון כדי לקבל דירוג סופי של ההצלה או בדיקת הכשרון). כך למשל, תכונת הזריזות היא תכונת הבסיס של כשרון האתלטיקה.

לכן, אם ללוחם קאל'אניר יש זריזות 13, דירוג ההצלה שלו כנגד סלעים נופלים יהיה 13 + דרגת כשרון האתלטיקה שלו. בדוגמא הקודמת, בה דירוג האתלטיקה שלו הוא 2+, דירוג ההצלה הסופי שלו נגד סלעים נופלים או כל גלגול אחר שמערב את כשרון האתלטיקה הוא 15.

 

חלופה: משחק מבוסס בכבדות על כשרונות

אם רוצים משחק שיתבסס באורח 'כבד' יותר על כשרונות, אפשר לשנות את החוק ולקבוע כי בכל גלגול הצלה או בדיקת כשרון, הדירוג יהיה תכונת הבסיס + דרגת הכשרון x 2.

כך למשל, דירוג ההצלה הסופי של הלוחם מהדוגמא הקודמת (זריזות 13, כשרון אתלטיקה 2+, יהיה 17 (13 + 2x2) במקום 15.

מנגד, שיטה כזו חייבת להיות מלווה בכך שגלגולי ההצלה עצמם יהיו קשים יותר (כלומר, מול מספר קוביות גדול יותר, למשל: 3ק10 או אפילו 3ק12 במקום 2ק12 לגלגול בסיסי.

 

 

מהו "גלגול טבעי"?

בטבלאות השונות של הכשרון קיימת עמודה אשר קובעת האם ניתן לבצע 'גלגול טבעי' במקום כשרון מסויים, כאשר התשובה עשויה להיות "כן", "לא" או "באורח חלקי".

ישנן בדיקות כשרון, בדרך-כלל בסיסיות יותר, שגם דמות בלא כשרון מגובש יכולה לנסות לבצע באורח בסיסי.

כך למשל: 'שחיית כלב' בסיסית כדי לא לטבוע או נסיון לרוץ ולהתחמק מסלע נופל, אפשריים עקרונית גם בלא כשרון של שחיה או אתלטיקה, בהתאמה - אולם הכשרון המתאים משפר את הסיכויים; לעומת זאת, דמות בלא כשרון 'קודים וצפנים' לא יכולה אפילו לנסות 'גלגול פענוח' של כתובת עתיקה ומוזרה שנמצאת במעמקי המבוך.

במקרים רבים, התשובה היא "באמצע": כלומר, דמות בלי כשרון יכולה לבצע בדיקות בסיסיות במצבים פשוטים יותר, עם מגבלות ועם עונשין כבד שנע בין 2 ל-5 לבדיקת הכשרון; סוג המגבלות או העונשין מפורט בדרך-כלל בתיאור הכשרון עצמו.

 

 

הסבר מפורט על כל אחד מחמשת המשתנים הבסיסיים של יצירת הדמות והשפעת הדירוג שלו

בחירת

גזע

בחירת

מקצוע

קביעת מידות

תכונה

רכישת כשרונות

ומיומנויות

מעמד חברתי

והון התחלתי

 

                                                                                                                                 

 

http://members.pundak.co.il/world/keldaria3/melestra/m_index.files/image006.jpg

חזרה אל האינדקס של מלסטרה


כתב וערך: גדעון אורבך, ‏2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש פרטי שלא בתשלום.