לא כל גלגולי ההצלה או בדיקות הכשרון עוסקים בסיטואציות
פשוטות שאפשר לייצג בגלגול בודד שלו רק שתי תוצאות "הצלחה"
ו"כשלון". קיימות סיטואציות בהן נדרש גלגול מורכב יותר שמאפשר מספר
תוצאות, או דורש עבודה של מספר סיבובים/גלגולים כדי להגיע לתוצאה, והן יתוארו
בתת-פרק זה. גלגולים מורכבים הם תוספת אופציונלית למשחק, ולשה"ם יש תמיד שיקול דעת
מתי להשתמש בהם, אם בכלל. גלגול עם הצלחה/כשלון חלקיים גלגול
ההצלה או בדיקת התכונה הבסיסיים מכירים שני מצבים: הצלחה וכשלון. לעומת זאת,
לפעמים השה"ם ירצה בדיקה מורכבת יותר, שכוללת גם אופציות ביניים. דוגמא
נפוצה, היא חמיקה מחלק מהתקפות הנשיפה ומקסמים מסוימים, שיכולה להסתיים בכשלון
מוחלט (הדמות סופגת את כל הנזק), הצלחה חלקית (הדמות סופגת חצי הנזק) או הצלחה
מלאה (הדמות סופגת רבע הנזק או לא סופגת נזק בכלל), גלגול
מורכב מתבצע על-ידי גלגול של מספר קוביות מאותו סוג: למשל - 4ק12 או 5ק12, בזו
אחר זו, כאשר תחילה מגלגלים 2ק12, ולאחר מכן עוד קוביה, ואחריה עוד אחת, ואז עוד
אחת, כאשר עוצרים ברגע שהדמות נכשלת (כלומר, התוצאה עלתה אל מעבר לדירוג ההצלחה
+ השפעות חיצוניות) שלה. ככל
שהדמות עברה את דירוג ההצלחה בשלב מאוחר יותר, כך ההצלחה שלה טובה יותר.
גלגול של נסיונות חוזרים ונשנים קיימים
מצבים, בהם שה"ם מכוון לכך שדמות 'תעבוד' על משימה מסויימת במשך מספר
סיבובים, כאשר כל ניסיון יפיק תועלת מהנסיונות הכושלים הקודמים ויהיה מעט קל
יותר; או לחלופין, דמות שנאבקת באפקט מזיק, שהולך ונחלש בהדרגה. הפתרון
לשני המצבים האלו הוא לתת גלגול ראשוני "בלתי אפשרי" (למשל: מנעול
מסובך במיוחד על דלת, שדורש מהגנב הצלחה בגלגול של 6ק12.... כלומר, גלגול
שהיכולת להוציא בו מתחת לדירוג ההצלחה של דמות, אפילו הוא עומד על 20+, הוא שואף
לאפס. מנגד,
כל נסיון נוסף לאחר הנסיון הראשון, מקבל בונוס מצטבר שהולך ועולה ככל שמנסים
שוב: גרסה פשוטה: כל סיבוב
שבו הגנב מגלגל 6ק12 נגד המנעול ונכשל, נותן לו 4+ מצטבר לגלגול הבא. כך למשל,
אם דירוג ההצלחה הבסיסי של הגנב היה 21 (זריזות 18 + כשרון פריצה 3+), אז בסיבוב
השני הדירוג שלו יהפוך ל-25, ואז ל-29, 33... עד שהגנב מצליח לגלגל 6ק12 בתוצאה
שווה או פחותה לדירוג, או שנגמר הזמן (בסיבובים) בו הוא יכול היה לעבוד על הדלת
לפני שיופיעו השומרים. גרסה מסובכת יותר: הבונוס
המצטבר מושפע מהתוצאה שהוציא הגנב, כלומר - באיזה דרגת גלגול מקסימלי (באותן
קוביות - 1ק12) היה הגנב מצליח. למשל: כשלון מול 2ק12 - לא יתן בונוס מצטבר
בכלל לגלגול הבא. הצלחה מול 2ק12 אבל כשלון מול 3ק12 -
יתן בונוס 2+ מצטבר לגלגול הבא. הצלחה מול 3ק12 אבל כשלון מול 4ק12 -
יתן בונוס 4+ מצטבר לגלגול הבא. הצלחה מול 4ק12 אבל כשלון מול 5ק12 -
יתן בונוס 6+ מצטבר לגלגול הבא. הצלחה מול 5ק12 אבל כשלון מול 6ק12 -
יתן בונוס 8+ מצטבר לגלגול הבא.
גלגול של סכנה מתגברת לעומת
גלגול שהופך קל יותר ויותר עם כל נסיון, ישנם גלגולים שהופכים קשים יותר ויותר,
עד שהם מגיעים לרמה בלתי אפשרית. משתמשים בגלגולים כאלו בדרך-כלל כדי לייצג סכנה
או טעות, שהסיכוי שיתממשו הולך וגובר ככל שהזמן עובר. גלגול
של "סכנה מתגברת" מגולגל באורח הפוך מהגלגול המתפתח הקודם: כלומר,
הוא מתחיל כגלגול קל מאד - למשל, 2ק10; וכל סיבוב הוא הולך ועולה בדרגת קושי. למשל:
2ק10, 3ק10, 4ק10, 5ק10.... או
עליה מתונה יותר, של 2ק10, 2ק12, 3ק10, 3ק12, 4ק10, 4ק12, 5ק10... במקרה
של הגנב והמנעול, הגלגול 'המתפתח' שהופך קל יותר מסיבוב לסיבוב, והגלגול של
הסכנה המתגברת יכולים בהחלט לפעול ביחד. כלומר: כל
סיבוב, הגנב יגלגל תחילה את הגלגול נגד המנעול, שמתחיל 'בלתי אפשרי' והולך והופך
קל יותר, כאשר אם הוא נכשל, הוא מגלגל את הגלגול של 'סכנה מתגברת' שמייצג את
החשש להפעיל את המלכודת או להקים רעש - וזה הופך להיות קשה יותר ויותר מסיבוב
לסיבוב; כך, שנוצר מתח בשאלה מה יקרה קודם - האם הגנב יפצח את המנעול, או שמא
ימעד באצבעות ויפעיל את המלכודת, או ירעיש ויתגלה בידי השומרים. |
|||||||
כתב
וערך: גדעון
אורבך, 2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר
מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש
פרטי שלא בתשלום.