הנוסחה הבסיסית לגלגול הצלה או בדיקת כשרון

גלגולי הצלה/בדיקות כשרון

מורכבות

תכונות של חפצי קסם

שמשפיעים על גלגולי הצלה/כשרון

חזרה אל האינדקס של פרק גלגולי ההצלה

 

 


גלגולי הצלה ובדיקות כשרון מורכבות

 

 

לא כל גלגולי ההצלה או בדיקות הכשרון עוסקים בסיטואציות פשוטות שאפשר לייצג בגלגול בודד שלו רק שתי תוצאות "הצלחה" ו"כשלון". קיימות סיטואציות בהן נדרש גלגול מורכב יותר שמאפשר מספר תוצאות, או דורש עבודה של מספר סיבובים/גלגולים כדי להגיע לתוצאה, והן יתוארו בתת-פרק זה.

 

גלגולים מורכבים הם תוספת אופציונלית למשחק, ולשה"ם יש תמיד שיקול דעת מתי להשתמש בהם, אם בכלל.

 

 

גלגול עם הצלחה/כשלון חלקיים

גלגול ההצלה או בדיקת התכונה הבסיסיים מכירים שני מצבים: הצלחה וכשלון. לעומת זאת, לפעמים השה"ם ירצה בדיקה מורכבת יותר, שכוללת גם אופציות ביניים.

דוגמא נפוצה, היא חמיקה מחלק מהתקפות הנשיפה ומקסמים מסוימים, שיכולה להסתיים בכשלון מוחלט (הדמות סופגת את כל הנזק), הצלחה חלקית (הדמות סופגת חצי הנזק) או הצלחה מלאה (הדמות סופגת רבע הנזק או לא סופגת נזק בכלל),

גלגול מורכב מתבצע על-ידי גלגול של מספר קוביות מאותו סוג: למשל - 4ק12 או 5ק12, בזו אחר זו, כאשר תחילה מגלגלים 2ק12, ולאחר מכן עוד קוביה, ואחריה עוד אחת, ואז עוד אחת, כאשר עוצרים ברגע שהדמות נכשלת (כלומר, התוצאה עלתה אל מעבר לדירוג ההצלחה + השפעות חיצוניות) שלה.

ככל שהדמות עברה את דירוג ההצלחה בשלב מאוחר יותר, כך ההצלחה שלה טובה יותר.

 

דוגמא:

אלאנדרין - כוהנת הכחולה הצעירה והשאפתנית, מנסה לצותת מאחורי דלת עבה לשיחה שמנהלת הכוהנת הבכירה לינטוריאל עם שלוש דמויות עלומות שהוכנסו מדלת צדדית. דירוג ההצלחה הסופי של אלאנדרין הוא 17.

השה"ם מורה על גלגול של 4ק12; השחקנית של אלאנדרין מגלגלת תחילה 2ק12, ובודקת אם התוצאה גבוהה או שווה/נמוכה מ-17; אם התוצאה אינה כשלון (לא הגיעה -18 ומעלה), היא תגלגל עוד 1ק12 נוסף, תבדוק שוב, אם עדיין לא נכשלה תגלגל 1ק12 נוסף, עד לסך כללי של 4  קוביות של 1ק12 התוצאה יכולה להיות כל אחת מהאפשרויות הבאות:

 

כשלון ב-2ק12 הראשונים: כשלון מוחלט - אלאנדרין לא הצליחה לשמוע או להבין שום דבר בעל ערך, ויש גם סיכוי שיקבע השה"ם, שמישהו הבחין בה מנסה לצוטט.

 

הצלחה ב-2ק12 הראשונים אבל כשלון ב-3ק12 (בקוביה השלישית): אלאנדרין הצליחה להבין שיש בחדר שלושה גברים שלפי מבטאם אינם מקומיים, והשיחה נסבה על חשש שקשור לחבורה של פאר'ליל קנאים או משהו כזה, לא ברור.

 

הצלחה ב-3ק12 אבל כשלון ב-4ק12: אלאנדרין הצליחה להבין, שאחד הגברים הזרים בא מאחד המקדשים של רכס קאראנסיל -כנראה אביר מאחד המסדרים שם; ושהשיחה נסבה על "רקדן מסכת צבי" שבא ממחוז אחר עם חבורה שלמה של חסידים קנאים - לינטוריאל ואורחיה חושדים שהם ינסו להמיר פאר'ליל מקומיים וליצור כת קנאית ואלימה.

 

הצלחה ב-4ק12 : הצלחה מוחלטת - אלאנדרין שמעה את כל השיחה, לרבות התיאור החיצוני של 'רקדן מסכת הצבי', ואפילו את הקטע בו לינטוריאל דיברה בלחש, וביקשה מהזרים לשמור על הדברים בסוד מוחלט - מפני שהיא אינה בוטחת בכוהנת הצעירה אלאנדרין, וחוששת שהיא ואביה המנוול, לורד אבאריל, ינצלו את המידע בכדי להסית ולחרחר מריבות.

כמו כן, אלאנדרין זכתה להצצה בטבעת שנשא אחד הגברים עליו, כאשר הוא עמד קרוב לדלת מאחוריה עמדה, וזיהתה שמדובר בטבעת מכושפת שעשויה ממסג מיוחד ורב-ערך של כסף כחול, עם אבן יקרה שמבליחה קלות באור כחלחל.

 

 

דוגמא 2:

גארל מעולם לא ראה זאב מפחיד שכזה, בעל שיניים שנדמו כנוצצות באודם חלוש, פרווה אדירה וסמורה בגוון שחור-לילה, וטפרים חדים כמו סכינים מפלדה. אבל כעת, לאחר שהקרב נגמר והיצור שרוע מת על השלג, גארל מחליט לדחות את המחשבות על הקרב שכמעט עלה לו בחייו, לטובת מטרה פרקטית יותר - פשיטת עורו של היצור מעליו.

לגארל יש דירוג הצלחה סופי 22, בגלל כשרון פרוונות שהשחקן שלו השקיע בו נקודות כשרון רבות, ו'סכין מזל' שעבר במשפחה במשך דורות.


שה"ם יכול לקבוע, שהערך המקסימלי של הפרווה, שבאה מיצור מכושף, יכול להגיע ל-600 באן, אבל רק בחיתוך מדוייק שישמור על הפרווה בשלמותה, בלא יגרום לקסם לדעוך ולהחלש.

 

כמו במקרה הקודם, השה"ם מבקש לגלגל 4ק12, כאשר השחקן של גארל מגלגל תחילה 2ק12, ואם הוא לא נכשל (כלומר, לא הגיע לתוצאה של 23 ומעלה), הוא מגלגל 1ק12 נוסף, ואחריו עוד 1ק12, ועד עוד אחד, עד לסך הסופי של 4ק12:

 

כשלון מול 2ק12 (כמעט אין סיכוי, נוכח הדירוג של גארל): הטיפול בפרווה של היצור היה כל-כך שלומיאלי, שהיא נקרעה לגזרים והפכה לחסרת ערך. כדאי מאד לגארל שאף אחד מאנשי הכפר שלו לא היה עד לבושה ובזבוז כזה...

 

הצלחה ב-2ק12 אבל כשלון ב-3ק12: גארל הצליח להשיג רק מספר חתיכות פרווה בעלות ערך בסיסי, בערך נמוך בהרבה יחסית למה שפרוון מומחה היה יכול להשיג, - בשווי של 100 באן.

 

הצלחה ב-3ק12 אבל כשלון ב-4ק12: גארל הצליח להשיג פרווה שלמה ונאה, אם כי עדיין קרועה בצדדים פה ושם; הוא יוכל להשיג עליה כ-300 באן, או להשתמש בה בתור 50% מהחומרים שדרושים לאומן מלאכות העור של הכפר בכדי להשתמש בה כבסיס לשריון עור משובח.

 

הצלחה ב-4ק12: גארל הפיק פרווה מושלמת ונדירה, שחלקים ממנה עדיין זוהרים בבוהק עמום. הוא יוכל לקבל בעדה את מלוא 600 הבאן של הערך המקסימלי, או להשתמש בה בתור 90% מהחומרים שדרושים ליצירת שיריון עור משובח, או אפילו בסיס לחפץ עם קסם נמוך (תמיד יהיה צורך בעוד עשבים, משחות ולכו תדעו מה עוד... או שאומן העור של הכפר פשוט אומר את זה כדי להעלות את המחיר?)

 

 

 

גלגול של נסיונות חוזרים ונשנים

קיימים מצבים, בהם שה"ם מכוון לכך שדמות 'תעבוד' על משימה מסויימת במשך מספר סיבובים, כאשר כל ניסיון יפיק תועלת מהנסיונות הכושלים הקודמים ויהיה מעט קל יותר; או לחלופין, דמות שנאבקת באפקט מזיק, שהולך ונחלש בהדרגה.

הפתרון לשני המצבים האלו הוא לתת גלגול ראשוני "בלתי אפשרי" (למשל: מנעול מסובך במיוחד על דלת, שדורש מהגנב הצלחה בגלגול של 6ק12.... כלומר, גלגול שהיכולת להוציא בו מתחת לדירוג ההצלחה של דמות, אפילו הוא עומד על 20+, הוא שואף לאפס.

 

מנגד, כל נסיון נוסף לאחר הנסיון הראשון, מקבל בונוס מצטבר שהולך ועולה ככל שמנסים שוב:

 

גרסה פשוטה: כל סיבוב שבו הגנב מגלגל 6ק12 נגד המנעול ונכשל, נותן לו 4+ מצטבר לגלגול הבא. כך למשל, אם דירוג ההצלחה הבסיסי של הגנב היה 21 (זריזות 18 + כשרון פריצה 3+), אז בסיבוב השני הדירוג שלו יהפוך ל-25, ואז ל-29, 33... עד שהגנב מצליח לגלגל 6ק12 בתוצאה שווה או פחותה לדירוג, או שנגמר הזמן (בסיבובים) בו הוא יכול היה לעבוד על הדלת לפני שיופיעו השומרים.

 

גרסה מסובכת יותר: הבונוס המצטבר מושפע מהתוצאה שהוציא הגנב, כלומר - באיזה דרגת גלגול מקסימלי (באותן קוביות - 1ק12) היה הגנב מצליח. למשל:

כשלון מול 2ק12 - לא יתן בונוס מצטבר בכלל לגלגול הבא.

הצלחה מול 2ק12 אבל כשלון מול 3ק12 - יתן בונוס 2+ מצטבר לגלגול הבא.

הצלחה מול 3ק12 אבל כשלון מול 4ק12 - יתן בונוס 4+ מצטבר לגלגול הבא.

הצלחה מול 4ק12 אבל כשלון מול 5ק12 - יתן בונוס 6+ מצטבר לגלגול הבא.

הצלחה מול 5ק12 אבל כשלון מול 6ק12 - יתן בונוס 8+ מצטבר לגלגול הבא.


היתרון של השיטה המסובכת יותר לעומת השיטה הפשוטה, שהיא מתחשבת יותר בגלגול שמייצג 'עבודה מוצלחת' בהרבה של הדמות על המשימה, ונותנת עליו גמול גבוה בהרבה מאשר על גלגולים שמייצגים כשלון או עבודה גרועה.

 

 

גלגול של סכנה מתגברת

לעומת גלגול שהופך קל יותר ויותר עם כל נסיון, ישנם גלגולים שהופכים קשים יותר ויותר, עד שהם מגיעים לרמה בלתי אפשרית. משתמשים בגלגולים כאלו בדרך-כלל כדי לייצג סכנה או טעות, שהסיכוי שיתממשו הולך וגובר ככל שהזמן עובר.
למשל: במנעול המורכב מהדוגמא הקודמת שהגנב עובד עליו, יש גם מלכודת. הגנב גילה את המלכודת ועובד על המנעול כך שהוא משתדל לא לגעת בה, אולם ככל שהוא ממשיך להתעסק עם המנעול, קיים סיכוי הולך וגובר שתנועה לא נכונה שלו תפעיל בטעות את המלכודת; באותה דרך, יתכן שהגנב עובד על המנעול בשקט כדי לא להזעיק שומרים שיושבים ולוגמים בירה בחדר סמוך - אבל ככל שהוא ממשיך לעבוד, כך גובר הסיכוי לטעות שתגרום רעש שיזעיק את אותם שומרים.

 

גלגול של "סכנה מתגברת" מגולגל באורח הפוך מהגלגול המתפתח הקודם:

כלומר, הוא מתחיל כגלגול קל מאד - למשל, 2ק10; וכל סיבוב הוא הולך ועולה בדרגת קושי.

למשל: 2ק10, 3ק10, 4ק10, 5ק10....

או עליה מתונה יותר, של 2ק10, 2ק12, 3ק10, 3ק12, 4ק10, 4ק12, 5ק10...

 

במקרה של הגנב והמנעול, הגלגול 'המתפתח' שהופך קל יותר מסיבוב לסיבוב, והגלגול של הסכנה המתגברת יכולים בהחלט לפעול ביחד. כלומר:

כל סיבוב, הגנב יגלגל תחילה את הגלגול נגד המנעול, שמתחיל 'בלתי אפשרי' והולך והופך קל יותר, כאשר אם הוא נכשל, הוא מגלגל את הגלגול של 'סכנה מתגברת' שמייצג את החשש להפעיל את המלכודת או להקים רעש - וזה הופך להיות קשה יותר ויותר מסיבוב לסיבוב; כך, שנוצר מתח בשאלה מה יקרה קודם - האם הגנב יפצח את המנעול, או שמא ימעד באצבעות ויפעיל את המלכודת, או ירעיש ויתגלה בידי השומרים.

 

 

 

 

 

 

חזרה אל האינדקס

של ספר החוקים

 

                                                                                                                                 

 

מלסטרה_קאבר.png

חזרה אל האינדקס של מלסטרה


כתב וערך: גדעון אורבך, ‏2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש פרטי שלא בתשלום.