יוזמה והפתעה

 

 

 

 

 

יוזמה

בראשיתו של כל סיבוב קרב, מתבצע גלגול יוזמה, מקוצר או מלא לפי החלטת שליט המבוך.

גלגול יוזמה מלא: כל אחת מהדמויות וכל אחד מהיריבים מגלגל 1ק20, ומוסיף לכך כל מתאם חיובי שיש לו (למשל, השפעה של תכונת זריזות מעל הממוצע, לחש האצה ועוד) או מחסיר ממנו כל מתאם שלילי (למשל: מתאם זריזות מתחת לממוצע, לחש האטה, מקדם התשה), ובהתאם לתוצאות נקבע סדר הפעולות.

גלגול יוזמה מקוצר: כל אחד מהצדדים מגלגל 1ק20 עבור יוזמה כללית לצד שלו; מתאמים חיוביים ושליליים עדיין יחושבו בנפרד לכל אחת מהדמויות או היריבים. סדר הפעולה יקבע בהתאם לסדר התוצאות, מהגבוה לנמוך.

 

 

הפתעה

כאשר קיים סיכוי שאחד הצדדים יפתיע את האחר, יש לגלגל עבור כל אחת מהדמויות או המפלצות שבסיכון בדיקת אבחנה, כאשר מידת הקושי של הגלגול תואם את מידת הקושי לזהות את התוקפים בזמן.

כך למשל, שודד לא מיומן במיוחד שמסתתר מעבר לפינה חשוכה במסדרון, ידרוש גלגול אבחנה קל יחסית מול 2ק12; נמר מוסווה היטב שמתגנב בין השיחים, ידרוש גלגול קשה יותר של 3ק12; וסכנה כמעט בלתי ניתנת לזיהוי, כמו רוח רפאים או יצור בלתי נראה וחסר ריח, שתוקף בלא להשמיע קול, ידרוש גלגול כמעט בלתי אפשרי של 4ק12.

 

גלגול מקוצר: אם רוצים חוק פשוט יותר, אפשר להסתפק בגלגול מקוצר של 1ק6 לכל דמות, כאשר המספר שצריך לגלגל כדי להמנע מהפתעה ינוע מ 2 ועד 5, בהתאם לדרגת הקושי. גנבים או סיירים, שנודעים בחושים המחודדים שלהם, יקבלו תמיד הפחתה של 1  בגלגול כזה (למשל, אם כל הקבוצה נדרשת לגלגול 4 ומעלה כדי להמנע מהפתעה, סייר ידרש לגלגל 3 ומעלה).

יש לשים לב: גלגול 1 פירושו הפתעה תמיד, וגלגול 6 פירושו תמיד המנעות מהפתעה, לא משנה מה התכונות של הדמות ומה מידת הקושי של המארב או ההתקפה הפתאומית.

 

דמות או יצור שהופתעו, מאבדים את הסיבוב הראשון של הקרב ואינם יכולים לעשות מאומה, מלבד להתגונן באורח חלקי. הם "זוכים" למתאם 4+ שמקבלים היריבים לרוב ההתקפות שמבוצעות נגדם באותו סיבוב, וגם יכולת ההדיפה שלהם  מוגבלת וחלקית מאד.

 

דוגמא: פרח הכהונה אלאנדרין והסייר קאריול מתקדמים דרך חלקת בוץ שגובלת בקו החיצון של חורבות א-לוסלירן, כדי לנסות ולמצוא פתח צדדי אל לב החורבות. אלא, שבתוך הבוץ חבויים שני נדלי ענק שחורים, שמנסים להתגנב לעברם במטרה להפוך אותם לארוחה דשנה.

שתי הדמויות חייבות לגלגל בדיקת הפתעה. הנדלים מוסווים היטב ולא מקימים רעש רב, מה שמצריך שכל אחד מהקורבנות יבצע בדיקת אבחנה מול 3ק12.

לאלאנדרין חוכמה 17 וזריזות 15 (גלגול אבחנה נזרק כנגד מספר מטרה שהוא ממוצע של זריזות וחוכמה), כך שדירוג הבדיקה הבסיסי שלה הוא 16.

לקאריול יש חוכמה 14 וזריזות 18, כך שגם דירוג הבדיקה הבסיסי שלו הוא 16. כמו כן יש לו גם כשרון גששות בדרגה 2+, שמעלה את הדירוג שלו ל-18.

 

שתי הדמויות מגלגלות 3ק12 (בתקווה להוציא תוצאה נמוכה ככל האפשר).

 

אם שתי הדמויות יוציאו תוצאה של 17, המשמעות היא שאלאנדרין גלגלה תוצאה גבוהה יותר מהדירוג שלה, ולכן היא נכשלה ותחשב מופתעת; קאריול לעומתה, ניצל בשל כשרון הגששות שלו, ולכן יוכל לגלגל יוזמה כרגיל מול התוקפים.

לעומת זאת, אם המנחה היה בוחר גלגול מקוצר, אלאנדרין היתה נזקקת ל-4 ומעלה ב-1ק6 כדי לא להיות מופתעת, ואילו קאריול ל- 3 ומעלה בלבד.

 

 

יוזמה

והפתעה

דירוג התקפה, שיריון, פגיעה

ופגיעה קריטית

הדיפת מכות

וסוגי התגוננות

נוספים

הטלת

לחשים

נזקים

מיוחדים

התמוטטות

ומוות בקרב

עייפות מצטברת

והתשה

של דמויות

חזרה אל דף השער של פרק יסודות הקרב

חזרה אל האינדקס של ספר החוקים

 

                                                                                                                                 

 

http://members.pundak.co.il/world/keldaria3/melestra/m_index.files/image006.jpg

חזרה אל האינדקס של מלסטרה


כתב וערך: גדעון אורבך, ‏2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש פרטי שלא בתשלום.