נקודות כשרון ו'קניית' כשרונות

 

 

כשרונות תופסים תפקיד משמעותי במשחק; ישנם עשרות רבות של כשרונות מסוגים שונים שניתן ללמוד ולאמן:

החל מכשרונות פיזיים בסיסיים כגון יכולת אתלטית שמזכה בבונוסים לגלגולי טיפוס על קירות, התחמקות מסלעים נופלים וכ"ו;

דרך כשרונות מיוחדים כגון פריצת מנעולים או יכולת לקרוא ולכתוב קודים וצפנים מכושפים (למשל, כתב רוני), ועד הכשרונות רבי-העוצמה והיחודים של יצירת חפצים, שעשויים להפוך את בעליהם ברבות-הימים לרב-אומן ששמו יוודע לתהילה, כגון אותם חרשי-יהלומים אגדיים שיצרו את התכשיטים רבי-העוצמה של ההשתקפויות הנעלמות עצמן.

 

 

 

 

סוגי כשרונות

כשרונות רגילים

כשרונות שנחשבים פשוטים וזמינים יחסית, אפשריים בדרך-כלל ללימוד ופיתוח על-ידי כל דמות, בהשקעה כמות קטנה יחסית של נקודות כשרון.

כשרונות נדירים

כשרונות מסובכים ונדירים יותר, רובם פתוחים לכל הדמויות, אולם דורשים כמות גבוהה יותר של נקודות כשרון עבור לימוד ופיתוח שלהם.

כשרונות סייר וגנב

ישנם מספר כשרונות שנחשבים כחלק אינטגרלי מהמקצעות של סייר או גנב (כל אחת מהן וסט הכשרונות שלה).

דמות מתחילה של סייר או גנב מקבלת בעת יצירתה  - באורח אוטומטי וב"חינם" - כל אחד מהכשרונות המתאימים לה ברמה בסיסית (1+); כמו כן, היא יכולה להמשיך ולפתח אותם בתור "כשרונות פשוטים", כאשר בעבור כל הדמויות האחרות, הכשרונות האלו יחשבו כ"נדירים" ויעלו יותר נקודות לפיתוח.

כשרונות איסוף

קבוצת כשרונות שמאפשרת לדמויות להפיק חומרים מועילים מסביבה מתאימה לכך (למשל: צמחים מועילים או עורק מתכת מתוך מכרה). לא פעם, נותנים גם סוגים שונים של בונוסים אחרים עבור הדמות ובני-הברית שלה.

נחשבים כ"כשרונות נדירים" מבחינת עלות הרכישה והפיתוח שלהם. אם כי שליט המבוך רשאי להחליט שהם יחשבו ככשרון 'רגיל' עבור סוגי דמויות מסויימים.

כשרונות יצירה

"Crafting"

כשרונות מסובכים ונדירים שמאפשרים יצירה של חפצים, כולל חפצים קסומים באמצעות חומרי גלם מיוחדים; קשה ללמוד אותם והם דורשים השקעה של לפחות דירוג B בתחום הכשרונות, וקשה עוד יותר להתאמן בהם הלאה - בעיקר עבור מי שאת רוב זמנו מבלה לא בסדנה, אלא בהרפתקאות.

מכאן, שאי אפשר "לקנות" העלאה של של הדרגה בכשרון יצירה באמצעות השקעת נקודות כשרון רגילה; לשם אימון בהן נדרש סוג אחר של נסיון שנרכש בדרך-כלל עם הפעלה של הכשרון, בעיקר ביצירות מסובכות מהסוג המקסימלי שדרגת הדמות מאפשרת לה. מידע נוסף על יוצרים ורבי אומנים, וגם על דרגות כשרון יצירה, ניתן למצוא בפרק שביעי בחוברת של בקעת קיירן.

 

שימו לב: כשרון יצירה אינו מקנה לדמות גישה אוטומטית לחומרי גלם, ואפילו לא את הכשרון שנדרש כדי לאתר ולאסוף את חלקם. כך למשל, דמות עם כשרון חישול נשק אינה שולטת בהכרח ברזי הכריה של מחצבים, שהיא כשרון נפרד בפני עצמה!

 

כשרונות ייחודיים

כשרונות נדירים ויקרי-המציאות במיוחד; דמות שבחרה לדרג "A" את תחום הכשרונות, וגם ויתרה לגמרי על כשרונות יצירה, זכאית באישור המנחה לבחור כשרון אחד בלבד מהסוג הזה.

כשרונות כאלו משפיעים ומעצימים באורח ישיר יכולות מרכזיות של המקצוע על הדמות, או פותחים בפני הדמות קשת יכולות ואפשרויות מיוחדת ובעלת עוצמה.

כל כשרון מיוחד פתוח רק לסוגים מסוימים של מקצועות, ולעיתים למקצוע אחד בלבד.

לאף דמות שחקן אין "זכות אוטומטית" לכשרונות כאלו, וכל כשרון שינתן וצורת ההתקדמות בו תלוייים בשיקול דעת שליט המבוך, ורצוי שיטופל בשיתוף פעולה בין שליט המבוך לשחקן. אין כאן מקום ל"פרקליטי חוקים" למיניהם!

לא ניתן 'לאמן' כשרון מיוחד ואין לו דרגות כשרון; אם כי לפעמים עוצמתו עולה ככל שהדמות עצמה בדרגה גבוהה יותר.

 

 

הסבר מפורט על כל אחד מחמשת המשתנים הבסיסיים של יצירת הדמות והשפעת הדירוג שלו

בחירת

גזע

בחירת

מקצוע

קביעת מידות

תכונה

רכישת כשרונות

ומיומנויות

מעמד חברתי

והון התחלתי

 

                                                                                                                                 

 

http://members.pundak.co.il/world/keldaria3/melestra/m_index.files/image006.jpg

חזרה אל האינדקס של מלסטרה


כתב וערך: גדעון אורבך, ‏2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש פרטי שלא בתשלום.