מידות תכונה

 

מידות תכונה: קיימות שמונה מידות תכונה: כוח, כושר, זריזות, כריזמה, תבונה, חוכמה, כוח רצון, מזל.

מידות התכונה אחראיות על הפעולות הבסיסיות של הדמות, בעיקר אך לא רק אלו שקשורות ל"הרפתקנות" ולחימה. ככל שמידות התכונה חזקות יותר, כך הדמות תזכה ליכולות בסיסיות מוגברות, החל מיכולת לעמוד זמן רב יותר בקרב ולספוג פגיעות לפני שתתמוטט, מתאמים חיוביים לגלגולי הצלה כנגד התקפות מיוחדות, הבנה עמוקה יותר של העולם, ולפעמים מזל טהור (או חוסר מזל...)

קיימות גם לא מעט יכולות או אפשרויות שבכדי להפעיל אותן נדרש לפחות סך מינימלי במידת תכונה מסויימת:

לדוגמא: עבור הרמה של נשק כבד (דו-ידני או נשק אחד בכל יד שגדול מפגיון), תדרש מידת כוח של לפחות 13. דמות חלשה יותר פשוט לא תוכל להשתמש בנשק כזה באורח אפקטיבי בזמן קרב.

מנגד, כדי להטיל לחשים של קסם הרמטי (שמבוסס על תבונה), נדרשת מידת תבונה של 13 לפחות.

 

ככל שביצירת הדמות תנתן עדיפות רבה יותר למידות התכונה, כך הגלגולים הבסיסיים שיוצרים אותם יהיו טובים יותר, ופירוש הדבר סיכוי טוב יותר לדמויות עם מידות תכונה מעל הממוצע או הרבה מעל הממוצע.


מידות התכונה של אדם נעות בדרך כלל מ-5 (לעיתים נדירות 3) ועד 18.

 

כח: משפיע על דירוג פגיעה ועל נזק בקרב פנים אל פנים (חמוש או לא חמוש), ועל גלגולי הצלה ובדיקות כשרון שנוגעות להרמת משקולות וכיפוף סורגים.

 

כושר: משפיע על מספר נקודות הפגיעה של הדמות, על העמידות שלה מפני התשה (ראה ערך בהמשך) שקשורה לגורמים פיזיים, על היכולת לשאת שיריון כבד בהרפתקאות לאורך זמן, ועל גלגולי הצלה שקשורים ברעל.

 

זריזות: משפיעה על גלגולי יוזמה, על דירוג שיריון טבעי, על דירוג הפגיעה בכלי יריה, ועל מגוון גלגולי הצלה ובדיקות תכונה שקשורות בהתחמקות ממלכודות טבעיות (סלעים נופלים) ומעשי-ידי אדם (מחט מורעלת או ענן גאז ממלכודת על תיבה)[1].

 

כריזמה: משפיעה על כל הגלגולים הקשורים באינטראקציה או השפעה על אנשים או יצורים אחרים, מבארד שמופיע בפונדק ומקווה לקבל שק שמן של זהב במקום מטח עגבניות (הכריזמה משמשת, באורח בלתי מפתיע, כתכונה עליה מבוססים כל הגלגולים לקסמים של מקצוע הבארד), פלדינית שמנסה להלהיב מיליציה מקומית כדי לשכנע אותם לעמוד ולהלחם במקום לנוס על נפשם נוכח התקרבות של צבא אויב שעולה עליהם ביחס של שלושה לאחד; גנב שמנסה להתל בעשיר המקומי המנופח ולשכנע אותו להפקיד דווקא בידיו את המפתח למחסן היינות; ועד עלמה בכפר בוער שמתחננת בפני מנהיג של שבט פושטים אכזרי לחוס על חיה.

כלומר: כל גלגולי הכשרון של כשרונות - הופעה, סיפור סיפורים, שכנוע, מנהיגות, פלירטוט, מקח וממכר, מבוססים על תכונת הכריזמה בתור הבסיס לגלגול.

 

תבונה: מידת היכולת לרכוש השכלה, לשלוט בפרטים קטנים ועדינים ולדעת להשתמש בהם באורח טכני בזמן המתאים.

חלק גדול מסוגי הלחשים - ביניהם גם קסם הרמטי, מבוססים על מידת התכונה הזו.

כמו כן, היא עומדת בבסיס כל גלגולי הכשרון שנוגעים להשכלה ושליפת הפרט המתאים (קודים וצפנים, לימוד שפות, תכונות ספציפיות של ידע היסטורי/אגדי ועוד).

 

חוכמה: כשמה כן היא; חוכמת חיים, הגיון, יכולת להבין אנשים ויצורים אחרים ומה מניע אותם, להבדיל בין עיקר לתפל במצבים מסויימים, ועוד.

אחראית על סוגי הלחשים שלא מכוסים על-ידי התבונה (והכריזמה): בין היתר, על רבים מלחשי הכהונה, קסם דרואידי (קסם ירוק), ועוד; ועל גלגולי תכונה שקשורים בקשר הדוק להבנה והתבוננות מושכלת.

 

לא פעם, שחקנים מתבלבלים בין תבונה וחוכמה. לעניין זה, אפשר לספר את הסיפור הבא:

מול השחקן מופיעה דמות גבוהה וחסונה עם חגורה מוזרה שהאבזם שלה נוצץ באור לא שגרתי. דמות בעל תבונה גבוהה יכולה לזהות שמדובר בנחושת עם עיטורי מגנזיום מכושף, עם אבן אודם מעוצבת בדמות נחש מכונף, מהסוג שהיה נפוץ מאד בקרב עוגים ממעמד מסויים לפני הכיבוש האנמירי.

דמות בעלת חוכמה גבוהה לעומת זאת, תבין שלבהות במה שיש לעוג מגודל וחמוש עד צוואר בין הרגליים, עלול להתפרש כהשפלה שתסתיים רע, ואפילו רע מאד.

 

כוח רצון: כוח הרצון הוא תכונה קריטית להגנה מפני לחשים או יכולות דמויות לחש שמשפיעות או שוברות את הרצון (הקסמה, שיקוי אהבה, לחש בלבול, שד מסוג מסויים שמנסה להכנס לתוך הדמות בתור דיבוק, ועוד), ובאותה מידה, הגנה מפני שיטות לא קסומות לשבור את הרצון (למשל, עינויים), ומשמש כמידת התכונה הבסיסית לכל גלגולי ההצלה הקשורים בהם.

כמו כן, כוח רצון הוא התכונה שחולשת על גלגולי התשה שבאה מסיבות מנטליות (למשל, מטיל לחשים שהשתמש בכוחותיו באינטנסיביות במהלך הקרב).

ברמת משחק התפקידים, כוח רצון גבוה מאפיין אנשים עיקשים, בעלי עמדות מוצקות שיודעים היטב מה הם רוצים. לעומת זאת, דמות בעלת כוח רצון נמוך תהיה קלה יותר להשפעה באמצעים לא קסומים, מניפולציות רגשיות ועוד.

 

מזל: התכונה חולשת על מספר גלגולים והשפעות שקשורות למזל טהור. דמות בעלת תכונת מזל גבוהה עשויה לקבל בונוסים לגלגול כוחות של חפץ קסם (בין אם היא יוצרת אותו, או מוצאת אותו והשה"ם מגלגל את התכונות), בעלת סיכוי לשרוד "בנס" פגיעה שהיתה הורגת דמות אחרת, למצוא בטעות את הדרך הנכונה כאשר אין לה מושג להיכן ללכת, ועוד.

 

לטבלה מפורטת על השפעות של מידות תכונה, לחץ כאן

 

 

 

גלגול התכונות הבסיסי בעת יצירת הדמות

גלגול התכונות הבסיסי ביותר שהשחקן נדרש לו בעת יצירת דמות הוא 3ק6 עבור כל אחת מהתכונות, מה שיתן תוצאה בין 3 ל-18. שמונה גלגולים כאלו קובעים לכאורה את התכונות של הדמות, והשחקן צריך להציב כל תוצאה באחת התכונות שלו, לפי רצונו. אולם, ברור שהגלגול הבסיסי יכול ליצור מידות תכונה נמוכות ביותר.

ככל שהשחקן לקח דירוג עדיפות גבוה יותר לתחום התכונות, כך הגלגולים הופכים להיות גמישים ונדיבים יותר, מה שיתן הסתברות גבוהה יותר ליצירת דמות עם תכונות גבוהות.

 

גלגול התכונות בהתאם לדירוג

דירוג

גלגול בסיסי

מספר גלגולים

גמישות

שיטה חלופית: סך קבוע

סך קבוע

דירוג תכונה

מינימלי

מספר מקסימלי של

תכונות בדירוג 18

E

3ק6

8

-

90

6

1

D

3ק6

9

2

104

8

2

C

4ק6

9

4

112

10

2

B

4ק6

10

8

120

11

3

A

5ק6

11

בלי הגבלה

128

13

3

 

גלגול בסיסי: מספר הקוביות שהשחקן מגלגל ורשאי לבחור את שלוש התוצאות הגבוהות ביותר עבור מידת התכונה המתקבלת.

למשל: שחקנית א' שנאלצה להסתפק בדירוג D, מגלגלת שלוש קוביות עבור כל אחת מהתכונות שלה, ואין לה יכולת "לסנן" גלגולים גרועים. כך שאם יצאה תוצאה גרועה יחסית של 3,3,1, היא נתקעת עם מידת תכונה 7 ואין לה מה לעשות בנידון.

אילו היתה מעלה את הדירוג ל-C, היתה מקבלת קוביה נוספת (סך הכל ארבע) לכל גלגול, כך שאם יצא לה 3,3,1, ובקוביה הנוספת 4, היא יכולה "לותר" על גלגול ה-1 ולקבל מידת תכונה של 10.

כך יגלגל גם שחקן א', שביקש לשחק את העוג הקוסם ובחר דירוג תכונות B.

 

מספר גלגולים: כזכור, יש שמונה מידות תכונה שצריך למיין עבור הדמות. אולם, רק הדירוג הגרוע ביותר (E) מקבל באמת רק שמונה גלגולים. דירוגים גבוהים יותר של תכונות מקבלים "גלגולי בונוס", כך שיש להם יכולת "לוותר" על אחד או יותר מהגלגולים הגרועים שלהם.

למשל: שחקנית א' עם דירוג D, גלגלה תשע פעמים 3ק6, וקיבלה את התוצאות הבאות:

7, 9, 9, 11, 12, 13, 14, 14, 17.

מאחר ויש שמונה תכונות, היא תוכל לותר על גלגול ה-7, ולשבץ את שאר התוצאות לשמונה התכונות שלה. לעניין זה, אם היתה מעלה את התכונות לדירוג C, המצב לא היה משתנה (עדיין תשעה גלגולים). לעומת זאת, העובדה כי כל גלגול מורכב לא משלוש קוביות, אלא מ"הטל ארבע ובחר את שלוש הגבוהות", היה כנראה נותן לה ערכים גבוהים יותר במידות התכונה עצמן.

 

שחקן ב' לעומת זאת, שבחר דירוג B, מקבל עשרה גלגולים, כך שהוא רשאי לסלק שתי תוצאות נמוכות, ולא אחת בלבד.

 

גמישות: גמישות הוא המספר שמותר לשחקן להעביר בין התכונות השונות שלו, כדי לחזק תכונות שהוא מעוניין בהן על חשבון תכונות חשובות פחות.

 

לדוגמא: שחקנית א' נותרה עם שמונה תכונות בערכים של 9, 9, 11, 12, 13, 14, 14 ו-17 (אחרי שניפתה את ה-7 שהיתה התוצאה הנמוכה ביותר). מאחר ויש לה דירוג D, מותר לה להעביר 2 נקודות בלבד. מאחר והיא רוצה תוצאה של 18 (המקסימום לבן-אנוש) במידת החוכמה שחשובה לה בתור כוהנת, היא מורידה את אחד ה-14 ל-13.

כך, היא מגיעה לחוכמה 18, ובוחרת להציב 14 בתבונה, ו-13 בזריזות ובכושר.

מאחר והיא רוצה כוח רצון מעל הממוצע, ויש לה זכות לעוד נקודה אחת של העברה בין תכונות, היא מורידה את ה-11 שלה ל-10, ובתמורה מעלה את ה-12 ל-13, ומציבה את ה-13 בתור כוח רצון.

שלוש התכונות הנותרות: כריזמה, כוח ומזל, יאלצו להסתפק בערכים ממוצעים ביותר (ונטולי בונוסים) של 10, 9 ו-9. כך שהכוהנת האנ'מירית הצעירה אולי תהיה חכמה ביותר, בעלת השכלה כללית מעל הממוצע, אבל תגלה במהירות שאנשי הכפר נוטים לפהק או לפטפט באדישות בכל פעם שהיא מנסה להטיף להם...

 

שיטה חלופית: סך מוסכם

 שחקנים ושה"ם שמעדיפים לסמוך פחות על המזל והטלות הקוביה, רשאים להחליף את ההטלות מראש בסך מוסכם של התכונות, כפי שקבוע בטבלה. היתרון של סך מוסכם מבחינת השחקן, שהוא מגן עליו מפני מזל רע במיוחד, וגם נותן לו למעשה גמישות מקסימלית (מה שבשיטה המקורית שמור רק לבעלי דירוג A. המחיר הוא, שהשחקן כבול מראש לממוצע שלעיתים הוא לא גבוה במיוחד, באורח שהטלות קוביה טובות היו מביאות אותו לסך גבוה יותר.

 

הסבר מפורט על כל אחד מחמשת המשתנים הבסיסיים של יצירת הדמות והשפעת הדירוג שלו

בחירת

גזע

בחירת

מקצוע

קביעת מידות

תכונה

רכישת כשרונות

ומיומנויות

מעמד חברתי

והון התחלתי

 

 

מלסטרה_קאבר.png

חזרה אל האינדקס של מלסטרה


כתב וערך: גדעון אורבך, ‏2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש פרטי שלא בתשלום.

 

 

 

 



[1] בכל הנוגע לגילוי ונטרול מלכודות או פריצת מנעולים, הזריזות והחוכמה משפיעות ביחד.