מידות תכונה

 

מבוא | גלגול מידות תכונה של דמות חדשה | הסבר מפורט על השפעות ובונוסים של מידות תכונה

 

"כאשר קל'רינדי שרה, היא יכלה להפנט את כולם, מהלורד ועד לשומרי שיירות. הקול שלה היה כאילו האנ'מיירי עצמם ירדו להאיר על האדמה ו-"

ראנ'סיל נחרה בבוז.

"כן בטח. כמה חבל שהידיים העדינות האלו שלה יכלו בקושי להרים פגיון. שלא לדבר על זה שאם היה לה טיפה של שכל בתוך האגוז, היא בטח היתה שמה לב שהחבורה שבאה ללוות אותה לבר-אנזורל נראית כל-כך חשודה, שהמילה 'מלכודת' פשוט כתובה בגדול על המצח המכוער של כל אחד מהם"

"אפשר לחשוב. מה את היית עושה, גיבורה גדולה?"

ראנ'סיל גלגלה עיניים.

"מעמידה פנים שאני הולכת איתם, ואז קופצת לחושך ונעלמת בריצה לפני שהם היו מספיקים לומר 'אני טמבל מגושם'; זה, אחרי שהידיים שלי היו אומרות שלום לכיסים שלהם, הכוונה".

 

 

 

 

מהן מידות תכונה?

לכל דמות יש שבע מידות תכונה: כוח, כושר, זריזות, כריזמה, תבונה, חוכמה וכוח רצון.

מידות התכונה אחראיות על הפעולות הבסיסיות של הדמות, בעיקר אך לא רק אלו שקשורות ל"הרפתקנות" ולחימה. ככל שמידות התכונה חזקות יותר, כך הדמות תזכה ליכולות בסיסיות מוגברות, החל מיכולת לעמוד זמן רב יותר בקרב ולספוג פגיעות לפני שתתמוטט, מתאמים חיוביים לגלגולי הצלה כנגד התקפות מיוחדות, הבנה עמוקה יותר של העולם, ועוד.

 

קיימות גם לא מעט יכולות או אפשרויות שבכדי להפעיל אותן נדרש לפחות סך מינימלי במידת תכונה מסויימת:

 

לדוגמא: עבור הרמה של נשק כבד, תדרש מידת כוח של לפחות 13. דמות חלשה יותר פשוט לא תוכל להשתמש בנשק כזה באורח אפקטיבי בזמן קרב.

מנגד, כדי להטיל לחשים של קסם הרמטי (שמבוסס על תבונה), נדרשת מידת תבונה של 13 לפחות.

 

ככל שביצירת הדמות ינתן  דירוג גבוה יותר ל"תכונות", כך גדל הסיכוי שתיווצר דמות עם מידות תכונה מעל הממוצע או הרבה מעל הממוצע.


מידות התכונה של אדם נעות בדרך כלל מ-5 (לעיתים נדירות 3) ועד 18.

 

כח: משפיע על דירוג פגיעה ועל נזק בקרב פנים אל פנים (חמוש או לא חמוש), ועל גלגולי הצלה ובדיקות כשרון שנוגעות להרמת משקולות וכיפוף סורגים.

 

כושר: משפיע על מספר נקודות הפגיעה של הדמות, על העמידות שלה מפני התשה (ראה ערך בהמשך) שקשורה לגורמים פיזיים, על היכולת לשאת שיריון כבד בהרפתקאות לאורך זמן, ועל גלגולי הצלה שקשורים ברעל.

 

זריזות: משפיעה על גלגולי יוזמה, על דירוג שיריון טבעי, על דירוג הפגיעה בכלי יריה, ועל מגוון גלגולי הצלה ובדיקות תכונה שקשורות בהתחמקות ממלכודות טבעיות (סלעים נופלים) ומעשי-ידי אדם (מחט מורעלת או ענן גאז ממלכודת על תיבה)[1].

 

כריזמה: משפיעה על כל הגלגולים הקשורים באינטראקציה או השפעה על אנשים או יצורים אחרים, מבארד שמופיע בפונדק ומקווה לקבל שק שמן של זהב במקום מטח עגבניות (הכריזמה משמשת, באורח בלתי מפתיע, כתכונה עליה מבוססים רוב הגלגולים של קסמים ששייכים למקצוע הפייטן), פלדינית שמנסה להלהיב מיליציה מקומית כדי לשכנע אותם לעמוד ולהלחם במקום לנוס על נפשם נוכח התקרבות של צבא אויב שעולה עליהם ביחס של שלושה לאחד; גנב שמנסה להתל בעשיר המקומי המנופח ולשכנע אותו להפקיד דווקא בידיו את המפתח למחסן היינות; ועד עלמה בכפר בוער שמתחננת בפני מנהיג של שבט פושטים אכזרי לחוס על חיה.

כלומר: כל הגלגולים שנוגעים להפעלת כשרונות כמו הופעה, סיפור סיפורים, שכנוע, מנהיגות, פלירטוט, או מקח וממכר, מבוססים על תכונת הכריזמה בתור הבסיס לגלגול.

 

תבונה: מידת היכולת לרכוש השכלה, לשלוט בפרטים קטנים ועדינים ולדעת להשתמש בהם באורח טכני בזמן המתאים.

חלק גדול מסוגי הלחשים - ביניהם גם קסם הרמטי, מבוססים על מידת התכונה הזו.

כמו כן, היא עומדת בבסיס כל גלגולי הכשרון שנוגעים להשכלה ושליפת הפרט המתאים (קודים וצפנים, לימוד שפות, תכונות ספציפיות של ידע היסטורי/אגדי ועוד).

 

חוכמה: כשמה כן היא; חוכמת חיים, הגיון, יכולת להבין אנשים ויצורים אחרים ומה מניע אותם, להבדיל בין עיקר לתפל במצבים מסויימים, ועוד.

חוכמה אחראית על סוגי הלחשים שלא מכוסים על-ידי התבונה (והכריזמה): בין היתר, על רבים מלחשי הכהונה, קסם דרואידי (קסם ירוק), ועוד; ועל גלגולי תכונה שקשורים בקשר הדוק להבנה והתבוננות מושכלת.

 

לא פעם, שחקנים מתבלבלים בין תבונה וחוכמה. לעניין זה, אפשר לספר את הסיפור הבא:

מול השחקן מופיעה דמות גבוהה וחסונה עם חגורה מוזרה שהאבזם שלה נוצץ באור לא שגרתי. דמות בעל תבונה גבוהה יכולה לזהות שמדובר בנחושת עם עיטורי מגנזיום מכושף, עם אבן אודם מעוצבת בדמות נחש מכונף, מהסוג שהיה נפוץ מאד בקרב עוגים ממעמד מסויים לפני הכיבוש האנמירי.

דמות בעלת חוכמה גבוהה לעומת זאת, תבין שלבהות במה שיש לעוג מגודל וחמוש עד צוואר בין הרגליים, עלול להתפרש כהשפלה שתסתיים רע, ואפילו רע מאד.

 

כוח רצון: כוח הרצון הוא תכונה קריטית להגנה מפני לחשים או יכולות דמויות לחש שמשפיעות או שוברות את הרצון (הקסמה, שיקוי אהבה, לחש בלבול, שד מסוג מסויים שמנסה להכנס לתוך הדמות בתור דיבוק, ועוד), ובאותה מידה, הגנה מפני שיטות לא קסומות לשבור את הרצון (למשל, עינויים), ומשמש כמידת התכונה הבסיסית לכל גלגולי ההצלה הקשורים בהם.

כמו כן, כוח רצון הוא התכונה שחולשת על גלגולי התשה שבאה מסיבות מנטליות (למשל, מטיל לחשים שהשתמש בכוחותיו באינטנסיביות במהלך הקרב).

ברמת משחק התפקידים, כוח רצון גבוה מאפיין אנשים עיקשים, בעלי עמדות מוצקות שיודעים היטב מה הם רוצים. לעומת זאת, דמות בעלת כוח רצון נמוך תהיה קלה יותר להשפעה באמצעים קסומים וגם באמצעים לא קסומים, מניפולציות רגשיות ועוד.

 

 

מבוא | גלגול מידות תכונה של דמות חדשה | הסבר מפורט על השפעות ובונוסים של מידות תכונה

 

 

הסבר מפורט על כל אחד מחמשת המשתנים הבסיסיים של יצירת הדמות והשפעת הדירוג שלו

בחירת

גזע

בחירת

מקצוע

קביעת מידות

תכונה

רכישת כשרונות

ומיומנויות

מעמד חברתי

והון התחלתי

 

 

מלסטרה_קאבר.png

חזרה אל האינדקס של מלסטרה


כתב וערך: גדעון אורבך, ‏2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש פרטי שלא בתשלום.

 

 

 

 



[1] בכל הנוגע לגילוי ונטרול מלכודות או פריצת מנעולים, הזריזות והחוכמה משפיעות ביחד.