כמו בשיטות רבות אחרות
של משחקי תפקידים, הדמויות בשיטת המשחק של מלסטרה מתקדמות ועולות בדרגות. דמויות
שחקן מתחילות באורח עקרוני בדרגה 1 (הגם שמומלץ מאד להתחיל ברמה גבוהה מעט יותר
- בדרך כלל דרגה 3), כאשר הדרגה המקסימלית היא דרגה 20. ככל שהדמויות מתקדמות,
כך הן צוברות גם נקודות מסוגים נוספים שמיועדות להעלאה ואימון הכשרונות של
הדמות; לומדות תמרוני נשק או לחשים מתקדמים וקטלניים יותר, ועוד. בשיטה
של מלסטרה, לא מחלקים נסיון על הרג או הכרעה של מפלצות או יריבים אחרים,
אלא רק על סיום (בתקווה מוצלח) של חלקים מ'סיפור העלילה' של המערכה. סוגי הנסיון בשיטת המשחק של מלסטרה נקודות
נסיון: מחולקות בסוף כל
הרפתקאה; משמשות לעליית דרגות. נקודות
אימון: מחולקות בסוף כל הרפתקאה;
הדמות 'חוסכת' אותן כדי לקנות בהן תמרוני נשק או לחשים חדשים, כאשר היא צוברת סך
מספיק מהן. נקודות
כשרון: מחולקות בסוף כל הרפתקאה; הדמות 'חוסכת' אותן
כדי לקנות בהן תמרוני נשק או לחשים חדשים, כאשר היא צוברת סך מספיק מהן. נקודות
יצירה: נקודות נסיון מיוחדות
שנועדו לאמן כשרונות יצירה. הן לא מחולקות בסוף כל הרפתקאה, אלא רק כאשר הדמות
יוצרת חפצים או עושה פעילות אחרת שמסייעת לה לצבור מיומנות בכשרון היצירה המיוחד
שלה. מידע
מפורט על סוגי הנסיון השונים נמצא בלינקים שבטבלה הבאה חלוקת
נסיון בסוף הרפתקאות וקמפיינים הנסיון בשיטה של מלסטרה
מחולק בסוף של יחידות סיפוריות, כאשר היחידה הסיפורית הקטנה ביותר היא
"הרפתקאה". הרפתקאה הרפתקאה היא כל סיפור
קטן שהכיל בתוכו אתגר ממשי אחד לפחות (לא בהכרח מפגש אחד). דוגמאות: כך למשל, סיפור קלאסי של חקירה וכמה ארועים
בעיירה, שמובילים למבוך קטן מחוץ לעיירה; מעבר בדרך הררית מסוכנת בין שתי ערים,
שכולל מספר התקלויות מסוכנות וגילוי של סיפור (למשל, חורבות עתיקות, או סיפור על
כנופיית שודדים ידועה לשמצה) אגב המסע; אירוח בטירה או ארמון ופתרון תעלומת רצח
שהתרחש שם באותו לילה, ועוד. בסוף
כל הרפתקאה, כל דמות מקבלת 10 נקודות ניסיון (עבור עליית דרגה); 10 נקודות
מיומנות (עבור אפשרות ללמוד תמרוני נשק ולחשים). וסך קבוע (10-12, לפי דירוג
הכשרונות של הדמות) של נקודות כשרון (עבור רכישה ושיפור כשרונות). הערה: מאחר והיכולת ללמוד תמרונים או לחשים שמעבר ליכולות הבסיס
מתחילה מדרגה 3, רצוי להתחיל לחלק לדמויות נקודות אימון (להבדיל מנקודות נסיון
או כשרון), רק מרגע בו הן עולות לדרגה 3 ולא קודם. יחידות
סיפור גדולות יותר (חוק רשות) "כרך"
(Vol): הוא אוגדן של מספר הרפתקאות (בדרך כלל, 3-6 אולם אין חוק מדויק בעניין),
שיוצרות ביחד סיפור גדול יותר. למשל, אוסף הרפתקאות שהדמויות עוברות בעיר גדולה,
שחוט אחד (למשל: נבל או מזימה משמעותית) מחבר ביניהם. הרפתקאה של "סיום
כרך" נוטה להיות אפית ומסוכנת יותר, עם אפשרות לסגור מעגל סיפור גדול יותר
מהרפתקאה רגילה, ולכן אפשר לתגמל על סיומה ביתר נדיבות. "קמפיין": סיפור על של המערכה שיכול להתפרש על-פני מספר כרכים ולעיתים
עשרות הרפתקאות. סיום קמפיין הוא נדיר ומשמעותי מאד עבור הדמויות ולעיתים גם
עבור העולם, והתמורה תהיה בהתאם. טבלה כללית לסוגי הנסיון שהדמויות מקבלות בסוף הרפתקאה
הערכים השונים של חלוקת נקודות כשרון תלויים בדירוג פרמטר
ה'כשרונות' אצל הדמות.
|
|||||||||||||||||||||||
כתב
וערך: גדעון
אורבך, 2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר
מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש
פרטי שלא בתשלום.