kiern vale sig2.png

רשומון 'האיזור למתחיל' של עולם המערכה מלסטרה

פרק 4: עיר המחוז אנ'מירלור

 

_______________________________________________

חזרה לערך הקודם | עבור לערך הבא | חזרה לתוכן העניינים

 

 

סיפורים חשובים ודמויות מפתח באנ'מירלור

 

 

 

 

הגבירה אזרין ואר-אורסירל ואחוזת נארת'אלוס

 

 

הקדמה

אחוזת נארת'אלוס העתיקה, בעבר מעוזה של משפחת האצולה השאפתנית קור-פרניל, שינתה לגמרי את פניה בשני העשורים האחרונים. את ההדר השוקע של שושלת האבירים השנויה במחלוקת, שנמחקה כמעט כליל לאחר חרפתה וגזר-דינה של המפורסמת מבני השושלת, הכוהנת הצהובה המודחת סרילינה, החליפו כיום מראות חדשים לגמרי.

הרפתקנים שמסתובבים בעיר התחתית וברובע המרחצאות ההרוס למחצה ומחפשים סחורות ומציאות זולות (ואולי גם קשרים ועצה), או לחלופין, מצאו מציאות בחיטוט במערות המוצפות מתחת ל"היכלות בית אבן" ובשאר מקומות אפלים ומוצפים למחצה שהיו פעם חלק ממערכת המרחצאות המפוארת של עיר המחוז, ומעוניינים להמיר אותן במטבעות מקומיים בלא שאלות מיותרות, עשויים למצוא את עצמם עד מהרה מתערבבים בשלל הסוחרים, פועלים, קונים ומוכרים בהם מילאה הגבירה, או בעלת הבית החדשה, את החצר הגדולה של האחוזה.

האחוזה עצמה, או מה שנשאר ממנה, שופצה לבלי היכר מימים בהם היתה חורבה מתפוררת ומזכרת עגומה לגורל אדוניה הקודמים, וזכתה לחזות ססגונית בהרבה עם מרפסת גבוהה וחלונות גדולים – כאשר על כל זאת שורה דמותה של מי שהיא הגבירה המעורערת של כל הקומפלקס החדש והסחר-מכר הבלתי פוסק: הגבירה אזרין ואר-אורסיל; אישה גדולה וקולנית שהחלה דרכה כטבחית בת-בלי שם בפונדק רחוק, הפכה לבעלת חנות קטנה לדיבשות - וכיום היא רעייתו של מלומד (מומחה ידוע לעניינים רבים, ובין היתר לחקר דם קופי גאבוטו), בעלת אחוזה השולטת ביד רמה בלמעלה מתריסר חנויות ועסקים, ומנסה בכל כוחה לפלס לעצמה דרך בחברה הגבוהה.

 

 

חצר המסחר של נארתאלוס

מה שהיה פעם חיקוי למצודה וארת'ארית עם חצר אימונים עגולה מתחת לעצים גבוהים וחומה עם ניסים מתנופפים, הפך כיום לרחבה שוקקת חיים שגובלת מצידה אחד במים עומדים עמוקים ועכורים; העצים העתיקים שנבלו הוחלפו בדוכנים צבעוניים והגזוזטראות המפוארות לשעבר על פסליהם שהתמוטטו למחצה, בשורה של חנויות וסדנאות, פעילות ורועשות מקונים ומוכרים כמעט בכל שעות היממה.

מספרים, כי מלבד סחורות יוקרתיות אפשר למצוא כאן כמעט הכל: כישורי ענק שלא חדלים מלהסתובב, שטווים חבלים גסים ועלים של טחב-ביצה לאריגים גסים, שהופכים בתורם לטוניקות גסות, מכנסי עבודה, שריונות פשוטים מעור של דגי מעמקים, ועוד; חנויות לממכר דברי מאכל שמוכרים דבשות, קדרות מרק-מעמקים זול עם פרוסות זב (Zeb) גסות וחמוצות, דגי מערה ממותקים, וגם מאכלים יקרים ומשובחים יותר, או שקי דגן וכדים קטנים ופקוקים היטב עם ריבות ותערובות אחרות; סדנאות כדרים שעורמות כלים גסים מכל סוג ומין בערמות מצידיהן של פתחים מעלי אד; ואפילו כמה דוכנים לממכר קמעות, זרעים ועוד; סירות עוגנות בשולי מאגר המים העכור, ומהם נפרקות או מועלות חביות ותיבות – בין אם של קונים מרוצים יותר או פחות, או של אלו שבאים לנסות מזלם ולעניין את החנויות בסחורות ומציאות.

 

 

הגבירה אזרין ומעמדה

אזרין, כיום בת כ-45, היא דמות ידועה מאד בחלקים רבים של העיר אנ'מירלור, ובעיקר בעיר התחתית וברובע המרחצאות (כיום 'בית טחב'): היא אישה גדולה, בעלת כתפיים רחבות ותווי פנים שרבים מחשיבים כגסים ולא נאים, שהשמלות המפוארות והתכשיטים שהיא עוטה כיום מצליחים לטשטש אך במעט. עיניה חומות כהות, שערה החום שהחל מאפיר, צבוע בקפידה לצהוב כהה, מסורק בתסרוקת מוקפדת.

ניכר באזרין שהיא עושה מאמץ רב לדבר ולהשמע כגבירה מעודנת, השולטת באנ'מירין גבוהה ויודעת לצטט פתגמים ואפילו שירה, שלא לדבר על לשפוע חיוכים מעודנים (לדעתה) אגב שהיא מרפרפת (בעדינות ובטוב-טעם של אבנון מערה, כפי שמלגלגים יריביה) בין אורחיה, או מתחנחנת ומצטחקת עם רם-מעלה כזה או אחר; לצערה, לא אחת היא מועדת בלשונה ושוגה בבחירת מילים או בציטוט, או משלבת מבלי משים ביטוי בשפה המונית.

לעומת זאת, כאשר היא בחצר 'שלה' ועוסקת במסחר ומקח, קולה מהדהד מסביב, לא מותיר ספק מי 'בעלת הבית' של המקום – עניין שללא ספק תרם לכינוי "בעלת הבית" שדבק בה.

 

יריבה הגדול בעיר ושנוא נפשה של אזרין הוא העלם היפיפה ואוהב החיים (או הולל ריקני ובטל, כפי שהיא מעדיפה לכנות זאת) דיר'לורמאר ("לורי"), שעוד בראשית עלייתה לגדולה סירב בגסות לנסיונה להשיג הזמנה למשתאות שלו, וכינה אותה – לקול צחוקם של חבריו – "פרה עטויה במשי"[1]. 

לורי ואזרין ניהלו, ובמידה מסויימת מנהלים עד היום מאבק מר, כאשר אזרין נשבע כי "העלם לורי" ישלם בריבית דריבית על הדרך בה השפיל אותה: לורי ניסה לחסום את דרכה לעשות עסקים עם גילדות חשובות, ובעיקר להתקבל בחברה הגבוהה; ושני הצדדים הפיצו זה על זה שמועות מטונפות, ניסו לחבל זה בעסקיו וקשריו של האחר, ויש אומרים שגם לא בחלו בשימוש בבריונים ואנשי אגרוף.

 

בני-בריתם של אזרין ובעלה נראים על-פניו ירודים יחסית לאצילים הצעירים וראשי הגילדות שמסבים על שולחנו של יריבם – אולם בפועל, הם מחזיקים בקשרים מועילים ומגלגלים לא מעט עסקים וכסף. בין היתר, אפשר למצוא ביניהם את האדון השנוי במחלוקת של מכרה דלת-האודם; אם הביצים הגדולה של קלאן הגורגקריג (ע"ע), כמה קצינים במשמר הירוק, אומנים מגילדת חרשי-המתכת, נכבדים מחלקים שונים בעיר התחתית וסביבות העיר, ועוד.

אזרין, שבשנים האחרונות נדרשה גם לנקוט עמדה בעניינים פוליטיים, טוענת שהיא מתונה, ומוכנה להקשיב בחביבות לכל הצדדים, בלא משקעי עבר; אולם נראה שבניגוד לחבריה בגילדת חרשי-המתכת, היא שוללת תמיכה אוטומטית בעוצרת הורד האפור והסתפחות אל כתר יורש הורד הצעיר, אלא סבורה שיש לנהל משא ומתן עם כל הצדדים, ורק בסופו של דבר לבחור את מי שיציע את ההצעה המשתלמת ביותר.

 

 

תולדות חייה של הגבירה ואר-אורסיל

הגבירה אזרין דהיום החלה את דרכה לפני יותר מארבעה עשורים תחת השם אזדאן בת גודזאר, בת לאב שהיה ככל הנראה יערן מבני פאר'ליל ולאם אנ'מירית (או אנ'מירית למחצה) לא ידועה. מסופר שבצעירותה, עבדה למחייתה בפונדק דרכים נידח בפאתי חווה היושבת על הדרך העולה לעבר נחלות בית קור-אומת'ל שבהרים – עד שהתזמל מזלה והיא זכתה באהבתו (או נעצה ציפורניה, תלוי את מי שואלים) בסאר'דוראורסיל (כיום סאר'דיריון ואר-אורסיל): מלומד מבוגר ממנה במעל 15 שנים, שהתפרנס מעבודה כמורה הנודד בין האחוזות השונות ברחבי בקעת קיירן; ולפי המסופר לאחר "כמה לילות חלומיים שבהם הרוותה את צמאונו", נטל אותו איתה ולאחר מספר חודשים הפך אותה לאישתו החוקית.

הזוג הטרי עבר לעיר המחוז, שם ניסה בעלה – שאר בשר-רחוק ולא מקובל במיוחד של אחת ממשפחות רבי-האומנים מגילדת הצורפים, למצוא פרנסה בתור מלומד המסופח לאחת או יותר מהגילדות הגדולות; ואילו אזדאן (שאז טרם שינתה את שמה לאזרין), שכרה בזיל-הזול חנות בפאתי האחוזה המתפוררת נארת'אלוס, שהייתה בחלקה בבעלות אחיה הדועך של הכוהנת הגורלהסרילינה קור-פרניל, ובחלקה בבעלות הנושים הרבים שצבר בעת דעיכתו.

מאז, הלכה אזדאן והרחיבה את עסקיה והונה, תוך שבתחילה היא מתחבבת על אדון הבית השפוי אך למחצה, ומציעה באדיבותה לבשל למענו ולדאוג לכמה מענייניו – אולם מסופר כי אגב כך, הלכה והשתלטה על שארית רכושו, ובסופו של דבר, הביאה אותו למכור לה את מה שנותר לו מן האחוזה במחיר מגוחך (כאשר בהמשך, גם רכשה את הנושים שהחזיקו בחלקים מהנכס, בזה אחר זה).

לא ברור, מה המקור של המרירות שחשה אזדאן כלפי האביר הזקן, שהפך למטורף ממלמל וכמעט חסר שיניים, אולם יריביה מספרים כי תחת מסווה של אדיבות, שהיא לא חדלה מלדבר עליה כהוכחה לכך שהיא גבירה רבת-חסד, אדזאן התעללה בזקן וסייעה מאד לדרך בה הפך עצמו להצגה בזויה ומעוררת רחמים בשנותיו האחרונות. מספרים, כי בין היתר היתה מוציאה אותו מהמרתף בתור 'הצגה' לידידים שבאו להסב על שולחנה, כאשר היתה 'מבקשת' ממנו לספר לאורחיה בפה נפוח וחסר שיניים על העוול שנעשה לשושלת שלו, ועל אחותו האהובה שתחזור יום אחד – "ואז שנינו ננקום. לא רק בזונת השחר, בכולם אנחנו ננקום!"

כל זאת, כאשר לפחות פעם אחת, הוא תומרן או אולץ להדגים לאורחים כיצד ילחם וישסף את אויבי המשפחה שלו, במה שנראה כמו ריקוד מעוות, אגב השמעת קולות חסרי פשר ומעוררי רחמים; כל זאת, כאשר אחד החלקים הנוגים בסיפור הוא שהאדון לשעבר התקשה להבין, כמעט עד יומו האחרון, מה עשתה לו "בעלת הבית", והחשיב אותה לבת-ברית, שתעזור לו "בנקמה הגדולה".

לאחר שהאביר העלוב מת סוף-סוף, לא זכה אפילו לקבורה ראויה, והושלך לקבר בוצי ונטול שם על גדתו הבוצית והמעופשת של מאגר מים סמוך; ורק משרת זקן, שעוד שמר אמונים לבני קור-פרניל, עמל בלילות על הצבת אבן, עליה גולף באותיות גסות שמו ותארו של המת.

 

 

מעמד הזוג ואר-אורסירל כיום

ככל שהלך הזוג והתעשר, עד ששינה את שמו, החלו האישה והבעל גם יחד ללבוש אריגים יקרים ולצאת ולבוא מטרקלינים של סוחרים עשירים ולעיתים גם אצילים (מסופר שאזדאן, שהפכה בינתיים לגבירה אזרין, מתחרה עם שנוא נפשה 'העלם לורי' על קשרים עם אנשי לורד אנזאריון– ובעוד שהוא משקיע בכמה מהבנים והדודנים של הלורד, אזרין לעומתו קושרת קשרים עם סוחרים עם שם צנוע יותר, אולם בעלי מעמד חזק, שמילתם זוכה זוכה לכבוד אצל אגראנד קור-אנזאריון).

מעמדו של סארדור, שהפך כיום לסאר'דיריון ואר-אורסיל, עלה בהדרגה גם הוא – וממורה לעת-מצוא, הפך כיום למלומד ידוע, שדלתות רבות נפתחו לפניו, אפילו אצל בני-בריתו של "העלם לורי", שנזכרו פתאום בקשרי דם ישנים. דמותו, על חלקת הבטן המטופחת, הראש העגול המקריח למחצה והשיער הכהה-מאפיר שחלקו אסוף בצמה מאחורי ראשו, זקנו הקצר וקולו העמוק ורב-החשיבות, היא מראה מוכר מאד בטרקלינים של סוחרים ואצילים זוטרים כאחד, לרבות במקומות שעד לפני שנים מעטות הגיפו את דלתותיהן בפניו ובפני רעייתו.

בשנים האחרונות, הושפעסאר'דיריון מאד מהאופנה שבאה מנסיכות אורמ'תריל, מקום שריתק אותו מאז ומעולם, והוא אימץ אל ליבו את התורות שנוגעות לקופי הגאבוטו האגדיים ולדמם שמזהם את דמם של בני האדם של היום – הגם שמסופר שהוא נוקט בלשון רכה ונחרצת פחות מהמיסטיקן ת'ירנפל[2] (נראה שהמלומד המקומי מעדיף שלא להסביר לאצילי הבקעה כי לפי מחקר הדם, גם בעורקיהם נוזלות לפחות שמונה-עשיריות של דם גאבוטו הדורש הטהרות ממושכת) – מה שפתח בפניו דלתות אפילו בגילדת האורגים ובקרב אנשי בית אבאריל, שאינם מחבבים את רעייתו, בלשון המעטה.

רעייתו המסורה של המלומד העולה, ידעה היטב כיצד לנצל את הפופולריות העולה של בעלה. זאת, הגם מרכלים עליה שהיא אינה מתעניינת ואינה מסוגלת להבין אפילו רבע מהמלל המסובך של מחקריו, ומעדיפה להתעניין בבישול דיבשות וסחר בדים (וכמה ליצנים ארסיים יותר מלעיגים, כי אין ספק שנוכחותה בבית המלומד ואר-אורסיל נתן לו השראה תמידית, שלא לומר חומר רב, למחקריו על גאבוטו ושאר יצורים דמויי קוף), ומספרים שהיא, או אנשים תחתיה, מיהרו להתחיל לייצר ולמקור קמעות, אבני טיהור ומגילות בהשראת אותם מחקרים, שאין כמוהן סגולה להטהרות עצמית ועוד; מובן גם כי הגבירה אזרין אינה מחמיצה אף אחד מהארועים בה עומד בעלה, ודורש בקול מלא חשיבות, כשהיא מופיעה שם במיטב מחלצותיה, מצחקקת עם האורחים וקושרת קשרים מועילים לענייניה שלה.

 

עם זאת, ולמרות שעל-פניו, נאלץ "העלם לורי" למתן כלפי חוץ את המאבק כנגד שנואת-נפשו, יש הטוענים כי הדרך בה דלתות רבות יותר ויותר נפתחות בפני אזרין ובעיקר בעלה המלומד, הולכות ומעלות את חמתו, וכי הוא או לפחות כמה מחבריו הקרובים, החלו לדבר בינם לבינם באורח מסוכן – בעיקר לאחר שראש גילדת האורגים שבר חרם של שני עשורים ונפגש עם הזוג ואר-אורסירל, שיבח את מחקריו של סאר'דיריון והגיע להסכמות עם אזרין עצמה בעניין טוויה ומכירה של אריגים זולים.

במצב דברים זה, יש הלוחשים כי עדיף לו לאדון המלומד ורב-המחקרים, להתחיל לנהוג משנה זהירות ברחבי העיר אנ'מירלור ומחוצה לה, ולהתחיל לפקוח עין על כל צל – עצה, שלעת-עתה הוא אינו מיישם באורח מלא.

 

 

 

חזרה לערך הקודם | עבור לערך הבא | חזרה לתוכן העניינים


_______________________________________________

??????? - ????

חזרה אל האינדקס של קלדאריה


כתב וערך: גדעון אורבך, ‏2001 ואילך.
© כל הזכויות שמורות. שימוש מסחרי ו/או למטרת רווח כלשהי אסורים בתכלית, בלא היתר מפורש מהיוצר, בכתב ומראש. צילום והעתקה מכל סוג שהוא מותרים אך ורק למטרת שימוש פרטי שלא בתשלום.

 

 

 

 



[1] ולפי חלק מהגרסאות, הביטוי היה גרוע ומעליב עוד יותר: "פרת בועות עטויה במשי" –איזכור למפלצת השמנונית והמעוותת דארא'גום, או "פרת בועות", שכנראה נוצר מבקר שנוגע בטחבים רעילים שבאו מהדרום הרחוק.

[2]בין היתר ובניגוד לתורה המקורית של ת'ירנפל, הוא טוען כי כל בני-האנוש או כמעט כולם מסוגלים להיטהר בהדרגה, הגם שלנגועים והנמוכים יותר, התהליך עשוי לקחת זמן רב יותר ולעבור דרך שורת צאצאים ארוכה יותר.