מאחורי הקלעים. פינת החוקים של פסייביסט.

פורום זה הוא הכתובת לכל השאלות על חוקי המשחק ועל חוקי הטורנירים של ה-DCI.

מנהלים: sliver, Navidshi

נעול
Psibeast
Administrator
הודעות: 2944
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
מיקום: קריות
יצירת קשר:

מאחורי הקלעים. פינת החוקים של פסייביסט.

שליחה על ידי Psibeast » 19/11/2002 , 16:45

לפני שנים רבות (טוב נו, חודשים) היתה פה פינה בשם "הפינה של אנטרקס" שבה אנטרקס ריכז כל מיני נושאי חוקים מעניינים וניתח והסביר אותם. בקראש של הפורום הכל הלך לאיבוד ונשאר רק גרסה מקוצצת בפורטל וגרסה מקוצרת באנגלית. בפרי-ריליס האחרון אוריין ביקש ממני להחיות את הפינה, אז במסגרת הזמן הפנוי (המעט) שיהיה לי, ועקב ההודעות על מיעוט התוכן בפורום, אני פתחתי פינה חדשה משלי שבה אני אציג מצב משחק ואנתח מה קורה בו מבחינת החוקים. לחלק מהדברים יש יישומים, חלק זה ידע תיאורתי נטו (שמתאים למי שרוצה להיות שופט). הפוסט נעול עקב לקחי הפינה של אנטרקס שהפכה למזבלה תוך זמן קצר. תגובות אנא שלחו לי בפרטי, ואני אתייחס למעניינות שבהן פה בפינה (ובכל מקרה השולח יקבל תשובה).

והיום, מאחורי הקלעים על Self Replacement Effects, או בעברית, אפקטי החלפה עצמיים.

מצב משחק: שחקן א' הטיל Flashback של Firebolt מה Graveyard על שחקן ב' (לראש). שחקן ב' מטיל Memory Lapse על ה Firebolt. אז לאיפה בסוף הולך ה Firebolt? ליד או מחוץ למשחק?
הנה הקלפים הרלוונטיים:

Firebolt
R
Sorcery
Firebolt deals 2 damage to target creature or player
Flashback 4R

Memory Lapse
1U
Instant
Counter target spell. If you do, put it on top of its owner's library instead of into that player's graveyard

התשובה היא כמובן שה Firebolt הולך ל Removed from Game. למה? זה בדיוק הנושא של הפינה היום.

ראשית, ההגדרה של Flashback:
Flashback
Flashback is a static ability of some instant and sorcery cards that functions while the card is in its owner�s graveyard. The card�s owner can play the spell from his or her graveyard by paying its flashback cost. If a spell is played this way, it�s removed from the game instead of being put anywhere else any time it would leave the stack. Playing a spell using its flashback ability follows the rules for paying alternative costs in rules 409.1b and 409.1f. See rule 502.22, �Flashback�

הדגשתי את החלק החשוב. שימו לב למילה Instead. המילה הזאת מסמלת שמדובר ב Replacement Effect. אפקטי החלפה אינם עולים לסטק. הם פועלים כ"שער" שבודק אם ארוע אמור להתקיים ומחליפים אותו בארוע אחר, והארוע המקורי לעולם לא קורה. למשל, Replacement Effect שאומר שמשהו הולך ליד במקום ל Graveyard "יושב" ליד ה Graveyard וכל פעם שמשהו רוצה להכנס אליו, הוא שולח אותו ליד בלי שהוא עובר קודם ב Graveyard.

עד עכשיו, הכל בסדר. אבל מוגדר תת סוג של אפקטי החלפה שנקראים Self Replacement Effects. אפקט החלפה יקרא אפקט החלפה עצמי אם הארוע אותו הוא מחליף, הוא חלק ממה שהקלף עצמו עשה. וכאן יש בלבול גדול.
השאלה היא, האם אפקט ההחלפה של Flashback הוא אפקט החלפה עצמי? לכאורה, זה מחליף את מה שקורה לקלף עצמו שהוטל, אז יש נטייה לחשוב שמדובר באפקט החלפה עצמי. לא ולא. האפקט של Firebolt הוא לעשות 2 נזק. זהו, גמרנו. אילו הוא היה מחליף משהו ב-2 הנזק הללו, זה היה אפקט החלפה עצמי. Flashback מחליף חוק של המשחק שאומר שבסוף ה Resolve של Sorcery/instant הם הולכים ל Graveyard. כלומר, הוא מחליף חוק משחק ולא את האפקט של עצמו. האפקט השני של Memory Lapse לעומת זאת הוא כן אפקט החלפה עצמי. למה? כי האפקט הראשון אומר Counter Target Spell. זו צורה יפה להגיד "תעביר את קלף המטרה מהסטק ל Graveyard. ואז הוא בא ועושה שינוי באפקט של עצמו ואומר, רגע, אבל במקום להעביר אותו ל Graveyard בעצם שים אותו על ה Library. החליף את האפקט של עצמו.

אז עכשיו כשברור לנו מה זה אפקט החלפה רגיל ומהו אפקט החלפה עצמי, מה ההבדל בינהם? שאפקט החלפה עצמי תמיד מיושם ראשון. אם יש התנגשות בין כמה אפקטי החלפה שמנסים לעשות דברים מנוגדים, אפקט החלפה עצמי תמיד יתבצע ראשון. ואם אפקטי החלפה רגילים מתנגשים, אזי השחקן ששולט על המטרה של אפקטי ההחלפה או השחקן שהוא המטרה של אפקטי ההחלפה (למשל במקרה הזה, השחקן ששולט על ה Firebolt כי גם הMemory Lapse מנסה להחליף לאן הוא הולך וגם הוא מנסה) בוחר מי ייושם קודם. שימו לב, זה שונה מ Triggered Effects שבמקרה הזה השחקן השולט על האפקט מחליט על הסדר. כאן "המטרה" מחליטה.

אז נחזור לענינינו. הבנו שיש לנו פה שני אפקטים שמנסים לשנות את את יעדו של ה Firebolt בתום ההטלה. האפקט של Memory Lapse הוא אפקט החלפה עצמי ולכן הוא מקבל זכות ללכת ראשון.
הוא מבצע את זממו וכעת ה Firebolt כבר לא אמור ללכת ל Graveyard אלא ל Library. עכשיו נשאר לנו עוד אפקט החלפה. זה של ה Flashback. אם Flashback היה מחליף רק "כניסה ל Graveyard" אז הוא כבר לא היה יכול לעשות כלום, כי היעד של ה Firebolt הוא כעת בכלל ל Library. אבל שימו לב מה אמר בדיוק אפקט ההחלפה של Flashback. הוא מחליף את הארוע שה Firebolt יוצא מהסטק לכל אזור אחר, לא רק ל Graveyard. מכאן שמותר לו להחליף את היציאה של Firebolt לספרייה ביציאה של ה Firebolt ל Removed from game. מותר, וזה מה שהוא באמת גם עושה. ולכן התוצאה הסופית היא כמו שכולכם יודעים, שה Firebolt הולך בכל זאת מחוץ למשחק.

ולסיכום סדר פעולות:
1. הוטל Flashback של Firebolt.
2. מתבצע האפקט של Firebolt. בסוף האפקט אמור ה Firebolt ללכת ל Graveyard.
3. מופעל אפקט החלפה עצמי של Memory Lapse. כעת אמור ה Firebolt ללכת לספרייה.
4. מופעל אפקט החלפה של Flashback. כעת אמור ה Firebolt ללכת ל Removed from game.
5. אין יותר אפקטי החלפה, ה Firebolt יוצא מהמשחק.

זהו, זה היה מאחורי הקלעים על אפקטי החלפה ואפקטי החלפה עצמיים. אני אשתדל לעשות פינה כזו לפחות פעם בשבוע. תגובות אלי בפרטי, ואם ישנם נושאים שעליהם אתם רוצים (או מציעים) שאני אעשה "מאחורי הקלעים" כתבו לי.
נערך לאחרונה על ידי Psibeast ב 30/5/2003 , 17:26, נערך 3 פעמים בסך הכל.
Psionic Beasts. Top of the food chain and climbing.

Psibeast
Administrator
הודעות: 2944
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
מיקום: קריות
יצירת קשר:

שליחה על ידי Psibeast » 25/11/2002 , 20:05

שחקן א' שולט ב Aether Flash. שחקן ב' שולט ב Aether Charge ורוצה להוריד Cavern Harpy, לעשות את הנזק ולהחזיר אותה ליד לפני שתמות מה Aether Flash. הוא יכול?

התשובה היום ב- מאחורי הקלעים: Triggered Abilities.

ראשית, הקלפים המדוברים:

AEther Charge
Enchantment
4R
Whenever a Beast comes into play under your control, you may have it deal 4 damage to target opponent

Aether Flash
Enchantment
2RR
Whenever a creature comes into play, Aether Flash deals 2 damage to it

Cavern Harpy
Creature - Beast
Flying
When Cavern Harpy comes into play, return a blue or black creature you control to its Owner's hand
Pay 1 life: Return Cavern Harpy to its owner's hand
1 2


עכשיו אנחנו יכולים לגשת בנחת לניתוח הקלפים. לשלושת הקלפים יש Triggered Abilities. איך אני יודע? על פי המילים "When", "Whenever" או "At". ברגע שיש את אחד משלושת מילות הקסם הנ"ל סיווגתם אוטומטית את היכולת כ Triggered Ability. פשוט מאוד. היכול מופיעה בצורה הנ"ל:
When/Whenever/At <Condition> <Effect>, כאשר לפעמים האפקט עלול להיות מותנה (כמו למשל ב Oversold Cemetery.
At <Trigger Word> the beginning of your upkeep <Trigger Condition>, if you have four or more creature cards in your graveyard, you may return target creature card from your graveyard to your hand.<Conditional Effect>).
במקרה הספציפי של אפקט מותנה, בודקים את התנאי גם כתנאי לעליית האפקט לסטק, וגם בביצוע עצמו (מכיוון שהתנאי הוא חלק מהאפקט עצמו).

כרגע אין לנו אפקט מותנה, אז הכל יותר פשוט. התנאי בשלושת הקלפים הוא כניסת יצור למשחק (כאשר הקלפים השונים מפרטים בדיוק איזה יצור צריך להכנס). קל לראות שכניסת ה Cavern Harpy יענה על ה Trigger condition של כל שלושת הקלפים.

אז עכשיו שאנחנו יודעים שכל שלושת האפקטים צריכים לעלות על הסטק נותרה רק השאלה מתי ובאיזה סדר?
בקשר למתי, התשובה קלה. ברגע הראשון ששחקן מקבל קדימות לאחר ה Trigger. להזכירכם, היינו בתורו של שחקן ב' שהטיל את ה Cavern Harpy, כלומר הוא היה באמצע ה Resolution של קלף ה Harpy. לאחר ה Resolution הוא אמור שוב לקבל קדימות, ואז יעלו שלושת האפקטים על הסטק (לפני שהוא יכול להשחיל משהו לפניהם).

באיזה סדר? זו כבר שאלה יותר מסובכת. כאשר ישנם מספר Triggered Effects שאמורים לעלות על הסטק בו זמנית, אזי השחקן הפעיל (כרגע שחקן ב') מעלה את כל האפקטים שבשליטתו על הסטק באיזה סדר שהוא רוצה, ואז השחקן הלא פעיל מעלה את כל האפקטים שבשליטתו על הסטק באיזה סדר שהוא רוצה.
מכיוון שהשחקן הפעיל כרגע הוא שחקן ב' והוא שולט על שניים מהאפקטים, הוא בוחר באיזה סדר להעלות אותם על הסטק. כזכור, מה שיעלה ראשון יתבצע אחרון (על פי חוק ה LIFO). האפקטים הם החזרת יצור כחול או שחור ליד, ו-4 נזק לראש של שחקן א'. במקרה הזה, לא כל כך משנה מה יתבצע קודם, אז נגיד שהוא בוחר להעלות את האפקט של הנזק ראשון. בזמן זה הוא גם בוחר מטרות, אז הוא בוחר להעלות את ה Harpy ליד. סיימנו עם האפקטים של השחקן הפעיל, אנחנו עוברים לאפקטים של השחקן הלא פעיל, שחקן א'. הוא שולט רק על אפקט אחד, אז אין לו הרבה ברירות באיזה סדר הוא יעלה אותו. האפקט שלו: 2 נזק ל Harpy.
כרגע הסטק נראה כך:
-------> 2 Damage to Harpyראש הסטק
Return Harpy to owner's hand
4 damage to player A
הקדימות סוף סוף ניתנת לשחקן ב'. הוא מוותר, וכך גם שחקן א'. אפקט ראשון מתבצע.
2 נזק על ה Harpy. ה Harpy מתה מהנזק כ State Based Effect לפני ששחקן ב' יקבל שוב קדימות.
הקדימות שוב אצל שחקן ב'. הוא מוותר, שחקן א' מוותר, והאפקט הבא מתבצע.
האפקט מחפש את ה Harpy בכדי להחזיר אותה ליד, אבל היא כבר לא ב In Play Zone, אלא ב Graveyard. כאן באה הערה שאומרת שקיים חוק שאומר שיכולות לא מסוגלות לעקוב אחרי Permanents שעברו Zone, מלבד בכמה מקרים ספציפיים (עריכת נתונים של קלף על הסטק, או יכולות שמופעלות כתוצאה של מעבר Zones). מהסיבה הזאת, ה Harpy לא תחזור מה Graveyard ליד, אלא תישאר שם, והאפקט יתבטל.
הקדימות ניתנת לשחקן ב'. הוא מוותר, שחקן א' מוותר, והאפקט האחרון מתבצע.
שחקן א' חוטף 4 נזק לראש, כתוצאה מכך מאבד 4 חיים. הסטק סוף סוף ריק, ושחקן ב' מקבל את הקדימות.
התרגיל לא הצליח. פעם הבאה, שחקן ב' יקרא את "מאחורי הקלעים" ולא יאבד את ה Harpy שלו...

תוספת חשובה למדור של היום למען השלמות היא ה State Triggered Effects. אלו Triggered Abilities, שה Trigger שלהם הוא מצב המשחק (כלומר מצב החיים, קלפים ביד, וכולי). ליכולות אלו חוק מיוחד שאומר שברגע שהם עושים Trigger פעם אחת, הם לא יופעלו שנית עד אשר האפקט הראשון שהם העלו על הסטק יפתר. זה נועד למנוע מצב שבו למשל, אם יש קלף שאומר: When your hand is empty, draw a card, תפעיל 7 פעמים את האפקט כשהיד שלך ריקה, ותשלוף 7 קלפים. מלבד זאת, הם זהים בכל לשאר ה Triggered Effects.

כרגיל, אני אשמח לשמוע את הפידבק שלכם על המדור, מה אהבתם, מה לא אהבתם? המדור טריוויאלי מדי? קשה מדי? המדור עוזר לכם? מעניין אותכם?

הצעות ותגובות לשלוח לי בהודעה פרטית.
נערך לאחרונה על ידי Psibeast ב 29/5/2003 , 20:52, נערך פעם 1 בסך הכל.
Psionic Beasts. Top of the food chain and climbing.

Psibeast
Administrator
הודעות: 2944
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
מיקום: קריות
יצירת קשר:

שליחה על ידי Psibeast » 29/11/2002 , 20:19

היום במאחורי הקלעים: אינטראקציה של Static Abilities.

שאלה 5 סעיף ח' של שפר מנוסחת מחדש: יש לי ב- Graveyard את הקלפים הבאים:
Opalescense
Death Pit Offering
Parallax Wave
Crusade
Angelic Chorus
Humility
אני מטיל Replenish. כמה חיים אני מקבל, ומה מצב ה Enchantments?

אחרי שסוף סוף אנחנו בטוחים שאנחנו בעצמנו מבינים את זה כמו שצריך, הגיע הזמן להסביר לכל השאר מה בדיוק קורה פה. אני שם את הפוסט הזה במדור "מאחורי הקלעים" בכדי לרכז את כל הנושאים מהסוג הזה במקום אחד במקום בכמה פוסטים, אבל העבודה של לברר איך העסק עובד היתה משותפת עם שפר. אני אנצל את ההזדמנות הנ"ל בכדי להסביר את אחד החוקים הקשים ביותר במג'יק, חוק 418.5.
הנה החוק, אל תשברו את הראש יותר מדי על להבין אותו, אני תכף אסביר אותו בעברית:
418.5c Whenever one effect depends on another, the independent one is applied first. If several dependent effects form a loop, or if none depends on another, they’re applied in
“timestamp order.” A card or permanent’s timestamp is the time it entered the zone it’s
currently in, with two exceptions: (1) If two or more cards or permanents enter a zone (or
zones) simultaneously, the active player determines their timestamp order at the time they
enter that zone, but a local enchantment must be timestamped after what it enchants. (2)
Whenever a local enchantment becomes attached to a permanent, the enchantment receives
a new timestamp. Continuous effects generated by static abilities have the same
timestamp as the card or permanent that generated them. Continuous effects generated by
the resolution of a spell or ability receive a timestamp when the spell or ability creating
them resolves.
בעיקרון החוק אומר שאם קיומו, או הטקסט של אפקט א' תלוי בקיומו של אפקט ב', יש ליישם קודם את אפקט ב' ורק אז את א'.
ואם האפקטים תלויים אחד בשני או שיוצרים לולאה שמשנה אחד את השני, אז מיישמים אותם על פי ה Timestamp שלהם (בדרך כלל מתי שהם נכנסו ל- Zone שהם נמצאים בו ברגע זה, אבל Local Enchantments חריגים).
החלק האחרון הרלוונטי של החוק אומר שאם כמה Permanents עם Static Abilities נכנסו למשחק בו זמנית (נאמר עם Replenish), אז השחקן ששולט עליהם מחליט בדיוק מה ה Timestamp שלהם.

עוד חוקים רלוונטיים: Continuous Effects מיושמים תמיד לפני בדיקת Triggered Abilities, ואם במהלך יישום של מספר Continuous Effects היישום של אחד גרם לשני קודם לו להשתנות, לא חוזרים אחורה ובודקים מה השתנה, אלא ממשיכים הלאה כאילו לא היה כלום.

חמושים במידע הזה נבדוק מה קורה בשאלה.
שימו לב שמהרגע שהאפקט של Humility תלוי בזה של Opalescence (אבל לא ההפיך, כי Opalescence לא משפיע על עצמו). מכאן ש Humility תמיד יבוא אחרי Opalescence.
אבל מרגע שיש את Opalescence ואת Humility, כל שאר ה Enchantments יבואו כ 11 ללא יכולות! זה בהחלט נחשב תלות, ולכן זה הולך ככה:
Humility תלוי ב Opalescence, וכל שאר ה Enchantments תלויים בשניים הנ"ל.
ולכן בשאלה 5ח בכלל לא מקבלים חיים!
עבור כל Enchantment, מיישמים Opalescence ראשון, הוא הופך ליצור. Humility, הוא הופך ל 11 בלי יכולות, ואז זהו! מכיוון שאין יותר יכולות, אין יותר אפקטים, ומה שבסוף נשאר זה שכולם מלבד Opalescence יצורים 11, ואין שום חיים (מכיוון שאפקטים מתמשכים נבדקים לפני Trigger checks, אז בזמן שה Angelic Chorus יכול לעשות Trigger, כבר אין לו את היכולת הזאת בכלל, ולכן כלום לא עושה Trigger.) ואגב, האפקט של Death Pit Offering שמשמיד את כל היצורים כן עובד, אבל זה קורה עוד לפני שכולם נכנסו למשחק, ולכן לא עושה כלום.

העניין נהיה באמת שעיר (נשמע טוב יותר באנגלית) ברגע שיש יותר מ Opalescence אחד.
אז שני ה Opalescence הם גם יצורים, ומכאן שמושפעים מ Humility ומכאן שתלויים ב Humility. ה Humility עדיין תלוי כמובן ב Opalescence, ואנחנו מקבלים את התלות ההדדית שדיברתי עליה קודם. אז על פי החוק, מה שעושים זה מיישמים אותם ע"פ סדר Timestamp. ע"פ הסדר הזה ישנם 3 תוצאות שונות על פי סדר ההטלה השונה. כדי לחסוך לכם כאב ראש, אני אפרט מה בדיוק התוצאות של כל סדר:
1. OOH (כלומר קודם Opalescence, אחרי זה עוד Opalescence, ובסוף Humility):
כל השלושה יצורים 11. כל Enchantment חדש שיכנס למשחק יכנס כ 11 ללא יכולות.

2. OHO: ה Opalescence הראשון אינו יצור, השני וה Humility יצורים 11, וכל Enchantment חדש שיכנס למשחק יכנס כ 11 ללא יכולות.

3. HOO: כל השלושה יצורים עם PT השווה ל Mana cost שלהם. Enchantments חדשים נכנסים למשחק כיצורים עם PT שווה ל Mana Cost שלהם. זה דורש קצת הסבר: מכיוון שה Humility מיושם ראשון על Enchantments, הוא לא עושה להם כלום (כי הוא פועל רק על יצורים). אחרי זה Opal משנה אותם ליצורים, אבל אנחנו לא חוזרים אחורה לראות אם השינוי הזה גרם לאפקט קודם בסדר לשנות משהו, ולכן פשוט ממשיכים הלאה.

אז מה ההבדל בין אם מטילים ככה סתם לבין אם מביאים מה Graveyard עם Replenish? שאם מטילים ככה סתם אז ה Timestamp הוא סדר ההטלה, ואם מביאים עם Replenish אז אתם קובעים את הסדר איך שבא לכם, על פי האפקט הרצוי לכם. יש לציין שמכיוון שכל Enchantment תלויה ב Opal/Humility אז היא תמיד תיושם אחריהם.

אני מקווה שהעניין סוף סוף ברור (לכולנו, כולל לי ולשפר). שאלות יש להפנות או אלי או לשפר בהודעות פרטיות.
נערך לאחרונה על ידי Psibeast ב 29/5/2003 , 20:55, נערך פעם 1 בסך הכל.
Psionic Beasts. Top of the food chain and climbing.

Psibeast
Administrator
הודעות: 2944
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
מיקום: קריות
יצירת קשר:

שליחה על ידי Psibeast » 17/3/2003 , 1:21

לאחר הפסקה ארוכה עוד תוספת במדור "מאחורי הקלעים" בעקבות דיון מעניין שהתפתח על תזמונים עדינים וקדימויות.

שאלה: יש במשחק Engineered Plague מכוון על גובלינים. לשחקן כלשהו יש מורף במשחק שנגלה לכם שהוא Skirk Marauder. אם אותו שחקן יעשה Unmorph לסקירק שלו, האם הוא יספיק לעשות את הנזק לפני שהוא ימות כתוצאה מה Plague?

התשובה היום ב"מאחורי הקלעים" על קדימות ותזמון אפקטים.



עקב פניות שקיבלתי, הוספתי הסבר בהתחלה למהי בדיוק קדימות.

מהי קדימות?
קדימות היא ה "זכות קדימה" שלך לפעול. שחקן לא יכול לעשות שום דבר (מלבד לפרוש) אם אין לו קדימות.

למה היא נחוצה?
בכדי למנוע מצב שבו שני השחקנים מנסים לעשות משהו בו זמנית ולא ברור מה קורה קודם. קדימות מכניסה תזמון ברור למשחק ומגדירה היטב מה ניתן לעשות ומתי.


מתי נבדקים State Based Effects (כגון חוק ה Legends, או מוות של יצורים כתוצאה מנזק קטלני וכולי)?
התשובה בחוק 420.3 האומר: Whenever a player would get priority to play a spell or ability, the game checks for any of the listed conditions for state-based effects. כלומר, ברגע ששחקן עומד לקבל קדימות.

ולעומת זאת תזמון ה Triggered Effects קצת שונה.

410.2. Whenever a game event or game state matches a triggered ability’s trigger event, that ability
triggers. When a phase or step begins, all abilities that trigger “at the beginning of” that phase
or step trigger. The ability doesn’t do anything when it triggers but automatically puts a
pseudospell (see rule 217.6b) on the stack as soon as a player would receive priority
.

תנאי ה Trigger שלהם נבדקים באופן רצוף (כלומר בכל רגע נתון עלול להתבצע Trigger בין אם יש קדימות או לא). זה לא אומר שישר עולה האפקט על הסטק זו נקודה עדינה, והרבה שחקנים טועים בה מכיוון שמשווים את ארוע ה Trigger עם עליית האפקט על הסטק. משמעות ה Trigger היא שכאשר תקבל קדימות בפעם הבאה, האפקטים הנובעים מה Trigger כבר יהיו על הסטק. למה זה חשוב? כי בין קדימויות עלולה להתפתח שרשרת של ארועים הנגרמים אחד מהשני ומספר Triggers. למשל, דוגמה הלקוחה משאלה של בילדנר: Hystrodon ו- Wirewood Herald מתקיפים ביחד ונחסמים. ה Hystrodon מצליח גם להעביר נקודת נזק והאלף מת. לכאורה, יש לנו פה מצב של דברים שקורים בזמנים שונים. ה Trigger של ה Hystrodon קרה בעת השמת הנזק, וברור שרק אחרי שהנזק הושם יכול היה האלף למות כתוצאה מהנזק. לכן, ברור שה Trigger של ה Hystrodon קורה לפני זה של האלף. האם זה אומר בהכרח שהאפקט של ה Hystrodon על הסטק לפני זה של האלף? לא ולא.
כפי שאמרתי, האפקטים לא עולים על הסטק מייד עם קיום הארוע שגורם ל Trigger אלא כאשר שחקן עומד לקבל קדימות, כל האפקטים שנצברו בזיכרון מאז היתה פעם אחרונה קדימות עולים על הסטק בסדר שאנטרקס כינה פעם "שפשלפ" (שחקן פעיל שחקן לא פעיל). קודם עולים על הסטק כל האפקטים של השחקן הפעיל, ואח"כ כל האפקטים של השחקן הלא פעיל. הסדר בין אפקטים שאמורים לעלות באותו זמן נקבע ע"י השחקן השולט בהם.
לכן השחקן שתקף (מן הסתם הוא השחקן הפעיל) יבחר באיזה סדר יעלו האפקטים על הסטק (ואז אם לשחקן הלא פעיל גם אמורים לעלות אפקטים, אז הם יעלו).


טוב, אז ברור לנו מתי אפקטים שונים עולים על הסטק, אבל לא ברור לנו מתי בדיוק שחקנים מקבלים קדימות.

אז הנה מה שאתם צריכים לדעת בקשר לקדימות, מאורגן בשלוש נקודות קלות לזכירה.

1. הקדימות לעולם לא תעבור לשחקן אחר מלבד ע"י פעולת Pass יזומה ע"י השחקן. שום דבר אחר מלבד זה לא מעביר קדימות לשחקן אחר. לא הטלת קלף, לא Unmorph, ולא נחיתת חייזרים בבית הלבן. המושג "להגיב" למשהו הוא דיי מטעה כאן כי מקבלים את הרושם שברגע שעשית משהו אוטומטית יש ליריב שלך את הקדימות להגיב לזה. זה לא נכון.

ציטוט מההגדרה של קדימות עבור כלל זה: After a player plays a spell,
ability, or land, or turns a face-down creature he or she controls face up by paying its morph cost, he or
she again receives priority.
הדגשתי את המילה החשובה. שימו לב שארבעת הפעולות שהם ציינו (משחק של קסם, יכולת, אדמה או Unmorph זה למעשה כל מה ששחקן יכול לעשות באופן רגיל. אני לא מתייחס פה כרגע לפעולות כמו להכריז על הפסד).

ההגדרה של Pass: לא לעשות כלום מלבד להעביר את הקדימות (To pass is to decline to take any action (usually playing a spell or ability) when you have priority.)

2. כל פעולה שאתם עושים (וזה כולל אפילו Tap לאדמה בשביל מאנה) גורם לכם לאבד קדימות לשבריר שנייה לטובת המשחק (לא לטובת השחקן השני! - ראו נקודה מספר 1), ולקבל את הקדימות מייד בחזרה. למה? בכדי שיבדקו מחדש כל ה State Based Effects ושיהיה צ'אנס ל Triggered Effects לעלות על הסטק אם כתוצאה מהפעולה שעשיתם קרה איזה Trigger של משהו.

3. לאחר שנפתר קסם, יכולת (מלבד יכולת מאנה) או נזק-קרב, ובתחילת רוב הצעדים (Steps) השחקן הפעיל מקבל קדימות.

זהו.
כשירות לציבור ולמען הסדר הטוב אני אכתוב עכשיו את כל שלבי וצעדי התור ואם מקבלים בהם קדימות, גזור ושמור:

שלב תחילת התור:
1. Untap (אין קדימות)
2. Upkeep (יש קדימות)
3. Draw (יש קדימות)

שלב ראשי לפני קרב (יש קדימות)

שלב הקרב:
1. תחילת הקרב (יש קדימות)
2. הכרזה על מתקיפים (יש קדימות)
3. הכרזה על מגינים (יש קדימות)
4. נזק קרב (יש קדימות)
5. סוף הקרב (יש קדימות)

שלב ראשי אחרי קרב (יש קדימות)

שלב סוף התור:
1. סוף התור (יש קדימות)
2. נקיונות (בדר"כ אין קדימות אלא אם יכולת ביצעה Trigger או שהתנאים לקיום State Based Effect התרחשו. במקרה כזה אחרי שהסטק נפתר ושני השחקנים עשו Pass ברציפות מתחיל שוב צעד נקיונות חדש).


טוב, אז אחרי שאנחנו יודעים את כל מה שאנחנו יודעים כעת על תזמון אפקטים ועל קדימות נבחן שוב את השאלה מההתחלה, ונראה מה קורה לפי הסדר:

1. לשחקן יש קדימות.
2. הוא עושה Unmorph לגובלין שלו. זה גורם לו לאבד קדימות לשבריר שניה, וגם גורם ל Trigger של היכולת של הגובלין. כלום עוד לא עלה על הסטק
3. השחקן עומד לקבל שוב קדימות. State Based Effects נבדקים ונמצא גובלין אחד עם Toughness 0 במשחק, שעף לקבר מיידית.
4. אין עוד Triggers כתוצאה מכך ולכן האפקט שעשה קודם Trigger עולה על הסטק (למרות שבעליו כבר מריח את הפרחים מלמטה).
5. השחקן מקבל קדימות שוב.

לכן התשובה היא שכן, הגובלין יעשה את הנזק, למרות שהוא ימות עוד לפני שהנזק יעלה על הסטק. מוזר, אבל זה מה שקורה.

שאלות כתמיד, בהודעה פרטית אלי.
נערך לאחרונה על ידי Psibeast ב 17/1/2004 , 21:11, נערך 5 פעמים בסך הכל.
Psionic Beasts. Top of the food chain and climbing.

Psibeast
Administrator
הודעות: 2944
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
מיקום: קריות
יצירת קשר:

שליחה על ידי Psibeast » 10/4/2003 , 16:01

היום ב"מאחורי הקלעים": כיצד לפרש נכון טקסט של קלפים

מג'יק התקדם באופן משמעותי מאז הימים שבהם ריצ'ארד גארפילד הדביק ציורים בשחור לבן על קלפי משחק וניסח קלפים בצורה חופשית. היום יש הרבה כסף מעורב במשחק, והיכן שיש כסף – יש עורכי דין. כאשר שני שחקנים משחקים להנאתם בזמנם החופשי, ונתקלים במצב שבו הם לא בטוחים מה החוקים אומרים לגבי מצב מסוים הם פשוט מחליטים משהו, ממשיכים ושואלים אחר כך. בטורנירים בהם יש הרבה כסף על הכף, לעומת זאת, אין מקום לאי-ודאויות כאלו, וודאי שאין מקום למקרים שעליהם החוקים לא נותנים מענה. לכן התפתחו חוקי מג'יק לרמה של מסמך משפטי בראייה אחת, או שפה פורמלית בראייה אחרת.
מי שאינו מגיע מתחום המחשבים או הבלשנות, קרוב לודאי שאינו יודע בדיוק מהי שפה פורמלית, ומה חשיבותה. אני לא אכנס בדיוק להסברים, כי אני בטוח שזה לא מעניין רבים פה, אבל החשוב הוא שבשפה פורמלית אין מקום לדו-משמעויות, והניסוח המדויק מחייב. לכן, חשוב להבין את הכללים שעומדים מאחורי ניסוחים של קלפים, ולדעת לזהות מילות מפתח. אני אסקור היום מספר מילות מפתח במג'יק ואסביר את חשיבותן בהבנת האפקטים של קלפים.

Target: משהו הוא מטרה אם ורק אם מצוינת בפירוש המילה Target לפניו. יש לכלל זה יוצא מן הכלל יחיד וזה Local Enchantments שתמיד בעת הטלתן, האובייקט שאותו הן מקסימות הוא מטרה שלהן. לכן, אם אתם בספק לגבי אם משהו הוא כן מטרה או לא מטרה, כל שעליכם לעשות הוא לחפש את המילה Target בקלף. לאחר המילה Target אמור להופיע שם או שמות עצם כלשהם אשר יכולים להיות מלווים בתארים. שם עצם מלווה בכל התארים הוא מטרה חוקית של הקסם. תואר בעל התניה כלשהי אינו נכלל בתנאים למטרה חוקית.
לדוגמא: Target Zombie (רק יצור שהוא זומבי יהיה מטרה חוקית לקסם), Target non-blue spell (רק קסמים שאינם כחולים הם מטרה חוקית). Target Spell or Ability (כל קסם או יכולת יכול להיות מטרה חוקית), Target Creature if it is black (כל יצור יהיה מטרה חוקית, מכיוון שהתואר הוא עם התניה), Target creature an opponent controls (תואר ללא התניה).


אפקטי החלפה מזוהים ע"י המילים: Instead ו- Prevent. כל פעם שאתם רואים את המילים הללו תדעו שמדובר באפקטי החלפה. יוצא מן הכלל אחד הוא Regeneration שם המילה Instead מופיעה בהגדרת המושג ולא על הקלף עצמו. מרגע שזיהיתם אפקט החלפה עליכם לזהות שני אירועים בטקסט הקלף. אירוע מקורי ואירוע חדש. האירוע המקורי לא קורה בכלל, ובמקומו קורה האירוע החדש. זה נראה טריוויאלי, אבל כאשר יש לך הרבה על הראש פתאום לא ברור לך לפעמים אם האירוע באמת קורה ואז מתבטל, או אם הוא לא קורה בכלל, וזה חשוב כאשר ישנם Triggers שמחפשים את האירוע המקורי. אפקטי החלפה מסוג Prevent הם מקרה פרטי של אפקטי החלפה, בהם מתואר רק האירוע המקורי, מכיוון שהם מחליפים אותו בכלום (כלומר מונעים ממנו להתרחש). אם מתואר משהו כמותי באירוע, למשל 3, ניתן להתייחס לכך כאילו יש לך 3 אפקטי החלפה שונים, אשר כל אחד מהם מחליף 1.
לדוגמא: If a creature or spell would deal damage to you, it deals that much damage to it's controller instead. אירוע מקורי: קסם או יצור עושה לך נזק. אירוע חדש: הקסם או היצור עושה לשחקן ששולט בהם את אותה כמות נזק.
Prevent the next 5 damage that would be dealt to you. אירוע מקורי: 1 נזק לך. אירוע חדש: כלום. ו-5 אפקטי החלפה כאלו נוצרים.


Triggered Abilities מזוהים על ידי המילים: At, When, Whenever בתחילתן. אם אחת מהמילים הללו מופיעות בקלף, דעו מייד שמדובר ב Triggered Ability. מייד לאחר מילים אלו צריך להופיע אירוע ה Trigger. האירוע יכול להיות משהו במצב המשחק, לדוגמא השלב בתור (At the beginning of your upkeep), או פעולה כלשהי (Whenever a player casts a creature spell). בתיאור אירוע או אחריו יכולה לבוא התניה כלשהי. למשל:
At the beginning of your upkeep, if you control more than 3 creatures do X.
בדוגמא זו צבעתי את מילת הקוד באדום, אירוע ה Trigger בכחול, את ההתניה השארתי בשחור, ואת האפקט עצמו בירוק. התנאי נבדק גם בעת בדיקת אירוע ה Trigger, וגם בעת ה Resolve של האפקט, בעוד שאירוע ה Trigger עצמו יכול להתקיים שבריר שנייה בלבד לצורך הפעלת היכולת ואינו נבדק שוב. למשל, טוקן שנכנס ל Graveyard נעלם כ State Based Effect, אבל עדיין יעשה Trigger ליכולות שה Trigger שלהן הוא כשמשהו נכנס ל Graveyard.

Activated Abilities מזוהים על ידי הסימן : (נקודתיים), אשר לפניהם מופיעה העלות, ואחריהם האפקט. כלומר הצורה תהיה - Cost : Effect. לדוגמא: Tap: Target creature gains flying
למה חשוב להבדיל את האפקט מהעלות? ראשית כי רק האפקט עולה לסטק. לא ניתן להגיב לתשלום העלויות. ושנית כי תשלום העלויות הנ"ל מתבצע לפני האפקט. אני יודע שזה נשמע פשוט אבל אנשים כבר טעו בכך וחשבו שזה קורה בו זמנית. למשל Discard a card from your hand: Gain life equal to the number of cards in your hand. במקרה זה תספרו את הקלפים ביד לאחר הזריקה כמובן. אני יודע שזה נשמע טריוויאלי, אני מציין את זה רק בגלל שכבר ראיתי אנשים שטעו בזה.


ודבר אחרון – איך להבדיל יכולת מאפקט: בתיאוריה זה נשמע פשוט – יכולת יוצרת אפקט. במעשי, לעיתים קשה לזהות מה הנוסח המדויק של האפקט שעולה על הסטק. ניקח לדוגמא את Standstill:
When a player plays a spell, sacrifice Standstill. If you do, each of that player's opponents draws three cards.
טעות נפוצה בהבנת הקלף הנ"ל היא שהרבה אנשים נוטים לחשוב שהאפקט שעולה על הסטק הוא:
each of that player's opponents draws three cards. כפי שראינו בהסבר על Triggered Abilities כל דבר לאחר תיאור אירוע ה Trigger והתנאי (אם קיים), הוא האפקט והוא עולה על הסטק.
כעת אני אכתוב שוב את הטקסט של הקלף ועכשיו אצבע אותו על פי הצבעים שתיארתי בדוגמא של ה Triggered Abilities:
When a player plays a spell, sacrifice Standstill. If you do, each of that player's opponents draws three cards.

התנאי כאן הוא כבר חלק מהאפקט כפי שאתם רואים (כל אחד מהחלקים הוא רצוף. אין ערבוב בין החלקים). ולכן כל החלק הירוק הוא מה שעולה לסטק. כאשר מדובר בקסמים, כל טקסט הקלף עולה לסטק.

זה הכל להפעם. אני מקווה שזה עזר למישהו. כמו תמיד הערות, שאלות, השגות ותלונות לשלוח לי בהודעה פרטית.
Psionic Beasts. Top of the food chain and climbing.

Psibeast
Administrator
הודעות: 2944
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
מיקום: קריות
יצירת קשר:

שליחה על ידי Psibeast » 29/5/2003 , 22:28

היום ב"מאחורי הקלעים" – אז מה זה באמת מורף?

אחד המאפיינים של מג'יק זה שהוא בנוי למעשה כך שניתן יהיה לשחק בלי "באמת" להבין את החוקים ומה בדיוק קורה בכל רגע ורגע, אלא לשחק באופן אינטואיטיבי. כאשר מסבירים לשחקן על מורף פשוט מסבירים לו שניתן לשחק את היצור הפוך תמורת 3 מאנות גנריות, ואז מתי שהוא רוצה הוא יכול לשלם את עלות המורף ולהפוך את היצור. הנה הסבר לשחקן שהוא מספיק טוב ל-99.9% אחוז מהפעמים שהוא ישחק, בלי לבלבל את השחקן החדש בכל המונחים של חוקי המג'יק. תפקיד השופט הוא להכיר את היכולות במג'יק ברובד היותר נמוך – ברובד של ה"צנרת". פינה זו כזכור באה להאיר את ה"צנרת" שמתחת להסבר האינטואיטיבי ולהסביר לאלו שמתעניינים את החוקים המדוייקים שמאחורי המשחק האינטואיטיבי – אותם חוקים אליהם יש לחזור ב 0.01% מהמקרים שההסבר האינטואיטיבי לא בדיוק הסביר מה יקרה ולמה.

אז מה הוא מורף ברמת ה"צנרת"?

מורף היא מילה שמשתמשים בה לתאר שני דברים, ולעיתים זה מבלבל. בעיקרון היא מתארת גם יכולת וגם אפקט.
כאשר המילה מורף מופיעה על קלף אזי היא יכולת סטטית שפועלת בכל רגע שבו אתה יכול לשחק את המורף. כלומר, בניגוד ליכולות סטטיות אחרות שבדרך כלל פועלות רק ברגע שהיצור במשחק, זו יכולת שפועלת בזמן שהקלף ביד שלך, ומותר לך באותו רגע לשחק אותו (כלומר זה תורך, ב Main Phase, הקדימות שלך, והסטק ריק). היכולת הסטטית הנ"ל אומרת:

"אתה רשאי לשחק קלף זה בתור יצור הפוך (Face down) 2\2 ללא צבע, יכולות, שם, טקסט חוקים, סוג יצור או סמל הוצאה, בעל עלות מאנה 0 ע"י תשלום של 3 מאנה גנרית."

מורף גם מציין שם של אפקט. אפקט המורף לא נוצר כתוצאה מהיכולת! הוא אפקט שקבוע בחוקי המשחק. חוקי המשחק אומרים שעל כל יצור הפוך פועל Continuous Effect כל עוד הוא הפוך שאומר: "בכל רגע בו יש לך קדימות אתה רשאי לגלות את עלות המורף של היצור הזה, לשלם אותו, ולהפוך את היצור. אפקט זה אינו עולה על הסטק".

עכשיו, המשפט הזה מעניין ומטעה. כתבתי את זה גם במאמר על קדימויות אבל זה שווה איזכור גם פה בגלל שזו נקודה שטועים בה הרבה.
שחקן א' תוקף. שחקן ב' מגן עם מורף. שחקן א' מעביר קדימות, שחקן ב' עושה Unmorph ל- Treespring Lorian ומעביר קדימות. האם שחקן א' יכול עכשיו לעשות נגיד, Cruel Revival עליו, או שבגלל שהמורף לא עלה על הסטק אז ישר עוברים לנזק?
התשובה היא שניתן לעשות את ה Cruel Revival, כי פעולת Unmorph פוגעת ברצף 2 ה- Passes (קראו שוב את המאמר על קדימות בכדי להבין לעומק את חוקי הקדימות).

דבר חשוב הוא שיצור הפוך הוא 2\2 ללא צבע, יכולות, שם, טקסט חוקים, סוג יצור או סמל הוצאה, ובעל עלות מאנה 0 לא נובע מהיכולת מורף. הטקסט הנ"ל ביכולת הוא יותר כמו reminder text. אין ולא יכול להיות יצור הפוך שיש לו נתוני בסיס אחרים מכיוון שנתוני יצור הפוך הם דבר שקבוע במשחק. לכן, אם שיחקת Wall of Deceit באופן רגיל, ואז השתמשת ביכולת שלו להפוך את עצמו, הוא יהיה בעל הנתונים שצוינו קודם, למרות שמעולם לא השתמשת ביכולת המורף שלו. זה מכיוון שנתוני יצור הפוך קבועים בחוקי המשחק.

למה זה חשוב שעל יצור הפוך יש אפקט מורף ולא "יכולת מורף"? ניקח לדוגמה את המקרה הבא:

שחקן א' הניח Skirk Marauder הפוך במורף. שחקן ב' מניח Clone ובוחר להעתיק את היצור ההפוך. האם שחקן ב' יוכל לשלם את עלות המורף ולהפוך את ה Clone?

התשובה היא לא – וזה נובע מעצם זה שעל יצור הפוך יש "אפקט מורף" ולא יכולת מורף. Clone לא מעתיק אפקטים שקיימים על יצורים – כך למשל הוא לא יעתיק Giant Growth שהוטל על יצור ולכן הוא גם לא יעתיק את אפקט המורף. הוא ישאר יצור 2\2 גנרי ללא מאפיינים עד סוף חייו. אגב, הוא לא נחשב ל Face Down Creature ולכן למשל, הוא לא יקבל בונוס מ Ixidor, Reality Sculptor ואין עליו את אפקט המורף.

מלבד זאת גם רשום בפירוש על יצורים הפוכים שאין להם יכולות, ולכן אם מורף היתה יכולת שיושבת עליהם אז זה היה יוצר סתירה. מורף כיכולת לא קיימת על היצור כאשר הוא הפוך. כאשר היצור Face Up אז יש לו את היכולת מורף, אבל על פי הגדרתה, היא לא פעילה מכיוון שהיכולת פעילה רק כאשר אתה רשאי "לשחק" את היצור, וזה לא קורה כאשר הוא במשחק כבר.

אז מה היה קורה אם Clone היה מעתיק Wall of Deceit לא הפוך, ואז משתמש ביכולת של עצמו כדי להפוך את עצמו? אז הוא כן היה יכול לשלם את עלות המורף ולהפוך את עצמו חזרה, מכיוון שכעת הוא כן נחשב ליצור הפוך, ופועל עליו אפקט המורף.

נעבור עכשיו למה בדיוק קורה כאשר אתם משלמים את עלות המורף והופכים את היצור. מבחינת המשחק, היצור משנה את הערכים המודפסים עליו מ-2\2 גנרי ללא מאפיינים למה שמודפס על הקלף. הוא לא "נכנס מחדש" למשחק או משהו כזה, לא מקבל Summoning Sickness (אני יודע שזה דיי בסיסי אבל כפי שנאמר – שום דיון על מורף לא יצא ידי חובתו בלי להזכיר את הנ"ל), ומכיוון שהשינוי הנ"ל לא עולה על הסטק, לא ניתן למנוע אותו. מכיוון שזהו אינו יצור חדש, אלא אותו יצור ששינה את נתוניו, אם יש עליו איזה אפקט מקודם (למשל Giant Growth) אז האפקט עדיין יהיה קיים עליו אחרי ההפיכה.

כמה מילים על קלפים הפוכים באופן כללי:
יצור הפוך זה דבר שיכול להיות קיים אך ורק ב- Zone אחד – ה In Play Zone. ב- Graveyard או מחוץ למשחק יצורים הם תמיד Face Up. כאשר יצור הפוך אמור לעבור zone ולא משנה אפילו אם הוא אמור לעבור ל- Zone שהוא גם כן Face Down באופן טבעי (כמו ה Library למשל) חייבים לגלות אותו לכל השחקנים. זה דבר שקבוע בחוקי המשחק לגבי יצורים הפוכים.
כאשר משחקים יצור הפוך ע"י תשלום 3 מאנה גנרית הוא עולה על הסטק בתור "קסם הפוך" (לא יצור הפוך, יצורים לא קיימים על הסטק). לא ניתן להפוך "קסם הפוך" (כי אפקט המורף לא פועל עליו כשהוא לא במשחק). לקסם הפוך אין צבע, ויש עלות מאנה 0. לכן אם רוצים לעשות Spell Blast ליצור ששוחק ע"י מורף יש לשלם רק מאנה אחת כחולה (כלומר X=0).

אנטרקס שאל באחת החידות שלו אם מבטלים Grinning Demon ששוחק בעזרת מורף, ויש compost במשחק, אם השחקן ששולט ב compost ישלוף קלף. התשובה היא לא, כי הקלף הלך ל graveyard בתור face down spell שאין לה צבע. ב graveyard ה Demon אכן ישכון בתור face up, אבל כאשר הוא הלך לשם הוא היה עוד קסם הפוך.

זהו להפעם, אני מקווה שאתם נהנים מהפינה, ושהיא עוזרת לחלקכם להבין יותר לעומק את מה שעומד בבסיס החוקים. כרגיל הערות, הארות, הצעות, תלונות, בעיות ת"ש מין וכלכלה, בהודעה פרטית אלי.
נערך לאחרונה על ידי Psibeast ב 02/5/2004 , 20:43, נערך פעם 1 בסך הכל.
Psionic Beasts. Top of the food chain and climbing.

Psibeast
Administrator
הודעות: 2944
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
מיקום: קריות
יצירת קשר:

טירוף ה Madness

שליחה על ידי Psibeast » 17/7/2003 , 2:22

טירוף ה Madness

אחרי זמן רב ללא עדכון לפינת "מאחורי הקלעים" עקב מבחנים ושאר ירקות, המבחנים הביאו אותי לכדי טירוף, ולכן זו הזדמנות מצוינת להבהיר מה מסתתר מאחורי ה Madness.

בצד האינטואיטיבי, מטרת ה Madness הייתה לאפשר לשחקנים לשחק קלפים שהם אמורים לזרוק. אין פשוט מזה. אתה אמור לזרוק קלף מהיד? אין בעיה. תמורת תשלום צנוע תוכל לשחק אותו וגם להיחשב כאילו מילאת את חובת הזריקה. אבל, מכיוון שאנו פה ב"מאחורי הקלעים" דנים באופן המדויק שבו חוקי מג'יק מטפלים בדברים, ברור שהדבר אינו כל כך פשוט כשבאים ליישם אותו תחת החוקים הקיימים.

לצורכי הקדמה, וכיוון ש Madness דן המון במושג הזריקה (discard), בואו נבהיר קודם במה מדובר:

Discard מוגדר כהעברת קלף מהיד ל- graveyard. לכן אם אפקט כלשהו בא יום אחד ואומר לך לעשות Discard, דע שהוא רוצה שתעביר קלף מהיד שלך ל- graveyard (שלך כמובן). אלא אם נאמר אחרת, אתה רשאי כמובן לבחור איזה קלף מתחשק לך לזרוק, אבל יש כמובן גם אפקטים אכזריים במיוחד שרוצים שהקלף לזריקה יבחר באופן אקראי.


אז מה זה Madness?

המילים [Madness [cost על קלף מייצגות למעשה שתי יכולות: יכולת סטטית שפועלת רק בזמן שהקלף ביד שלך, ויכולת מופעלת אירוע (Triggered Ability), שהאירוע המפעיל אותה הוא למעשה, השימוש ביכולת הראשונה. הנה פירוט יותר על שתי היכולות:

יכולת א' אומרת: אם היית אמור לזרוק את הקלף הזה (מכל סיבה שהיא), אתה יכול לבחור להעביר אותו לאזור שמחוץ למשחק (removed from game zone) במקום ה- graveyard, וזה עדיין יחשב כאילו וזרקת את הקלף. למה זו יכולת סטטית? כי היא פועלת כל זמן שהקלף ביד שלך. לא צריך להפעיל אותה או משהו. האפקט שהיא יוצרת הוא אפקט החלפה, שיחליף את אירוע הכניסה ל- graveyard ביציאה מהמשחק. זה כל מה שהיכולת הראשונה עושה.

יכולת ב' אומרת דבר כזה: כאשר קלף יוצא מהמשחק ע"י יכולת א' (שימו לב למילה כאשר – היא אומרת שזה Triggered Ability), עד אשר תעביר קדימות בפעם הבאה, אתה רשאי לשחק קלף זה כאילו הוא היה ביד שלך, אבל כ Instant וע"י תשלום [cost] (כלומר העלות שרשומה ליד המילה Madness) במקום עלות המאנה הרגילה שלו. כאשר אתה מעביר קדימות בפעם הבאה, העבר את הקלף מה Removed from game ל- Graveyard.

זהו. בואו ניקח שנייה לעכל את כל התסבוכת הזאת ונתעכב על כמה פרטים קטנים:

:!: ראשית, נדבר קצת על [cost], העלות שליד המילה Madness. זה מה שנקרא "עלות חלופית" (Alternative Cost). דוגמאות אחרות לקלפים שיש להם Alternative Cost הם כל הקלפים עם ה Flashback (העלות שליד ה Flashback היא עלות חלופית), קלפים כמו Gush, או Force of Will שיש להם עלות חלופית שלא כוללת מאנה. עלות חלופית יכולה להיות עלות שאתה תמיד יכול לבחור לשלם במקום העלות הרגילה (כמו ב Force of Will) או בתנאים מסוימים (כמו ב Madness או ב Flashback).
היכולת של ה Madness היא מה שמאפשר את קיום העלות החלופית. למעשה, מה שהיכולת השנייה עושה זה ליצור עלות חלופית ותנאי הטלה חלופיים (היכולת להטיל את הקלף כ Instant). פלשבק יוצרת עלות חלופית רק כאשר הקלף ב Graveyard, ו- Madness יוצרת עלות חלופית רק כתוצאה משימוש ביכולת הראשונה. חשוב לשים לב ששימוש בעלות חלופית לא משנה את העלות של קסם. כלומר, אם הטלתם Basking Rootwalla בעזרת ה Madness (ושילמתם 0 עגול), עלות המאנה שלה היא עדיין 1 אם נאמר היריב רצה לבטל אותה עם Spell Blast.

:!: שנית, נדבר על עניין ה Discard. זה ממש לא משנה למה היית אמור לעשות Discard לקלף. בין אם יריב הכריח אותך עם משהו כמו Duress, או שזרקת את זה ליכולת של Wild Mongrel (זה כמעט אף פעם לא קורה... :roll:), אתה עדיין יכול להשתמש ב- Madness. בשני המקרים זה עדיין יחשב כאילו באמת זרקת את הקלף. כלומר, מבחינת ה Duress אכן זרקת את הקלף, והמונגרל יקבל את החיזוק ושינוי הצבע שלו.

:!: שימו לב שהיכולת השניה היא Triggered Ability, כלומר עולה על הסטק. רק כאשר היכולת הנ"ל תיפתר תוכלו להטיל את הקלף שיצא מהמשחק.

:!: אבחנה חשובה נוספת היא שאפילו אם בחרתם להוציא את הקלף מהמשחק עם היכולת הראשונה, אתם לא חייבים להטיל אותו עם היכולת השנייה. מה המשמעות של זה? שתמיד תמיד כדאי להשתמש ביכולת הראשונה. זה לא מבקש כסף. אם תסירו את הקלף מהמשחק ובסוף תחליטו לא להשתמש בו, אז הוא יעבור ל- Graveyard (להיכן שהוא היה מגיע ממילא אילו לא הייתם משתמשים ביכולת הראשונה) ברגע שתעבירו קדימות. שימו לב שהעברת הקלף ל Graveyard במקרה כזה היא גם Triggered Ability, כלומר גם כן עולה על הסטק.

:!: נקודה נוספת שכדאי להתעכב עליה היא שכאשר משחקים קלף בעזרת יכולת ה Madness, אז מותר לשחק אותו כאילו הוא היה Instant. זה רק אומר מתי מותר לשחק אותו, זה לא אומר שהוא באמת הופך להיות Instant. כלומר, לא ניתן לבטל Arrogant Wurm שהוטלה בעזרת Madness עם Flash Counter למשל.

ועכשיו, בכדי להמחיש את העניין - דוגמא מסכמת:
ברוח הפוליטיקלי קורקט, נניח שיש לנו משחק בין שחקנית בשם אורנה, לשחקן בשם בני (באופן מוזר הקיצור שלהם הוא א' ו-ב'). בחיים האמיתיים סביר להניח שלעולם לא תפגשו את אורנה, רק את בני.

לאורנה יש Wild Mongrel במשחק, וזה תורה. אורנה תקפה עם ה Wild Mongrel שנחסם על ידי טוקן של דוב 2\2. זהו עכשיו צעד הכרזת מגינים לאחר ההכרזה על ההגנה, כלומר הקדימות אצל אורנה.

:1:. אורנה מודיעה על השימוש ביכולת של ה Wild Mongrel.
1א. היכולת עולה לסטק
1ב. אורנה משלמת את היכולת של המונגרל על ידי זריקת Arrogant Wurm
1ג. אורנה בוחרת בעזרת היכולת הראשונה של ה-Madness להסיר את ה Arrogant Wurm מהמשחק. זה אירוע ה Trigger ליכולת השניה, אבל היכולת השניה עוד לא עולה על הסטק.
1ד. כל העלויות עבור היכולת של המונגרל שולמו, ושלב ההכרזה על היכולת הסתיים. כעת אורנה אמורה לקבל שוב קדימות, אך מכיוון שהתקיימו התנאים להפעלת Triggered Ability כלשהו, אז הוא עולה עכשיו על הסטק.

:2:. היכולת השניה של ה Madness עולה על הסטק (כלומר היכולת שאומרת שמותר לאורנה לשחק את ה Arrogant Wurm).

:3:. עכשיו אורנה שוב מקבלת קדימות. על הסטק יש את היכולת של המונגרל ומעליו היכולת השניה של ה Madness. אין לאורנה מה לעשות, אז היא מעבירה קדימות (Pass).

:4:. לבני גם אין מה לעשות בנדון, אז הוא גם מעביר קדימות.

:5:. שתי העברות קדימות ברציפות גורמות לאובייקט העליון ביותר על הסטק להיפתר. במקרה שלנו, זו היכולת השניה של ה Madness. מעכשיו ועד הפעם הבאה שאורנה תעביר קדימות, היא תוכל לשחק את ה Wurm.

:6:. הקדימות שוב אצל אורנה. עכשיו היא בוחרת לשחק את ה Arrogant Wurm. היא מכריזה על כך.
6א. ה Arrogant Wurm עולה לסטק.
6ב. אורנה מכריזה כי היא משתמשת בעלות חלופית של ה Madness ותשלם רק :manag::2: עבור התענוג.
6ג. אורנה עושה Tap לאדמות ולוקחת מספיק מאנה ל- Mana Pool שלה
6ד. אורנה משלמת :manag::2:
6ה. כל העלויות שולמו, ושלב ההכרזה על ה Wurm הסתיים.

:7:. הקדימות שוב אצל אורנה. הסטק נראה כך: היכולת של המונגרל, ומעליה הטלת ה Arrogant Wurm. אורנה בוחרת להעביר קדימות (Pass).

:8:. לבני עדיין אין מה לעשות, הוא גם מעביר קדימות.

:9:. שתי העברות קדימות רצופות גורמות לאובייקט העליון ביותר על הסטק להפתר, ולכן ה Arrogant Wurm נכנס למשחק.

:0::1:. הקדימות שוב אצל אורנה (כי היא השחקן הפעיל). היא שוב בוחרת להעביר קדימות.

:1::1:. בני מעביר קדימות

:2::1:. היכולת העליונה בסטק נפתרת (היכולת של המונגרל). עכשיו אורנה בוחרת צבע למונגרל – שחור. המונגרל מקבל +1/+1 והופך לשחור.

:3::1:. הקדימות שוב אצל אורנה, והסטק ריק. אם עכשיו הם שוב יעבירו קדימות ברצף, הם יעברו לצעד נזק קרב.



:?: שאלה: אילו בשלב 6 אורנה לא היתה בוחרת להטיל את ה Arrogant Wurm, אלא מעבירה קדימות, מה היה קורה?

:!: תשובה: היתה עולה על הסטק יכולת שאומרת "העבר את ה Wurm אחר כבוד ל- Graveyard". בני היה מקבל את הקדימות עם היכולת הנ"ל על הסטק. אם עכשיו הוא יעביר קדימות, אורנה תקבל קדימות, נאמר שהיא תבחר להעביר אותה שוב, ואז ה Wurm ילך ל Graveyard, והקדימות תחזור לאורנה (למרות שהיא העבירה אותה, כי נפתרה יכולת והיא השחקנית הפעילה). אבל זה כבר חורג לענייני קדימות. החשוב הוא שהעברת ה Wurm ל- Graveyard גם כן עולה על הסטק. אגב, שימו לב שאין תנאי על היכולת הנ"ל, כלומר לא אומרים "אם לא הטלת את ה Wurm אז תעביר אותו ל- Graveyard". למה? כי אין צורך. אם הטלת אותו אז הוא כבר לא ב Removed from Game והיכולת לא מסוגלת לעקוב אחריו עד הסטק.


:?: שאלה: נניח שלבני יש Stifle ביד והוא רוצה למנוע מאורנה להכניס את ה Arrogant Wurm למשחק דרך ה Madness. מתי ועל מה הוא צריך להשתמש ב Stifle?

:!: תשובה: בשלב :4:, במקום להעביר קדימות, על בני לשחק את ה Stifle ולבחור כמטרה את היכולת השניה של ה Madness (זוכרים שאמרנו שהיא Triggered Ability?). אחרי זה בני יעביר קדימות, אורנה תעביר קדימות, ה Stifle יפתר, והיכולת השניה של ה Madness תתבטל. שימו לב שהחזרת הקלף ל Graveyard אם לא משתמשים בו הוא חלק מהיכולת השניה, ולכן גם זה לא יקרה. במילים אחרות, התוצאה של כך תהיה שה-Wurm תשאר מחוץ למשחק.

זהו פחות או יותר. כמו תמיד, הערות, הארות, שאלות וכולי להפנות אלי בהודעה פרטית.
Psionic Beasts. Top of the food chain and climbing.

Psibeast
Administrator
הודעות: 2944
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
מיקום: קריות
יצירת קשר:

שליחה על ידי Psibeast » 14/9/2003 , 19:37

:?: אני עושה Jilt עם kicker. מתי אני צריך להכריז איזה יצור אני מקפיץ ואיזה יצור מקבל נזק?

:?: מתי אני צריך להכריז כמה נזק הולך על היצור וכמה על השחקן ב Liquid Fire? ומה עם Volley of Boulders?

:?: האם אפשר לעשות Misdirection ל Misery Charm כך שבמקום שיהרוס את ה Cleric שלך יוריד ליריב שלך 2 חיים?

:?: האם אפשר להפעיל את היכולת של Mogg Fanatic על עצמו?

:?: יש לך Thunderscape Familiar במשחק, ואתה משחק Death Bomb שיש לו עלות מאנה של :manab::3: ועלות נוספת של הקרבת יצור. ה familiar מוריד את עלות המאנה ל :manab::2:, אבל כשאתה משלם את העלויות אתה מקריב את ה Familiar. אז כמה בסוף אתה משלם?


כל התשובות היום ב"מאחורי הקלעים" - Playing Spells and Activated Abilities


שני הנושאים הללו נמצאים ביחד מכיוון שהפרוצדורה להם מאוד דומה. חשוב מאוד לדעת בדיוק מה קורה בזמן משחק הקסם (לעומת בזמן פתירת הקסם), מכיוון שלא ניתן להגיב לכך. למשל, לא ניתן לעשות משהו לפני תשלום עלות, מכיוון שברגע ששחקן כלשהו מקבל קדימות, העלות כבר שולמה.

ראשית נחזור על ההגדרות:

קסם (Spell): קלף שאינו אדמה הוא קסם מרגע שמשחקים אותו ועד הרגע בו הוא נפתר או מבוטל. עותק של קסם הוא גם קסם.

יכולת מופעלת שחקן (Activated Ability): כל יכולת על Permanent (קלף או טוקן במשחק) אשר מופיעה בצורה Cost : Effect. שימו לב לנקודותיים, זוהי הדרך הקלה והבטוחה ביותר לזהות יכולת מופעלת שחקן.

קסם/יכולת רב מצביים (Modal): כל קסם או יכולת שמכילים את הטקסט "- Choose One" או "- Target player Chooses one" ואז מספר מצבים עם ; בינהם. מי שרוצה לראות דוגמא אז Misery Charm הוא דוגמא מצויינת.

יכולת מאנה: כל יכולת מופעלת שחקן אשר האפקט שלה בין היתר יכול להכניס מאנה ל mana pool שלך (אין מניעה שהאפקט יעשה דברים נוספים מלבד לתת לך מאנה), או יכולת מופעלת אירוע (triggered ability) שהארוע המפעיל אותה היא ההפעלה של יכולת מאנה אחרת (לדוגמא Vernal Bloom). יכולות מאנה אינן משוחקות באופן רגיל, הן נפתרות מיד ואינן עולות על הסטק. יכולות מאנה הן גם היכולות היחידות שניתן לשחק באמצע ההכרזה על קסם או יכולת אחרת.


אז כפי שאמרנו חשוב לדעת מה קורה בזמן משחק הקסם לעומת בזמן פתירתו מכיוון שלא ניתן להגיב (או למנוע) את מה שקורה בזמן משחק הקסם.
כפי שאמרנו עלויות משולמות בזמן משחק הקסם ולכן לא ניתן למנוע אותם. זה למשל רלוונטי ל- Wirewood Symbiote. החזרת האלף היא חלק מהעלות, ולכן לא ניתן להגיב בהריגת האלף, וזה הופך את Wirewood Symbiote למגן מצוין על אלפים.

אז עכשיו כששיכנעתי אותכם שחשוב לדעת מה קורה בזמן משחק קסם נעבור לפירוט המדויק. להלן סדר הפעולות המדויק למשחק קסם או יכולת מופעלת שחקן, אותם מבצעים לפי הסדר:
הערה: אם בכל שלב שהוא השחקן רואה שהוא אינו מסוגל לבצע את אחד השלבים אזי חוזרים אחורה למצב שלפני שהוא שיחק את הקסם.

:1: ראשית אתה מודיע שאתה משחק את הקסם או היכולת. הקסם או היכולת עולים לסטק, ונשארים שם עד פתירת הקסם/יכולת או ביטולם. במקרה של קסם אז הקלף פיזית ממש הולך לסטק (משמע הקלף כבר לא ביד שלך או מהיכן שהטלת את הקסם), במקרה של יכולת אז היכולת עולה על הסטק בלי איזשהו קלף או משהו פיזי שמקושר אליה.


:2: בשלב השני אתה בוחר איך הקסם ישוחק וערכי משתנים בעלות שלו (אם יש).
:idea: אם מדובר בקסם או יכולת רב-מצביים (Modal) אז בשלב זה בוחרים את ה mode הרצוי.
:idea: אם יש Entwine אז בשלב זה גם בוחרים אם להשתמש בו.
:idea: אם יש איזה משתנה בעלות (כמו לדוגמא ב Blaze) אז אתה בוחר את ערכו של המשתנה.
:idea: אם יש אופן אלטרנטיבי לשחק את הקסם (לדוגמא Morph) אז אתה מחליט על כך כעת. אם ישנן כמה עלויות אלטרנטיביות אתה יכול לבחור אחת בלבד. למשל, אם יש לך Aluren במשחק, אתה לא יכול לשחק יצור גם במורף וגם חינם.
:idea: אם יש לקלף עלויות נוספות אופציונליות כגון Kicker או Buyback אז מכריזים על הכוונה לשלם אותם כעת.

הרעיון ברור, בשלב 2 אתה בוחר ומודיע בדיוק איך ישוחק הקסם. אחרי שביצעת בחירה זו לא ניתן לשנות את הבחירה בשום דרך. זו הסיבה שאם עושים Misdirection ל Misery Charm ששוחק בכדי להרוס Cleric לא ניתן לשנות את ה mode שלו כך שיוריד חיים לשחקן.


:3: בחירת מטרות: אם לקסם יש מטרה אחת או יותר אז בשלב הזה אתה מודיע כמה מטרות אתה בוחר, ואז אילו מטרות אתה בוחר. שים לב, אם הקסם דורש מטרות לא ניתן להמשיך מעבר לשלב זה עד שלא נבחרו מספר מספיק של מטרות חוקיות. כלומר, אם הקסם דורש יצור כחול מטרה ו artifact מטרה, לא תוכל להמשיך מעבר לשלב זה אם לא תבחר יצור כחול ו-artifact כמטרות לקסם.
בטורנירים קרה ששחקנים קראו לי כששחקן שיחק קסם שדורש מטרה ללא מטרה. השחקנים חשבו שהשחקן פשוט יאלץ לזרוק את הקלף בלי שתהיה לו השפעה, אבל בשלב זה כבר צריך להיות לכם ברור שפשוט היתה פה פעולה בלתי חוקית בשלב משחק הקסם, וחוזרים למצב שהיה לפני תחילת משחק הקסם - כלומר הקלף חוזר ליד.

לעיתים ישנם קסמים שאם בוחרים מצב מסוים שלהם, או בוחרים איזו יכולת מיוחדת שלהם יש להם עוד מטרה. לדוגמא עם kicker. קחו את Jilt בתור דוגמא. באופן רגיל יש ל Jilt רק מטרה אחת, אבל אם ה kicker שולם אז יש לו שתי מטרות. עם זאת, מכיוון שבשלב 2 כבר בחרנו אם נשתמש ב kicker או לא, אז בשלב 3 אנחנו יודעים בדיוק כמה מטרות עלינו לבחור. אם לא בחרנו להשתמש ב kicker, אין צורך לבחור מטרה עבור היכולת שלא תפעל.


:4: הגדרת ההשפעה על מספר מטרות: אם יש לקסם/יכולת יותר ממטרה אחת, והקסם/יכולת משפיע בצורה שונה על כל מטרה אז בשלב הזה מגדירים איך הקסם ישפיע על כל מטרה. לדוגמא ב Jilt שציינו קודם בוחרים כעת איזה יצור יוקפץ ואיזה יצור יחטוף נזק.
אם יש לחלק משהו כמו נזק או counters בין המטרות אז בוחרים את החלוקה כעת. שימו לב: אם מחלקים משהו בין מטרות אז כל מטרה חייבת לקבל לפחות אחד ממה שמחלקים. לדוגמא ב- Volley of Boulders בוחרים כעת כמה נזק יקבל כל יצור שנבחר בשלב 3 כמטרה, תחת ההגבלה שכל יצור שנבחר במטרה בשלב 3 יקבל לפחות 1 נזק.
Liquid Fire הוא קלף מאוד מבלבל מהבחינה הזאת. לכאורה נראה שיש לחלק את הנזק שלו בשלב הזה, ושהיצור שנבחר חייב לקבל לפחות נזק אחד על פי מה שאמרתי, אבל אם קוראים את הקלף היטב שמים לב שבעל היצור אינו מטרה (לא רשום target לפניו) ומשמע שיש לקלף הזה רק מטרה אחת. שלב 4 רלוונטי רק לקסמים או יכולות בעלי יותר ממטרה אחת, ולכן ב Liquid Fire הנזק מחולק רק בפתירה של הקסם ויכול להתחלק גם 5-0.


:5: חישוב עלות כוללת: כעת יש בידיך את כל הנתונים לחשב את העלות הכוללת של הקסם או היכולת, או במילים אחרות, כמה בסוף באמת תשלם. העלות עשויה לכלול עלות מאנה, עלויות נוספות (כגון kicker וכולי), הקרבה של כל מיני דברים, tap לכל מיני דברים וכולי. בכל מקרה בשלב הזה העלות הסופית מחושבת וננעלת. שום דבר שיקרה אחרי השלב הזה לא ישפיע על מה וכמה תשלם בסוף על הקסם או היכולת. זו התשובה לשאלה מההתחלה עם ה Death Bomb (אתה תשלם רק :manab::2: מכיוון שהעלות חושבה כשה familiar היה במשחק וננעלה).


:6: כעת יש לשחקן הזדמנות לשחק יכולות מאנה. זוכרים שאמרתי שיכולות מאנה הן היחידות שניתן לשחק באמצע ההכרזה על קסם או יכולת? אז הנה, עכשיו. שים לב, עד שאין לך ב mana pool מספיק מאנה אתה לא יכול להתקדם הלאה. לדוגמא, אם היתה לך רק מאנה אחת שחורה ב mana pool שלך ושיחקת Death Bomb לא תוכל לנסות להקריב עבורו Cathodion בשביל לקבל עוד :3: לשלם עבורו. זה משתי סיבות: א. היכולת של Cathodion היא בכלל לא יכולת מאנה. היא יכולת מופעלת אירוע שהאירוע שמפעיל אותה הוא לא יכולת מאנה אלא מותו של ה Cathodion ולכן היא עולה על הסטק כמו כל יכולת אחרת, אבל גם אם היא היתה יכולת מאנה אז לא היית יכול לעשות זאת כי לא יכולת להתקדם מעבר לשלב הזה.


:7: עכשיו אתה משלם את העלות שחישבת בסעיף 5. אם יש מספר עלויות ניתן לשלם אותן בכל סדר שהוא. זו הסיבה שניתן להפעיל את היכולת של Mogg Fanatic על עצמו. התשלום עצמו מתבצע רק לאחר בחירת המטרה, כלומר למרות שהעלות של היכולת דורשת הקרבה, ההקרבה עצמה מתבצעת רק לאחר בחירת המטרה ולכן אין בעיה.


:8: אם הגעת לשלב זה אז מזל טוב, שיחקת את הקסם או היכולת בהצלחה. מרגע זה ואילך הקסם או היכולת נחשב כשוחק. למשל, אם הקסם היה Enchantment אז היכולת של Verduran Enchantress תופעל כרגע. השחקן ששיחק את הקסם או היכולת מקבל חזרה את הקדימות.


זהו. כל מה שלא צוין שנעשה פה נעשה כבר בזמן פתירת הקסם.
כרגיל, שאלות הערות טענות והעלאת קורבנות בהודעה פרטית אלי.
Psionic Beasts. Top of the food chain and climbing.

Psibeast
Administrator
הודעות: 2944
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
מיקום: קריות
יצירת קשר:

שליחה על ידי Psibeast » 22/10/2003 , 11:39

והיום ב"מאחורי הקלעים" ניכנס לקישקעס של יכולות מאנה

הפינה היום ברמה קצת גבוהה מהרגיל. החדשות הטובות הן שאם תבינו את המאמר היום, תהיו בטוחים שאתם שולטים לחלוטין במהלך שימוש ביכולות בכלל ויכולות מאנה בפרט.

מצב משחק: ליריבך יש 5 חיים, ולך יש Skyshroud Elf, ו Ashnod's Altar, אבל מכיוון שליריב שלך יש Drudge Skeletons, הוא מצליח להתחמק ממוות, והבעיה החמורה היא שבסיבוב האחרון שלו הוא עשה Armageddon. המצב נראה עגום, מכיוון שנשאר לך רק עוד קלף אחד ב Library שלך. אתה שולף: Ball Lightning! אם תצליח להטיל אותו, תנצח. אבל, האם אתה יכול להשיג :manar::manar::manar:?

את התשובה נבין ברגע שנבין מהן בדיוק יכולות מאנה, ואיך בדיוק הן עובדות.

הגדרה: יכולת מאנה
:1: יכולת מופעלת (Activated Ability) שעשויה להכניס מאנה ל Mana Pool של שחקן כלשהו כשהיא נפתרת.
:2: יכולת מופעלת אירוע (Triggered Ability), שהארוע שמפעיל אותה הוא יכולת מאנה אחרת, ואשר מסוגלת לייצר מאנה נוספת.


בואו נתעכב על כמה נקודות חשובות בקשר ליכולות מאנה:

:!: יכולת מאנה אינה משתמשת בסטק. היא נפתרת מיד כאשר מסיימים לשחק אותה.

:!: יכולת מאנה היא סוג היכולת היחידה שיכולה להיות משוחקת באמצע ההצהרה על יכולת אחרת (שימו לב לסעיף 6 במאמר הקודם) – גם יכולת מאנה אחרת! בכל פעם שנדרש תשלום מאנה, מותר לשחק יכולות מאנה.

:!: זה לא משנה אם היכולת ייצרה באמת מאנה, או רק עשוייה היתה לייצר מאנה. למשל, ניתן להפעיל Gaea's Cradle כיכולת מאנה גם אם אין יצורים במשחק.

:!: מכיוון שיכולות מאנה לעולם לא עולות על הסטק, בהגדרה לא ניתן לבטל אותן או להגיב להן לפני שהן נפתרות.

:!: יכולות מופעלות אירוע שאינן יכולות מאנה, אבל מופעלות כתוצאה מיכולת מאנה, עדיין עולות על הסטק ונפתרות כרגיל, אבל שימו לב שהן יפתרו לאחר שיכולת המאנה תיפתר, בניגוד למה שקורה כרגיל. לדוגמא: אם יש לך Lifetap במשחק והיריב שלך משתמש ביכולת המאנה של Forest, היריב יקבל את המאנה שלו לפני שתקבל את החיים שלך. דוגמא נוספת: המאנה שמקבלים כתוצאה ממותו של Cathodion גם היא איננה יכולת מאנה, מכיוון שמותו של ה Cathodion אינו יכולת מאנה בעצמו.

:!: החוקים הנ"ל מדברים על יכולות בלבד! קסמים אשר מכניסים מאנה ל Mana Pool עדיין עולים על הסטק ומשוחקים כרגיל. למשל Cabal Ritual.

:!: גם אם אתה נדרש לשלם 0 מאנה (כמו למשל ב Ornithopter, עדיין יש לך צ'אנס לשחק יכולות מאנה באמצע ההצהרה.

ועכשיו, אחרי שהכל ברור, נפתור את השאלה מההתחלה.

התשובה היא, שניתן לקבל :manar::manar::manar:, והרי פירוט מהלך האירועים:
נכריז על יכולת שינוי צבע מאנה של האלף (נקרא לה כרגע M1 בשביל הסדר הטוב). זוהי יכולת מאנה (יכולת מופעלת המכניסה מאנה ל Mana Pool שלך).
היכולת דורשת תשלום :1:, ולכן מותר לנו לשחק יכולות מאנה בשביל לשלם לה. נעשה זאת. נכריז שוב על יכולת שינוי צבע מאנה של האלף (M2).
M2 דורשת גם היא תשלום של :1:, ולכן מותר לי לשחק יכולות מאנה כרגע. אני עושה זאת, ומפעיל שוב את יכולת שינוי צבע המאנה של האלף (M3).
גם M3 דורשת תשלום כמו השתיים הקודמות ולכן מותר לי לשחק יכולות מאנה (למעשה מותר לי לעשות זאת כמה פעמים שאני ארצה). אז עכשיו אני מפעיל שתי יכולות מאנה: את היכולת של Ashnod's Altar ואת היכולת :tap::Add :manag: to your mana pool של האלף.
בשלב הזה אמור להיות לי :manag::2: ב Mana Pool, ואני מוכן לשלם ל M3. אני משלם את ה :manag: ל-M3, וכשהיא נפתרת אני בוחר לקבל :manar:. M3 נפתרה, וחזרתי ל M2. אני מוכן לשלם עבורה עכשיו. אני משלם :1:, ובוחר לקבל :manar:.
M2 נפתרה, ועכשיו אני חזרה ב M1. אני משלם את ה :1: האחרון שיש לי ב Mana Pool שלי ומקבל במקומו :manar:. זהו, עכשיו יש לי :manar::manar::manar:!

זהו, תתעמקו בדוגמא הנ"ל. היא מאוד מסובכת, והתזמון שלה עדין מאוד, אבל היא מדגימה בצורה מושלמת את הקונספטים שמאחורי יכולות מאנה, ומה אפשר לעשות איתן.

כרגיל, שאלות טענות, מענות, דברי שבח, נאצה, ובעיות נפשיות להפנות אלי בהודעה פרטית.
Psionic Beasts. Top of the food chain and climbing.

נעול

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים