איך מטילים קסמים?

פורום זה הוא הכתובת לכל השאלות על חוקי המשחק ועל חוקי הטורנירים של ה-DCI.

מנהלים: sliver, Navidshi

שלח תגובה
sliver
Sliver Overlod
הודעות: 5941
הצטרף: 30/5/2004 , 0:11
מיקום: רחובות
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

שליחה על ידי sliver » 23/8/2004 , 10:56

Antrax כתב:זה עובד ככה. אתה מכריז על קסם. בוחר מטרות, משלם עלויות, הקסם עולה על הסטאק.
בוקר טוב אנטרקס. סיבכת אותי עוד יותר כי שינית לי עכשיו מחשבה על אופן המשחק. זה באמת הסדר? הכרזה על קסם-בחירת מטרות-שילום עלויות? כי תמיד חשבתי שזה שילום עלויות ורק אז הכרזה על הקסם שאני מטיל.
זה משנה כמה דברים.
Slivers don't learn. They just know
שופט לבל 8 ומארגן הבין גלאקטי של ויזארדס.

Antrax
MTGil Wizard
הודעות: 6939
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

שליחה על ידי Antrax » 23/8/2004 , 11:08

לא, מה שקיבלת זה הגרסה המקוצרת. הנה הגרסה המלאה. תבדקו מול הספר שלא טעיתי, אני צריך להיות מוכן להבחן ללבל 3 שוב בקרוב. אז:

קודם כל מכריזים על הקסם - אומרים את השם שלו. הקלף עובר לאזור הסטאק.
אז קובעים מודל - בקסמים מסוג "Choose One" מכריזים מה רוצים.
אז מכריזים על תשלום עלויות אופציונליות - Kicker, BuyBack וכדומה.
אז מכריזים על מספר המטרות, ובוחרים אותן.
אז מכריזים על הערך של Xים בעלות.
אז קובעים את העלות הכוללת של הקסם, כולל אפקטים שמוסיפים או מורידים את העלות. החל מרגע זה העלות לא תשתנה, לא משנה מה יקרה.
אז משלמים את העלות. ניתן לשחק יכולות מנה בשלב זה. אם אי אפשר לשלם את העלות של הקסם, מבטלים את כל מה שקרה כתוצאה ממה שעשינו עד עכשיו, והקלף חוזר ליד.

אנטרקס
נערך לאחרונה על ידי Antrax ב 23/8/2004 , 11:17, נערך פעם 1 בסך הכל.

Sir Psycho Sexy
Moderator
הודעות: 4093
הצטרף: 08/9/2002 , 2:00
מיקום: קריית מוצקין
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0

שליחה על ידי Sir Psycho Sexy » 23/8/2004 , 11:12

ציטוט מספר החוקים, יש לבדוק את ההסבר של אנטרקס מולו (לי אין כוח):
409. Playing Spells and Activated Abilities

409.1. Playing a spell or activated ability follows the steps listed below, in order. If, at any point during the playing of a spell or ability, a player is unable to comply with any of the steps listed below, the spell was played illegally; the game returns to the moment before that spell or ability was played (see rule 422, “Handling Illegal Actions”). Announcements and payments can’t be altered after they’ve been made.

409.1a The player announces that he or she is playing the spell or activated ability. It moves from the zone it’s in to the stack and remains there until it’s countered or resolves. In the case of spells, the physical card goes onto the stack. In the case of activated abilities, the ability goes onto the stack without any card associated with it. Each spell has all the characteristics of the card associated with it. Each activated ability that’s on the stack has the text of the ability that created it, and no other characteristics. The controller of a spell is the player who played the spell. The controller of an activated ability is the player who played the ability.

409.1b If the spell or ability is modal (uses the phrase “Choose one —” or “[specified player] chooses one —”), the player announces the mode choice. If the spell or ability has a variable mana cost (indicated by {oX}) or some other variable cost, the player announces the value of that variable at this time. If the spell or ability has alternative, additional, or other special costs (such as buyback or kicker costs), the player announces his or her intentions to pay any or all of those costs (see rule 409.1f). You can’t apply two alternative methods of playing or two alternative costs to a single spell or ability. Previously made choices (such as choosing to play a spell with flashback from his or her graveyard or choosing to play a creature with morph face down) may restrict the player’s options when making these choices.

409.1c If the spell or ability requires any targets, the player first announces how many targets he or she will choose (if the spell or ability has a variable number of targets), then announces the targets themselves. A spell or ability can’t be played unless the required number of legal targets are chosen. The same target can’t be chosen multiple times.

409.1d If the spell or ability targets one or more targets only if an alternative, additional, or special cost (such as a buyback or kicker cost) is paid for it, or if a particular mode is chosen for it, its controller chooses those targets only if he or she announced the intention to pay that cost or chose that mode. Otherwise, the spell or ability is played as though it did not have those targets.

409.1e If the spell or ability affects several targets in different ways, the player announces how it will affect each target. If the spell or ability requires the player to divide or distribute an effect (such as damage or counters) among one or more targets, or any number of untargeted objects or players, the player announces the division. Each of these targets, objects, or players must receive at least one of whatever is being divided.

409.1f The player determines the total cost of the spell or ability. Usually this is just the mana cost (for spells) or activation cost (for abilities). Some cards list additional or alternative costs in their text, and some effects may increase or reduce the cost to pay. Costs may include paying mana, tapping permanents, sacrificing permanents, discarding cards, and so on. The total cost is the mana cost, activation cost, or alternative cost, plus all cost increases and minus all cost reductions. Once the total cost is determined, it becomes “locked in.” If effects would change the total cost after this time, they have no effect.

409.1g If the total cost includes a mana payment, the player then has a chance to play mana abilities (see rule 411, “Playing Mana Abilities”). Mana abilities must be played before costs are paid.

409.1h The player pays the total cost in any order. Partial payments are not allowed.
Example: You play Death Bomb, which costs {o3}{oB} and has an additional cost of sacrificing a creature. You sacrifice Thunderscape Familiar, whose effect makes your black spells cost {o1} less to play. Because a spell’s total cost is “locked in” before payments are actually made, you pay {o2}{oB}, not {o3}{oB}, even though you’re sacrificing the Familiar.

409.1i Once the steps described in 409.1a–409.1h are completed, the spell or ability becomes played. Any abilities that trigger on a spell or ability being played or put onto the stack trigger at this time. The spell or ability’s controller gets priority.
SPS

Antrax
MTGil Wizard
הודעות: 6939
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

שליחה על ידי Antrax » 23/8/2004 , 11:16

הממ, לא משהו. אני מאוכזב מעצמי. שכחתי לגמרי משהו אחד חשוב, וסידרתי שני שלבים במקומות לא נכונים. קשה, קשה.

sliver
Sliver Overlod
הודעות: 5941
הצטרף: 30/5/2004 , 0:11
מיקום: רחובות
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

שליחה על ידי sliver » 23/8/2004 , 11:18

דווקא הרושם שלי מהמשחקים הוא שממש לא משחקים ככה, כי אף אחד לא אומר דבר ראשון מה הוא מטיל. לדוגמא אם אני אכריז שאני מטיל יצור שעולה 3 מנות ויש לי 5 היריב בתגובה יכול לשחק לדוגמא early frost.

"אם אי אפשר לשלם את העלות של הקסם, מבטלים את כל מה שקרה כתוצאה ממה שעשינו עד עכשיו, והקלף חוזר ליד" - מצויין. אז לנדים חוזרים להיות אנ-טאפ והמאנות שבפול מתבטלות?
Slivers don't learn. They just know
שופט לבל 8 ומארגן הבין גלאקטי של ויזארדס.

Antrax
MTGil Wizard
הודעות: 6939
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

שליחה על ידי Antrax » 23/8/2004 , 11:22

אני לא רואה איפה כתוב "היריב מקבל קדימות" איפשהו בשלבים הללו. לכן, אין Early Frost. בכל מקרה, "לא משחקים ככה" לא אומר כלום, כי 99% מהאנשים בעולם לא משחקים Madness נכון.

וכן, אם הכרזת על קסם ואין לך איך לשלם אותו, האדמות עושות אנטפ, והמנה מתרוקנת. כמובן, אם תנסה לנצל את זה באיזושהי צורה, תגלה שיש גם אזהרות על טעויות פרוצדורליות, ושכל דבר שעשה טריגר מתבטל גם הוא, ובקיצור אין שום דרך להרוויח מזה ואל תנסה אפילו.

sliver
Sliver Overlod
הודעות: 5941
הצטרף: 30/5/2004 , 0:11
מיקום: רחובות
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

שליחה על ידי sliver » 23/8/2004 , 11:35

אוקיי, תודה.
יותר מאוחר אני אשאל על יצור שהטלתי פעם בדראפט, כי נדמה לי שמה שקרה שם לא היה לפי הכללים ומעניין אותי מה באמת היה אמור לקרות.
Slivers don't learn. They just know
שופט לבל 8 ומארגן הבין גלאקטי של ויזארדס.

Psibeast
Administrator
הודעות: 2944
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
מיקום: קריות
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

שליחה על ידי Psibeast » 23/8/2004 , 12:00

כבר הספיקו לשכוח כולם שיש מאמר יפה ומסודר בעברית שמפרט ומסביר בדיוק את השלבים במשחק קסמים או יכולות?

http://members.pundak.co.il/magic/viewt ... 9390#59390
Psionic Beasts. Top of the food chain and climbing.

Antrax
MTGil Wizard
הודעות: 6939
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

שליחה על ידי Antrax » 23/8/2004 , 12:06

תפנים, הפינה שלך לא סקסית ואנשים לא אוהבים לקרוא אותה :D

Psibeast
Administrator
הודעות: 2944
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
מיקום: קריות
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

שליחה על ידי Psibeast » 23/8/2004 , 12:13

Antrax כתב:תפנים, הפינה שלך לא סקסית ואנשים לא אוהבים לקרוא אותה :D
Previous responses to it suggest otherwise...
Psionic Beasts. Top of the food chain and climbing.

שלח תגובה